علم امام در تصور شیعه نخستین
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
ایران، ش 3270، 3271 و 3272، 26،27و28/10/84
در این مقاله که در سه قسمت ارائه شده است، دیدگاه شیعیان صدر اسلام درباره مقام و شخصیت علمى امامان شیعه مورد تجزیه و تحلیل قرار مىگیرد. در قسمت اول این مقاله، مباحثى درباره منابع علمى امامان شیعه، روشهاى انتقال علم از یک امام به امام دیگر و ماهیت علم امامان مورد بررسى قرار مىگیرد. نگارنده، امام را در مقام وجودى دروازهاى از علم الاهى مىداند که، علم خداوند از آن عبور مىکند. این علم حاوى همان پیامهایى است که، رسولان الاهى به ویژه پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم ، آنرا از جانب خداوند براى هدایت انسانها آورده است. وى منابع علم ائمه علیهمالسلام را آسمانى و غیبى دانسته و معتقد است که، امام علیهالسلام این الهام آسمانى را از خداوند دریافت نموده و ستونى از نور در قلب او وارد مىشود و توسط این ستون نورانى، امامان به کلیه معارف دست پیدا مىکنند و علوم الاهى غیبى و آسمانى مىتوانند صداى فرشتگان را بشنوند و از آینده و گذشته و تمامى اسرار آنها اطلاع یابند. در بخش دوم این مقاله، منابع علم امام علیهالسلام اعم از منابع مکتوب و شفاهى و طریقه انتقال این علم از خداوند به آنها و از پیامبر به ایشان و همچنین از خود آنها به ایشان مورد بحث و بررسى قرار مىگیرد. در مبحث منابع مکتوب علم ائمه، نویسنده به مصاحفى مانند مصحف فاطمه زهرا علیهاالسلام که حاوى علوم و رموز بسیارى است اشاره کرده و آنرا یکى از منابع مکتوب علمى امامان شیعه معرفى مىکند.
کتاب على علیهالسلام یا همان مصحف على علیهالسلام نیز یکى از منابع مکتوب علمى امامان شیعه معرفى شده، که شامل فهرست تمامى فرمانروایان، پیامبران، اوصیاء و امامان در طول تاریخ است و شرح وضعیت گذشتگان و آیندگان در آن جمع شده است. نویسنده منابع شفاهى علم امامان شیعه را، آن دسته از تعالیمى مىداند که، هر امامى از امام قبل از خویش بهطور شفاهى دریافت مىکند و این علم از امام على علیهالسلام آغاز مىگردد و به ائمه بعد از ایشان یکى پس از دیگرى انتقال مىیابد و خود امام على علیهالسلام نیز این تعالیم را بهطور شفاهى از پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم آموخته است. در قسمت دیگرى از این مقاله، نویسنده به شیوههاى انتقال علم امامان اشاره و معتقد است، علم امامان همانند میراثى سیال از امامى به امام دیگر منتقل شده و هر امامى قبل از اینکه از دنیا برود یکى از دستانش را روى سینه امام بعدى گذاشته و دست دیگرش را روى سینه خود مىگذارد و بدین گونه علم از امام قبلى به امام بعدى منتقل مىگردد. وى شیوههاى دیگر انتقال علم مانند آب دهان یا مایعات درونى را نیز بررسى کرده و روایاتى در این زمینه آورده است. در قسمت سوم و پایانى مقاله حاضر، به بررسى ماهیت علم امامان پرداخته شده است.
نویسنده علم امامان را، که از طرف خداى متعال به آنها داده شده، علمى خاص و فراگیر ارزیابى نموده و حاوى نکات رمزى و کاملترین علمها مىشمارد. وى حوزه گسترش علم امامان را گذشته، حال و آینده دانسته است. ایشان علم ازلى را عنصر سازنده وجود امام و مافوق طبیعى معرفى مىکند.
چرا دروغها واقعیت را سرکوب مىکنند؟
جى.اس.چیاپالون/ سعیده شرافتى
منشور، ش 91، 25/10/84
نویسنده این مقاله، که به بیان حقیقت یا دروغ هولوکاست از زوایاى مختلف اشاره و نقل و قولهایى را از کسانى که در این رابطه کنکاش کردهاند؛ به رشته تحریر درمىآورد.
