نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

اعتماد ملى، ش 3، 3/11/84
ایشان در این بحث، واژه لیبرالیسم را چالش مهم در امر برقرارى عدالت مطرح کرده و موضوع را از دیدگاه‏هاى مختلف مکتبى و اشخاصى را که در این رابطه اظهارنظر کرده‏اند از جمله «السدر مکین تایر» پولاینى، جان لاک، کانت و...» اشاره‏اى مى‏کند. وى در این بحث‏ها، تئورى بحث عدالت را، محور رابطه‏اى انسان و استقلال و دولت و آزادى در برقرارى یک حکومت عادلانه از دیدگاه شخصیت‏هایى که در این مقاله آورده شده و بحث کرده فرض مى‏داند و با این پیش‏فرض، وى چند ویژگى را براى لیبرتارین‏هاى ایرانى در رابطه با عدالت در نظر گرفته است:
1. کاملاً جریان سیاسى هستند، یعنى در اختیار یک جناح قدرت هستند.
2. این افراد شعار عقلانیت و به تعبیرى شعار کانتى مى‏دهند (کانت مفهوم استقلال را به عنوان رهایى انسان از جبرها بیان مى‏کند) و به هر کس که جز آنها سخن گفته و بیندیشد غیرعقلانى اطلاق مى‏کنند و با ظرافت عقل را به مصادره انحصارى خود درآورده‏اند که به تعبیرى مى‏توان گفت نوعى دوگماتیسم نقابدار است.
3. نسبت به تحولات نظرى و عملى بسیار ناآگاهند.
4. نکته دیگرى که در مورد نئولیبرال‏ها وجود دارد این است که، کاملاً در روش‏شناسى سیاسى هستند. روش‏شناختى باید در یک بستر سیاسى، اقتصادى و فرهنگى پدید آید، ولى در اینجا کاملاً در بستر سیاسى مى‏روید.
5 . نکته دیگر این است که در ایران، لیبرال‏ها از بستر جهانى‏شدن به پدیده‏ها نگاه مى‏کنند و از گفتمان‏هاى مختلف یک پدیده واحد را تفاسیر مختلف مى‏کنند. به همین دلیل در لیبرتارین‏هاى ایران، مقوله عدالت اصلاً جایى ندارد و نهایتا همان عدالت جنسى مطرح مى‏شود و از عدالت توزیع بحثى به میان نمى‏آید.
شبیه‏سازى در آیین کاتولیک
سیدحسن اسلامى
فصلنامه هفت آسمان، ش 27، پاییز 84
این مقاله که با هدف بررسى دلایل مخالفت مذهب کاتولیک با شبیه‏سازى تنظیم شده است. کار خود را با تذکر چهار نکته آغاز مى‏کند. که اولى به منابع مد نظر مقاله و دومى و سومى به فعالیت‏هاى فرهنگى و بین‏المللى کلیسا در این زمینه نظر دارند و نکته چهارم هم بر این مطلب تصریح مى‏کند که، موضع آیین کاتولیک در قبال شبیه‏سازى انسانى، بخشى از موضع این آیین در قبال مسائل زیستى مثل، سقط جنین، اتانازى، بارورى‏هاى مصنوعى و مانند آن است. نویسنده ابتدا، انواع شبیه‏سازى را معرفى مى‏کند و با نقل نظریاتى به این نتیجه مى‏رسد که، کلیسا با شبیه‏سازى حیوانى و گیاهى مخالفتى ندارد. ولى بحث اصلى درباره شبیه‏سازى انسانى است، که خود بر دو گونه است. شبیه‏سازى درمانى یا غیرمولّد و شبیه‏سازى انسانى یا مولّد. تفاوت این دو گونه فقط در هدف آن‏هاست نه در تکنیک به‏کار رفته در این دو روش. نویسنده تقسیم‏بندى دیگرى را نیز در این زمینه مورد اشاره قرار مى‏دهد ولى آن‏را قابل اهمیت نمى‏داند.
به گزارش این مقاله، آیین کاتولیک با هر دو نوع شبیه‏سازى مخالف است و عنوان درمانى را فریبى بیش نمى‏داند چگونگى این مخالفت را نویسنده ضمن توضیح فرآیند شبیه‏سازى درمانى تبیین مى‏کند. نکته مهم در این مخالفت آن است که، دانشمندان پس از گرفتن سلول مورد نظر از رویان یا جنین شبیه‏سازى شده آن‏را از بین مى‏برند.

تبلیغات