آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

ایران، ش 3270، 3271 و 3272، 26،27و28/10/84
در این مقاله که در سه قسمت ارائه شده است، دیدگاه شیعیان صدر اسلام درباره مقام و شخصیت علمى امامان شیعه مورد تجزیه و تحلیل قرار مى‏گیرد. در قسمت اول این مقاله، مباحثى درباره منابع علمى امامان شیعه، روش‏هاى انتقال علم از یک امام به امام دیگر و ماهیت علم امامان مورد بررسى قرار مى‏گیرد. نگارنده، امام را در مقام وجودى دروازه‏اى از علم الاهى مى‏داند که، علم خداوند از آن عبور مى‏کند. این علم حاوى همان پیام‏هایى است که، رسولان الاهى به ویژه پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم ، آن‏را از جانب خداوند براى هدایت انسان‏ها آورده است. وى منابع علم ائمه علیهم‏السلام را آسمانى و غیبى دانسته و معتقد است که، امام علیه‏السلام این الهام آسمانى را از خداوند دریافت نموده و ستونى از نور در قلب او وارد مى‏شود و توسط این ستون نورانى، امامان به کلیه معارف دست پیدا مى‏کنند و علوم الاهى غیبى و آسمانى مى‏توانند صداى فرشتگان را بشنوند و از آینده و گذشته و تمامى اسرار آنها اطلاع یابند. در بخش دوم این مقاله، منابع علم امام علیه‏السلام اعم از منابع مکتوب و شفاهى و طریقه انتقال این علم از خداوند به آنها و از پیامبر به ایشان و همچنین از خود آنها به ایشان مورد بحث و بررسى قرار مى‏گیرد. در مبحث منابع مکتوب علم ائمه، نویسنده به مصاحفى مانند مصحف فاطمه زهرا علیهاالسلام که حاوى علوم و رموز بسیارى است اشاره کرده و آن‏را یکى از منابع مکتوب علمى امامان شیعه معرفى مى‏کند.
کتاب على علیه‏السلام یا همان مصحف على علیه‏السلام نیز یکى از منابع مکتوب علمى امامان شیعه معرفى شده، که شامل فهرست تمامى فرمانروایان، پیامبران، اوصیاء و امامان در طول تاریخ است و شرح وضعیت گذشتگان و آیندگان در آن جمع شده است. نویسنده منابع شفاهى علم امامان شیعه را، آن دسته از تعالیمى مى‏داند که، هر امامى از امام قبل از خویش به‏طور شفاهى دریافت مى‏کند و این علم از امام على علیه‏السلام آغاز مى‏گردد و به ائمه بعد از ایشان یکى پس از دیگرى انتقال مى‏یابد و خود امام على علیه‏السلام نیز این تعالیم را به‏طور شفاهى از پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم آموخته است. در قسمت دیگرى از این مقاله، نویسنده به شیوه‏هاى انتقال علم امامان اشاره و معتقد است، علم امامان همانند میراثى سیال از امامى به امام دیگر منتقل شده و هر امامى قبل از این‏که از دنیا برود یکى از دستانش را روى سینه امام بعدى گذاشته و دست دیگرش را روى سینه خود مى‏گذارد و بدین گونه علم از امام قبلى به امام بعدى منتقل مى‏گردد. وى شیوه‏هاى دیگر انتقال علم مانند آب دهان یا مایعات درونى را نیز بررسى کرده و روایاتى در این زمینه آورده است. در قسمت سوم و پایانى مقاله حاضر، به بررسى ماهیت علم امامان پرداخته شده است.
نویسنده علم امامان را، که از طرف خداى متعال به آنها داده شده، علمى خاص و فراگیر ارزیابى نموده و حاوى نکات رمزى و کامل‏ترین علم‏ها مى‏شمارد. وى حوزه گسترش علم امامان را گذشته، حال و آینده دانسته است. ایشان علم ازلى را عنصر سازنده وجود امام و مافوق طبیعى معرفى مى‏کند.
چرا دروغ‏ها واقعیت را سرکوب مى‏کنند؟
جى.اس.چیاپالون/ سعیده شرافتى
منشور، ش 91، 25/10/84
نویسنده این مقاله، که به بیان حقیقت یا دروغ هولوکاست از زوایاى مختلف اشاره و نقل و قول‏هایى را از کسانى که در این رابطه کنکاش کرده‏اند؛ به رشته تحریر درمى‏آورد.

تبلیغات