نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

اعتماد ملى، ش 7، 8/11/84
آنچه مى‏خوانیم بخشى از سخنرانى پروفسور رونالد تیمن استاد الاهیات، دین و علوم اجتماعى و عضو هیئت علمى مرکز رهبرى دولتى در دانشگاه‏ها هاروارد است که در مؤسسه پژوهشى حکمت و فلسفه ایران راجع به اخلاق در جهان معاصر ایراد گشته است. امروزه یکى از دشوارترین مباحث فلسفه و اخلاق، این پرسش است که، آیا مى‏توان بدون استفاده از زور، اختلافات بنیادى مربوط به مسائل اخلاقى را به داورى نشست؟ دو راه حل کلى در این زمینه وجود دارد؛ یا تحمیل عقیده یک گروه یا حالت «زندگى کن و بگذار زندگى کنند» که در نهایت به نسبیّت اخلاقى مى‏گراید. تیمن به آراى السدیرمک اینتایر فیلسوف اسکاتلندى در کتابش به نام در پى فضیلت اشاره مى‏کند. آنجا که مى‏گوید: «تفکر اخلاقى در جهان امروز نمى‏تواند موفقیت‏آمیز باشد، زیرا سنت‏هاى اخلاقى که به آنها شکل داده دچار ویرانى شده و حیثیت‏گرایى اخلاقى جاى خود را به نوعى خودبنیادى هیجانى و نفسانى داده است». تیمن اذعان مى‏کند: برخى مى‏گویند خود دین هم از منابع هم متعارض در مباحث اخلاقى است چرا که تساهل و تسامح در براهین دینى وجود ندارد. وى به آراى جیمز داویسون اشاره مى‏کند که در واپسین تحلیل، هر یک از دو طرف این طیف فرهنگى، طرف دیگر را نادیده مى‏گیرند و حضور یکى از دیگرى، نوعى تقدس‏زدایى تلقى مى‏گردد. تیمن مى‏گوید: اگر فرض کنیم نظریه هانتر صحیح باشد لازم مى‏آید که براهین اخلاقى مبتنى بر مبناى دینى، همه متعارض باشند، اما آیا فرض او درست است؟ من معتقدم ادیان هم ادعاى حقیقت دارند و هم مى‏توانند برابر کسانى که دیدگاه حتى متعارض دارند صبور باشند. درست است که هر دینى ادعاى حقیقت دارد اما انحصارگرایى از حیث حقیقت و مطلق‏گرایى به لحاظ توجیه دینى ضرورى به نظر نمى‏رسد. ما حقیقت دینى را با قضایاى منطقى بیان مى‏کنیم و صدق یا مطابقت با واقع، وصف این قضایاست. اگر نخواهیم به ورطه نسبیت‏گرایى اخلاقى برسیم باید بپذیریم که اگر قضیه‏اى صادق است، در آن صورت ما ملزم هستیم که نقیض آن‏را انکار کنیم نقیض صدق بنا به تعریف کذب است و به این معنى حقیقت هم مطلق است و هم تصورى انحصارى است. اما به معناى انحصارگرایى یعنى به معنایى که ذکر شد نیست. انحصارگرایى از آن جهت باطل است که صدق را به کل یک قالب فکرى اطلاق مى‏کند. به عقیده من گردآورى همه گزاره‏هاى دینى در یک مجموعه و نشان دادن صدق آنها در همه موارد، ممتنع است. اما این امر، تنها روش معقول براى نشان داددن حقانیت یک دین به شمار مى‏رود. مطلق‏گرایى و انحصارگرایى دو آفت مهم ادیان است که اولى با توجیه دینى و دیگرى با ادعاى حقانیت ارتباط دارد. باور عمیق و مناعت طبع، از جمله لوازم ضرورى و اجتناب‏ناپذیر فهم یکدیگر است فقط از این طریق، کثرت‏گرایى، اتفاق نظر و اخلاق را در کنار هم مى‏توان نشاند.
آسیب‏شناسى انقلاب در سایه درک درست عاشورا(1) و (2)
هادى صادقى
ایران، ش 3389و3390، 17و18/11/84
موضوع فوق، در گفت و شنودى که با حجت‏الاسلام والمسلمین صادقى انجام شده مورد بررسى قرار گرفته است. از ایشان پرسیده شد که: آیا امکان روایت عرفانى از نهضت عاشورا مى‏باشد؟ وى بیان کردند که، ابعاد عرفانى داراى جنبه‏هایى در موضوع عاشورا است و ابعاد آن در شب عاشورا، روز عاشورا و گودال قتلگاه در هنگام پیوستن به لقاءاللّه‏ متجلى است، چرا که زیر پا گذاشتن تعلقات دنیوى و نفس در تمامى عرصه‏هاى عاشورا از امام حسین علیه‏السلام و یاران آن نمایان است؛ هر چند نمى‏توان قیام امام حسین علیه‏السلام را تنها در بعد عرفانى خلاصه کرد؛ بلکه او یک حرکت همه‏جانبه اجتماعى انجام داده به دلیل آن‏که هم تنیدگى ابعاد دین نکته‏اى است که نمى‏توان آن‏را نادیده گرفت.
آقاى صادقى در پاسخ به پرسش هرمنوتیک از تاریخ عاشورا به معناى فراوانى قرائت از قیام امام فرمودند: تفاسیر در چند گروه دسته‏بندى مى‏شود، یک گروه روشن‏فکران غیردینى‏اند که جنبه تهاجمى به این نهضت دارند و گروه دیگر روشن‏فکران دینى مى‏باشند، با این تفاوت که اینها با برجسته کردن بعد شهید و شهادت و جنبه ایدئولوژیک، آن‏را مورد توجه قرار داده و او را انقلابى بزرگ جلوه دادند. در همین راستا برخى اندیشمندان هم‏چون محمود حکیمى، او را از جنبه «اندیشه» مطمع نظر قرار داده است. گروه دیگر تحلیل سنتى است که در جریان «شهید آگاه» دید، این جریان بر علم امام بسیار تأکید دارد، که از مجموع اینها جنبه اداى تکلیف امام به دست مى‏آید. در مقابل «شهید جاوید» است که نظر امام را براى حکومت مى‏بیند که در تنگناه، عصمت و علم امام را زیر سؤال مى‏برد و دچار مشکل مى‏شود.
وى نظر شهید مطهرى را در خصوص قیام امام، از بعد برجسته «امر به معروف و نهى از منکر»، که جامع نظرات روشن‏فکران و جریانات سنتى این قیام را بررسى و مطرح مى‏کند. ایشان در ادامه مى‏افزاید

تبلیغات