آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

معرفت، ش 98، بهمن 84
خانم محجوب در شماره 11 مجله معرفت، طى مقاله‏اى به نقد و بررسى نظرات پرفسور آر.کدى استاد دانشگاه کالیفرنیا در مورد انقلاب اسلامى اشاره کرده است. او بعد از معرفى خانم کدى به بیان دیدگاه‏هاى او در مورد این پرسش که «آیا جنبش سال 1357 ایران، یک انقلاب بودیا جنبش؟» مى‏پردازد و ابتدا تعریف خانم کدى را از انقلاب آورده و مى‏گوید؛ به نظر خانم کدى «انقلاب یک حرکت جمعى است که ساخت حکومتى را کنار زده، قدرت حاکم را محدود و یک تغییر کامل در ساختار حکومت پدید مى‏آورد». نویسنده بعد از تحلیل تعریف کدى، مى‏گوید: او سعى دارد انقلاب اسلامى را یک شورش و قیام جلوه دهد. ولى واقعیات موجود در انقلاب اسلامى ایران او را وادار مى‏کند که به صراحت بگوید: «بدون تردید جنبش ایران از نظر سیاسى و ایدئولوژیک و این‏که توده کثیرى از مردم در آن مشارکت داشتند یک انقلاب محسوب مى‏شود». نویسنده بعد از بررسى تفاوت‏هاى بین انقلاب و جنبش به توجیه کدى براى سرپوش گذاشتن به این واقعیت اشاره کرده و مى‏گوید کدى معتقد است که، ایران یک کشور انقلاب‏خیز است و براى این ادعاى خود دلائلى هم آورده و عوامل آن‏را در دو محور عوامل منحصر به فرد و غیرمنحصر به فرد بررسى مى‏کند. نویسنده بعد از اشاره به عقاید و نظرات خانم کدى در مورد تعریف انقلاب و علل انقلاب‏خیز بودن ایران، به نظرات او در مورد ماهیت و ریشه‏هاى انقلاب پرداخته و مى‏گوید؛ او در جاى جاى نوشته‏هاى خود سعى در کم‏رنگ کردن ماهیت مذهبى و دینى این انقلاب دارد، اما واقعیت‏هاى موجود انقلاب، او را به سمتى سوق مى‏دهد که در کنار ماهیت سیاسى و اقتصادى به ماهیت دینى و مذهبى هم ولو به صورت گزینشى بپردازد. او جایگاه تشیع و باورهاى دینى و مذهبى مخصوصا اصل امامت، مهدویت، شهادت، حجاب و... را به عنوان اصول بنیادین تشیع و تأثیر آنها بر انقلاب اسلامى مورد بررسى قرار داده و مى‏کوشد با جعلى جلوه دادن این اصول، اصلى‏ترین ریشه‏هاى انقلاب را، در امور اقتصادى و سیاسى بررسى بکند.
اقتصاد باز و سوسیال دموکراسى
گفت‏وگو با: موسى غنى‏نژاد و محمود نکوروح
اعتماد ملى، ش 23، 30/11/84
آقاى غنى‏نژاد معتقد است، اصطلاح سوسیال دموکراسى، زمانى به حزب کارل مارکس اطلاق مى‏شده و بعد از اتفاقات حاصله در روسیه، معانى مختلفى پیدا کرده است. آنچه که امروز مراد از آن است، همان چیزى است که زمانى به نام فابیان‏ها معروف بوده. لیبرالیسم در قاره اروپا و آمریکا هر کدام یک معنى دارد، در آنگلوساکسون‏ها لیبرال را به گرایش چپ و رادیکال مى‏گویند کسانى که به اقتصاد آزاد معتقد هستند و این گرایش در کل اروپا، تسرى یافته است. ولى من طرفدار مکتب لیبرالیسم ـ کلاسیک هستم که از ویژگى‏هاى لیبرال اقتصاد آزاد و حکومت قانون است.

تبلیغات