در این مقاله که در سه قسمت ارائه شده است، دیدگاه شیعیان صدر اسلام درباره مقام و شخصیت علمى امامان شیعه مورد تجزیه و تحلیل قرار مىگیرد. در قسمت اول این مقاله، مباحثى درباره منابع علمى امامان شیعه، روشهاى انتقال علم از یک امام به امام دیگر و ماهیت علم امامان مورد بررسى قرار مىگیرد. نگارنده، امام را در مقام وجودى دروازهاى از علم الاهى مىداند که، علم خداوند از آن عبور مىکند. این علم حاوى همان پیامهایى است که، رسولان الاهى به ویژه پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم ، آنرا از جانب خداوند براى هدایت انسانها آورده است. وى منابع علم ائمه علیهمالسلام را آسمانى و غیبى دانسته و معتقد است که، امام علیهالسلام این الهام آسمانى را از خداوند دریافت نموده و ستونى از نور در قلب او وارد مىشود و توسط این ستون نورانى، امامان به کلیه معارف دست پیدا مىکنند و علوم الاهى غیبى و آسمانى مىتوانند صداى فرشتگان را بشنوند و از آینده و گذشته و تمامى اسرار آنها اطلاع یابند. در بخش دوم این مقاله، منابع علم امام علیهالسلام اعم از منابع مکتوب و شفاهى و طریقه انتقال این علم از خداوند به آنها و از پیامبر به ایشان و همچنین از خود آنها به ایشان مورد بحث و بررسى قرار مىگیرد. در مبحث منابع مکتوب علم ائمه، نویسنده به مصاحفى مانند مصحف فاطمه زهرا علیهاالسلام که حاوى علوم و رموز بسیارى است اشاره کرده و آنرا یکى از منابع مکتوب علمى امامان شیعه معرفى مىکند.
کتاب على علیهالسلام یا همان مصحف على علیهالسلام نیز یکى از منابع مکتوب علمى امامان شیعه معرفى شده، که شامل فهرست تمامى فرمانروایان، پیامبران، اوصیاء و امامان در طول تاریخ است و شرح وضعیت گذشتگان و آیندگان در آن جمع شده است. نویسنده منابع شفاهى علم امامان شیعه را، آن دسته از تعالیمى مىداند که، هر امامى از امام قبل از خویش بهطور شفاهى دریافت مىکند و این علم از امام على علیهالسلام آغاز مىگردد و به ائمه بعد از ایشان یکى پس از دیگرى انتقال مىیابد و خود امام على علیهالسلام نیز این تعالیم را بهطور شفاهى از پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم آموخته است. در قسمت دیگرى از این مقاله، نویسنده به شیوههاى انتقال علم امامان اشاره و معتقد است، علم امامان همانند میراثى سیال از امامى به امام دیگر منتقل شده و هر امامى قبل از اینکه از دنیا برود یکى از دستانش را روى سینه امام بعدى گذاشته و دست دیگرش را روى سینه خود مىگذارد و بدین گونه علم از امام قبلى به امام بعدى منتقل مىگردد. وى شیوههاى دیگر انتقال علم مانند آب دهان یا مایعات درونى را نیز بررسى کرده و روایاتى در این زمینه آورده است. در قسمت سوم و پایانى مقاله حاضر، به بررسى ماهیت علم امامان پرداخته شده است.
نویسنده علم امامان را، که از طرف خداى متعال به آنها داده شده، علمى خاص و فراگیر ارزیابى نموده و حاوى نکات رمزى و کاملترین علمها مىشمارد. وى حوزه گسترش علم امامان را گذشته، حال و آینده دانسته است. ایشان علم ازلى را عنصر سازنده وجود امام و مافوق طبیعى معرفى مىکند.
چرا دروغها واقعیت را سرکوب مىکنند؟
جى.اس.چیاپالون/ سعیده شرافتى
منشور، ش 91، 25/10/84
نویسنده این مقاله، که به بیان حقیقت یا دروغ هولوکاست از زوایاى مختلف اشاره و نقل و قولهایى را از کسانى که در این رابطه کنکاش کردهاند؛ به رشته تحریر درمىآورد.