نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

فصلنامه مدرسه، ش 2، پاییز 84
در این نوشتار سعى شده است، مقایسه‏اى بین عقل عرفى و عقل فقهى و مشترکات و تمایزات آن دو باشد. هدف نگارنده مقاله آن است که، به این پرسش پاسخ دهد آیا عقلانیت فقهى با استانداردهاى عقلانیت متعارف و عرفى سازگارى دارد یا خیر؟ وى براى پاسخ به این سئوال، به انواع عقلانیت خردپذیر، خردگریز و خردستیز اشاره نموده و امکان تطبیق این تقسیم سه‏گانه، بر احکام شرعى و فتاواى فقهى را بررسى مى‏نماید. براین‏اساس وى نتیجه مى‏گیرد که، حکم شرعى و فتواى فقهى خردپذیر، حکم شرعى و فتواى فقهى خردگریز و حکم شرعى فتوایى خردستیز است. وى در ادامه به چرایى این سه مطلب اشاره نموده و مدعى این نکته، خردستیز بودن یک حکم یا فتوى به خاطر این است که، آن حکم یا فتوى با هنجارهاى عقلانیت نظرى یا عملى ناسازگار است؛ اما برهان عقلى نشان مى‏دهد که وجود احکام خردستیز در «شریعت در لوح محفوظ» محال است و ساحت مقدس خداوند از جعل و صدور چنین احکامى منزه است. نویسنده در ادامه مفروضات عقلانیت فقهى را با عقلانیت عرفى مقایسه کرده و معتقد است، عقلانیت فقهى مى‏گوید: خداوند حکیم است و شریعت در لوح محفوظ، فاقد احکام خردستیز مى‏باشد و پیدایش احکام خردستیز در متون دینى محال نیست اما به استناد ظن به خردستیز بودن یک حکم، نمى‏توان از متن دینى حاوى آن حکم دست برداشت و بدان عمل نکرد، یعنى متون دینى تنها در صورتى اعتبار خود را از دست مى‏دهند که، ما به خردستیز بودن آنها، قطع یقین داشته باشیم.
وى بر این باور است، تفسیر و تبیین درست و واقع‏بینانه از ارکان فهم شریعت، نشان مى‏دهد که فهم شریعت بر دو رکن استوار است: 1) رکن درونى یا منبع که همان قرآن و حدیث است؛ 2) رکن بیرونى که همان هنجارهاى عقلانیت به انضمام پیش فرض‏هاى خداشناسانه، جهان شناسانه و انسان شناسانه است. نویسنده همچنین مدعى است که عقل نمى‏تواند جاى خالى دین را در زندگى آدمى پر کند، همان گونه که دین نمى‏تواند جاى خالى عقل را در زندگى پر نماید. ولى ترکیب دین و عقل که متوقف بر برقرارى دادوستد و گفت‏وگوى عقلانى بین این دو است مى‏تواند تمامى نیازهاى بشر را پاسخ‏گو باشد. از نظر وى دین محصول عقل الاهى و نبوى است و استفاده از عقل دیگران شرط عقل و عین عقلانیت است و آنچه که با عقلانیت ناسازگار است، تعطیل کردن عقل خود در برابر عقل دیگران است و این دیگران شامل خدا و پیامبر نیز مى‏شود.
آینده دین و ادیان جدید
ماسیمو اینترو ویگنه / باقر طالبى دارابى
فصلنامه هفت آسمان، ش 27، پاییز 84
سطور آغازین این نوشتار، به بحث درباره اصطلاحات گوناگونى مى‏پردازد که در رابطه با آیین‏هاى جدید وضع شده‏اند. «فرقه‏ها» و «کیش‏ها» که جایگزین «بدعت‏گذارى» شده‏اند و با این حال مقبول نیفتادند. «جنبش‏هاى نوپدید دینى» و سپس «ادیان جدید» نیز بعدها به‏کار برده شدند، که این نام آخر مورد استقبال قرار گرفت.
نویسنده براى ورود به اصل بحث نیز ابتدا گزارشى از پیش‏بینى‏هاى دهه 1970 درباره آینده دین ارائه مى‏دهد. این پیش‏بینى‏ها سه محور عمده‏اش؛ گسترش سکولاریسم، بیرون رانده شدن دین و نامربوط‏تر شدن دین، اساس گروه اول پیش‏بینى‏ها را تشکیل مى‏داد.

تبلیغات