آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

فصلنامه قبسات، ش 37، پاییز 84
این مقاله، پاسخى است به سخنان دکتر عبدالکریم سروش، مبنى بر عدم مرجعیت علمى امامان معصوم علیهم‏السلام بعد از پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم با انقطاع وحى، که در دانشگاه سوربن پاریس ارائه شده بود. نویسنده محترم در صدد آن است، تا پاسخى مستدل و برون‏دینى به این شبهه و برخى دیگر از شبهات در همین راستا ارائه نموده و مرجعیت علمى اهل بیت پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم را اثبات نماید. وى در ابتدا به سرچشمه علوم امامان علیهم‏السلام اشاره کرده، که عبارتند از: نقل ایشان از رسول خدا علیه‏السلام ، نقل ایشان از کتاب على علیه‏السلام ، استنباط ایشان از کتاب و سنت پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و الهام‏هاى الاهى مى‏باشد. سپس بر این نکته تأکید مى‏نماید که، از قرآن و روایات چنین بر مى‏آید که، ممکن است افرادى از علم لدنى عصمت برخوردار باشند و سخنان آنان بر دیگران حجیت داشته باشد ولى در عین حال نبى نباشند. بنابراین هیچ گونه ناسازگارى بین خاتمیت و مرجعیت علمى و سیاسى امامان معصوم علیهم‏السلام وجود ندارد. وى همچنین در ادامه به نقش امامان در حفظ و پاسداشت از شریعت اسلام پس از رحلت پیامبر اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم اشاره کرده و وظیفه و جایگاه عقل در فهم متون دینى پس از رحلت آن حضرت را، مورد بحث و بررسى قرار داده است. این مقاله همچنین به تناقض گویى‏هاى آقاى سروش در این باب پرداخته و آنها را نقد مى‏نماید. نگارنده با تحلیلى از معناى خاتمیت، آن‏را به معناى انقطاع تشریعى وحى دانسته است. وى امامت را به معناى ادامه نبوت، نه از جهت تشریع وحى بلکه از جهت تفسیر وحى دانسته و آن‏را یکى از ضروریات دین اسلام مى‏داند و به عنوان کمال دین معرفى مى‏کند. وى معتقد است که، پیامبر اسلام تا آنجایى که مى‏توانست اصول و کلیات احکام الاهى را براى مردم تبیین نمود و براى پس از خویش نیز، رجوع به قرآن و اهل بیت علیه‏السلام را مایه سعادت امت اسلام شمرده است. وى معتقد است که، بر طبق سفارشات مؤکد پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم مبنى بر تمسک به اهل بیت در تمامى امور دینى به ویژه حدیث ثقلین، هیچ‏گونى تعارضى بین خاتمیت و مرجعیت سیاسى و دینى اهل بیت پیش نمى‏آید، زیرا اهل بیت ادامه دهنده راه پیامبر اسلام هستند بر طبق همان سنت تشریعى پیامبر و احکام قرآن کریم.
از نظر نویسنده، امامان شیعه هیچ گونه اختراعى در سنت پیامبر انجام نداده‏اند و از لحاظ علمى ملهم به الهامات الاهى هستند، زیرا الهام تنها اختصاص به پیامبران الاهى نداشته بلکه اولیاى خاص الاهى نیز از آن بهره‏مند بوده‏اند و آیات متعددى از قرآن بر این امر شهادت مى‏دهد. از دیدگاه نویسنده، آنچه را که اهل بیت از احکام دینى در اختیار مردم قرار مى‏دهند، ریشه در سنت پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و قرآن کریم دارد و هیچ گونه تناقضى در گفتار ایشان و قرآن و سنت وجود ندارد.
وى با توجه به ویژگى‏هاى خاص انبیاى الاهى در علم، رفتار و حجیت سخنان ایشان به نقش اهل بیت در حفظ و پاسدارى شریعت پرداخته و معتقد است که، نباید صرفا به بهانه حفظ مقوله خاتمیت سایر آموزه‏هاى اصیل دینى را انکار کرد. زیرا هر کدام آنها باید در جاى خود بحث شود. وى بر این باور است که، پس از رحلت پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم عقول انسان‏ها به حال خویش رها نشده‏اند و همواره باید انسان‏هاى کاملى باشند تا عقول انسان‏ها را در مسیر صحیح آن هدایت کنند و آنها کسى نیستند جز اهل بیت معصوم پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم .
دفاعیه‏اى معرفت‏شناختى از انحصارگرایى دینى
آلوین پلانتینگا / سیدحسین عظیمى دخت شوکتى
فصلنامه قبسات، ش 37، پاییز 84

تبلیغات