نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

معرفت، ش 97، دى 84
این مقاله که با هدف بازتعریف معنویت از دیدگاه روان‏شناسى نوشته شده است، کار خودش را با انتقاد از نظریات پیشین روان‏شناسان درباره معنویت آغاز مى‏کند. عموم این نظریات از آغاز قرن بیستم مطرح شده‏اند. نویسندگان مقاله سپس با ذکر نکاتى اهمیت بررسى موضوع معنویت را متذکر مى‏شوند از جمله، ذکر آمارهایى از تعلقات دینى انسان‏ها و نیز تحقیق‏هایى که درباره کارکردهاى معنویت شده است. ایشان تأکید مى‏کنند که، این مقاله از روش‏هایى بهره گرفته مى‏شود که به فهم معنویت بر اساس یک چشم‏انداز روان‏شناختى، کمک نماید.
گام اول این مسیر، تعریف معنویت است. ابتدا با تذکر وجود اختلاف فراوان در تعریف معنویت، تلاش شده است تا مرز بین دین و معنویت آشکار شود. زیرا دین واقعیتى نهادى، جزم‏گرا و محدود کننده است، درحالى‏که معنویت، واقعیتى شخصى، درونى و ارتقا بخش است. ولى نقد این مقاله به این مرزکشى آن است که بیشتر مردم به همان اندازه که خود را دین‏دار مى‏دانند، معنوى هم مى‏دانند. به علاوه که دین و معنویت هر دو هم جنبه فردى هم جنبه اجتماعى دارند. در نهایت تعریف این مقاله از معنویت عبارت است از «جست‏وجوى امر مقدس».
سطور بعدى مقاله، به تبیین بیشتر دو عنصر این تعریف یعنى جست‏وجو و امر مقدس اختصاص یافته است. در نهایت به این نتیجه مى‏رسد معنویت فرآیندى است که، محور آن کشف و حفظ امر مقدس است. و به همین دلیل بحث بعدى کشف خدا به عنوان یک امر مقدس خواهد بود. در این بحث بر اساس چندین تحقیق نشان داده، که جست‏وجوى خدا از کودکى آغاز مى‏شود. در این بخش نیز نظریات مختلف درباره خداجویى و خداشناسى کودکان مورد اشاره قرار گرفته است. نکته جالب آنکه کودکان نسبت به نفى، بسط یا عبور از دیدگاه‏هاى دینى والدین و معلمان و رهبران دینى ظرفیت ویژه‏اى دارند و چنین نیست که همیشه منفعل عمل کنند. تأکید مقاله بر این است که، اشتیاق کودکان به خدا را نمى‏توان به سابق‏هاى خالص روان‏شناختى یا اجتماعى فرو کاست. از آنجا که معنویت دایره‏اى بیش از خدا دارد و امر مقدس شامل امور دیگر نیز مى‏شود، بخش بعدى نوشته به بررسى کشف امور مقدس غیر از خدا مى‏پردازد و مثال‏هاى متعددى از چیزهایى که افراد براى آنکه تقدس قائل مى‏شوند ذکر مى‏کنند. تجارب شخصى، خانواده، نهادها و فرهنگ نیز علاوه بر نهادهاى دینى از عوامل تقدس‏بخش، به شمار مى‏روند. سه استلزام مهم در تقدس‏بخشى یافت مى‏شود. اول اینکه، انسان‏ها مایلند موضوعات مقدس را حفظ کنند؛ دوم اینکه، قائلند بیشتر زندگى خود را در جست‏وجوى امور مقدس سپرى کنند و بالاخره آنکه انسان‏ها مایلند از ابعاد مقدس زندگى خود، معنا، رضایت و نیروى بیشترى کسب کنند. در این بخش همچنین کارکردهاى متعددى از تقدس بخش‏ها ذکر شده است.
عنوان قسمت بعدى مقاله، حفظ امر مقدس است، زیرا افراد معنوى فراتر از اهداف زیست‏شناختى، روان‏شناختى یا اجتماعى، به ایجاد، حفظ و رشد ارتباطشان با امر مقدس علاقه‏مندند. در این بخش نیز ضمن ذکر نمونه‏هایى از تلاش براى حفظ امر مقدس به الگوهاى مختلف آن مثل نیایش، مراقبه، تجربه‏هاى معنوى در زندگى و مقابله معنوى نیز اشاره مى‏شود. نویسندگان در سه گام مهم از مقاله، به بررسى سه روش عمده از روش‏هاى مقابله معنوى مى‏پردازند که عبارتند از: مشخص کردن مرزها، تزکیه معنوى و تجدید چارچوب معنوى، هر یک از این عناوین با ذکر مثال‏هاى متعدد و نیز بررسى آثار مثبت و منفى آنها بر زندگى معنوى افراد توضیح داده شده‏اند. در همین بحث‏ها چگونگى برخورد افراد با حوادث تلخ و شیرین زندگى و تأثیر و تأثر آنها بر معنویت انسان‏ها مورد مطالعه قرار گرفته است.
پس از کشف و حفظ امر مقدس چون ممکن است با تغییر در فهم امر مقدس یا فراموشى آن روبه‏رو شویم، لذا کشف دوباره آن لازم است. همین نکته مبناى بحث بعدى این نوشتار است.
فصل پایانى این نوشته نیز عنوان نتایج و تلویحات را با خود به همراه دارد. عمده بحث این بخش توصیه‏هایى است به روان‏شناسان مبنى بر تجدید نظر در رویکردشان به معنویت و بررسى آن به عنوان یک مسئله مستقل و نه فروکاستن آن به سایر جنبه‏هاى روان‏شناختى یا اجتماعى. و بالاخره آنکه روان‏شناسان باید به انواع جهان‏بینى‏ها احترام بگذارند و براى معالجه تکبر حرفه‏اى‏شان با جوامع معنوى ارتباط بیشترى برقرار کنند.
خاتمیت، انقطاع وحى تشریعى
آیت اللّه‏ جعفر سبحانى
ماهنامه معارف، ش 31، آذر 84

تبلیغات