نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

در این گفت‏وگو به آراى فقهى و کلامى شهیدمطهرى رحمهم‏الله از زبان مهدى مهریزى بیان شده، که به مهم‏ترین نکات ایشان اشاره‏اى مى‏شود.
رویکرد فقهى شهیدمطهرى رحمهم‏الله را چگونه ارزیابى مى‏کنید؟
ایشان در دوره‏اى که در قم بودند، بیشتر به مباحث فلسفى مى‏اندیشیدندد، بعدها وقتى که به تهران مراجعت مى‏کنند و در مواجهه با مسائل اجتماعى و پرسش‏هاى جدید، به مباحث فقهى توجهى نشان داد.
پس از این‏که ایشان در تهران، با رویکرد کلامى مواجهه شد و به عنوان یک متکلم ظهور مى‏کند و این مبتنى بر تعریف خاصى از کلام است منظور شما از کلام ایشان در اینجا هست؟
از کلام دو تعریف وجود دارد. گاهى مى‏گوییم متکلم کسى است که از اعتقادات دینى دفاع مى‏کند. در تعریف دیگر ـ که ایشان نیز این تعریف را مى‏پذیرد ـ مى‏گوییم متکلم کسى است که مى‏خواهد از دین دفاع کند (که البته معناى عام‏ترى دارد)؛ تبیین دینى و دفاع از دین در برابر پرسش‏هایى درباره دین.
متکلم در این فرض وقتى در یک موضوع فقهى یا تاریخى با پرسش مواجه شد، از دین به روش متکلمانه دفاع مى‏کند. ازاین‏رو، مطهرى مى‏گوید متکلم کسى است که دفاع و تبین عقلانى از دین را به عهده دارد. مثلاً در کتاب «مسأله حجاب» صیغه اصلى نظرات وى، کلامى است. بر اساس همین روش عقلانى است که ایشان، وقتى به حوزه فقه وارد مى‏شود، در مقام یک فیلسوف فقه ظهور مى‏کند.
آیا ورود شهید مطهرى رحمهم‏الله به فقه و کلام که در دوره‏هاى متأخر زندگى وى انجام مى‏شود، بیشتر از زاویه فلسفه صورت نمى‏گیرد؟
بى‏شک ذهنیت فلسفى تأثیر گذار بوده، شهید مطهرى رحمهم‏الله مثلاً مانند مرحوم کمپانى رحمهم‏الله نیست که اصول فقه را با فلسفه بیامیزد، چون مطهرى ذهنیت تعقلى داشته است. در واقع مطهرى با نگاه بیرونى به این دانش‏ها پرداخته و آنها را تجزیه و تحلیل کرده است.
آیا کاربرد وسیع عقل با سنت حوزوى زمان شهید مطهرى4 هم خوانى داشته است؟
استاد مطهرى راه‏هاى وسیع‏تر و روشن‏ترى را در برابر عالمان حوزه قرار مى‏دهد و در واقع، خواهان آن است که، فقه در زندگى اجتماعى مردم اجرا شود، پس باید فقه را متناسب با نیازهاى عصر گردانید. ایشان معتقد بودند که، باید زمینه‏هاى ورود فقه را متناسب با نیازها و شرایط زمانه فراهم کرد. بنابراین او با معیار قرار دادن عقل و عدالت، خواهان حل این معضل مى‏شود.
با توجه به این‏که شهیدمطهرى رحمهم‏الله معتقد بر اهل «حریت فکر» بودند، تحولات بعد آراى وى، شخصا چه انتقاداتى بر روش‏ها و اصول فقه و کلام سنتى وارد مى‏کرد و آیا احیانا قائل به نوآورى یا اصلاح در این زمینه بودند؟ چگونه؟
استاد مطهرى رحمهم‏الله در کتاب‏هاى «سازمان روحانیت» و «ده گفتار» یا «بیست گفتار» انتقاداتى بر شیوه‏هاى فقاهت وارد مى‏سازد. در کل، شهید مطهرى رحمهم‏الله در این زمینه به انتقاد از عوام زدگى، عدم توجه به مسائل نیازها و اقتضائات روز و... مى‏پردازد. یک بخش دیگر انتقادات شهید مطهرى رحمهم‏الله در آثار دیگرش، مکررا بر این نکته تأکید دارد که، عقل و عدالت به‏طور جدى به‏کار گرفته نمى‏شود، البته وى از زاویه ایجابى و اثباتى به این مسأله مى‏نگرد نه سلبى. منتهى نوآورى به معناى تطبیقى قضیه را در آثار وى کمتر سراغ داریم.
اصلاحى که در شیوه یا در دستگاه فقهى آیت اللّه‏ مطهرى رحمهم‏الله مورد نظر قرار مى‏گیرد، چه اقتضائاتى را به ویژه در مفهوم اجتهاد از نظر وى ایجاد مى‏کرده است؟ آیا براین‏اساس ایشان قائل به تجدید نظر در مفهوم اجتهاد مصطلح بود یا خیر؟ اگر ابزار اجتهاد یا سازمان‏هاى اصلى در اجتهاد را مورد نقد و بررسى قرار بدهید، نتیجه‏اش تجدید نظر در مفهوم مصطلح اجتهاد نیز خواهد بود. مثلاً اگر بگویید شیوه‏اى که دستگاه اجتهاد براى ارزیابى اسناد دارد، کامل نیست و باید شیوه‏هاى دیگرى نیز به‏کار گرفته شود، یا اگر در دستگاه اجتهاد عقل جایگاه گسترده‏اى نداشته و برایش یک جایگاه گسترده‏اى را پیشنهاد کنید، به نظرم به تجدید نظر در مفهوم اجتهاد مى‏رسید. بحث دیگر اجتهاد شورایى است که شهید مطهرى رحمهم‏الله مطرح مى‏کند. او مى‏گوید اجتهاد باید به سوى اجتهاد شورایى پیش برود. مسلما اینها چیزهایى است که تفاوت‏هاى جدى ایجاد مى‏کند و سازمان فقاهت و اجتهاد که امروزه به آن مى‏گوییم فلسفه فقه، بحث‏هاى بیرونى مربوط به فقه و تحلیل بیرونى خود اجتهاد است. اگر خود این عملیات را از بیرون نگاه کنیم، آسیب‏هایش را بشناسیم و راهکار برایش ارائه دهیم، این بحث در چارچوب فقه مى‏گنجد.
به نظر شما امروز از چه وجوهى از آراء و تفکرات شهید مطهرى رحمهم‏الله مى‏توانیم بهره‏مند شویم؟
اگر چهار عنصر اساسى را که حرف‏هاى اصلى وى است؛ یعنى به‏کار گرفتن عقل، قاعده قراردادن عدالت، بحث نقد محتوایى احادیث و آسیب‏شناسى اجتهاد به عنوان یک عملیات در سازوکار اجتهاد به‏کار ببریم، بسیارى از آرایى که محل بحث و نزاع است، حل خواهند شد.

تبلیغات