حقوق و اختیارات مردم در چارچوب دین
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
تفسیر «مردمسالاری دینی» و حدود اختیارات و وظایف مردم در این نظام سیاسی، محور این گفتوگو با آیت اللّه محمد مؤمن است. ایشان به لحاظ حضور در شورای نگهبان و شورای بازنگری قانون اساسی این موضوع را از نگاه فقهی و حقوقی با محوریت قانون اساسی مورد بحث قرار دادهاند. از دیدگاه ایشان، مردم به خاطر ایمان و اعتقاد دینی، در چارچوب اصول و ارزشها و احکام دینی برای خود حق حضور و دخالت قائلند و هیچ گاه به خاطر امواج مکتبهای بشری، از رعایت حقوق الاهی صرف نظر نمیکنند.
وی در مورد، رابطه «اسلام» و «دموکراسی» ـ که امروزه در ایران به یکی از چالشهای سیاسی و فکری تبدیل شده ـ از بعد انتخابات وارد بحث میشود و بیان میدارد که: چون مردم، نمایندگان مجلس را انتخاب میکنند و نمایندگان مردم نیز دارای اختیارات وسیعی هستند و بر بسیاری از امور سیاسی سیطره دارند؛ ازاینرو ما میتوانیم بگوییم که ما مردم سالار دینی هستیم. یعنی با توجه به اختیارات وسیع نمایندگان، که حتی میتوانند رییس جمهور را استیضاح کنند و یا حکم به عدم کفایت سیاسیاش بدهند و کنارش بگذارند، دانسته میشود که مردم نقش مهمی در حکومت اسلامی دارند. از طرفی چون مردم، نمایندگان را انتخاب میکنند و به عنوان بالاترین ارگان حکومتی بر سایر نهادها، حاکم مینمایند و این همان «مردمسالاری» است؛ چون مردم بدون اجبار رأی میدهند و همچنین «دینی» است؛ زیرا کسانی را بر میگزینند که صلاحیت دینی دارند. ازاینرو، مردمسالاری دینی در نهاد مجلس تبلور مییابد. ایشان در فرق بین مردمسالاری دینی با دموکراسی میگوید؛ در دموکراسی آزادیهایی وجود دارد که مطلق است و افراد از روی میل و خواست خودشان تصمیمگیری میکنند، درحالیکه در مردمسالاری دینی، مردم بر اساس ضوابط اسلامی رهبر را انتخاب میکنند و اراده خودشان را با انتخاب خبرگانی از میان ملت اعمال میکنند و این بر اساس خواسته دل نیست، بلکه در محدوده خواست خداوند است.
وی در پایان این گفتوگو در مورد اینکه، «دموکراسی علاوه بر احترام به رأی اکثریت، اقلیت را هم مدنظر میگیرد، اگر ما این معیار را در دموکراسی بپذیریم چه مقدار احترام رأی به اقلیت در حکومت دینی قائلیم؟» بیان میدارد که «بنده روی دینی بودن مردمسالاری بسیار تأکید دارم. وقتی مردمسالاری دینی شد، اختیارات مردم در محدوده دین قرار میگیرد. در این مردمسالاری، رهبر نمایندگان مجلس و حتی رییس جمهور را مردم انتخاب میکنند. احترام به رأی مردم، چه در بعد اکثریت و چه در بعد اقلیت، طبق قانون باید یکسان برخورد شود و حق هیچ کس نباید ضایع شود.
ازاینرو، مردمسالاری وجود دارد، اما محدود و در همان حدّی که خداوند متعال اجازه داده است. لذا مردمسالاری دینی است و این دینی بودن هم مشکلات را حل میکند؛ یعنی مردم در محدوده دین به تمام مشکلات خود رسیدگی میکنند و آنها را سر و سامان میدهند.
وی در مورد، رابطه «اسلام» و «دموکراسی» ـ که امروزه در ایران به یکی از چالشهای سیاسی و فکری تبدیل شده ـ از بعد انتخابات وارد بحث میشود و بیان میدارد که: چون مردم، نمایندگان مجلس را انتخاب میکنند و نمایندگان مردم نیز دارای اختیارات وسیعی هستند و بر بسیاری از امور سیاسی سیطره دارند؛ ازاینرو ما میتوانیم بگوییم که ما مردم سالار دینی هستیم. یعنی با توجه به اختیارات وسیع نمایندگان، که حتی میتوانند رییس جمهور را استیضاح کنند و یا حکم به عدم کفایت سیاسیاش بدهند و کنارش بگذارند، دانسته میشود که مردم نقش مهمی در حکومت اسلامی دارند. از طرفی چون مردم، نمایندگان را انتخاب میکنند و به عنوان بالاترین ارگان حکومتی بر سایر نهادها، حاکم مینمایند و این همان «مردمسالاری» است؛ چون مردم بدون اجبار رأی میدهند و همچنین «دینی» است؛ زیرا کسانی را بر میگزینند که صلاحیت دینی دارند. ازاینرو، مردمسالاری دینی در نهاد مجلس تبلور مییابد. ایشان در فرق بین مردمسالاری دینی با دموکراسی میگوید؛ در دموکراسی آزادیهایی وجود دارد که مطلق است و افراد از روی میل و خواست خودشان تصمیمگیری میکنند، درحالیکه در مردمسالاری دینی، مردم بر اساس ضوابط اسلامی رهبر را انتخاب میکنند و اراده خودشان را با انتخاب خبرگانی از میان ملت اعمال میکنند و این بر اساس خواسته دل نیست، بلکه در محدوده خواست خداوند است.
وی در پایان این گفتوگو در مورد اینکه، «دموکراسی علاوه بر احترام به رأی اکثریت، اقلیت را هم مدنظر میگیرد، اگر ما این معیار را در دموکراسی بپذیریم چه مقدار احترام رأی به اقلیت در حکومت دینی قائلیم؟» بیان میدارد که «بنده روی دینی بودن مردمسالاری بسیار تأکید دارم. وقتی مردمسالاری دینی شد، اختیارات مردم در محدوده دین قرار میگیرد. در این مردمسالاری، رهبر نمایندگان مجلس و حتی رییس جمهور را مردم انتخاب میکنند. احترام به رأی مردم، چه در بعد اکثریت و چه در بعد اقلیت، طبق قانون باید یکسان برخورد شود و حق هیچ کس نباید ضایع شود.
ازاینرو، مردمسالاری وجود دارد، اما محدود و در همان حدّی که خداوند متعال اجازه داده است. لذا مردمسالاری دینی است و این دینی بودن هم مشکلات را حل میکند؛ یعنی مردم در محدوده دین به تمام مشکلات خود رسیدگی میکنند و آنها را سر و سامان میدهند.