آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

همشهری، ش 3867و3868، 15و16/9/84
در این مقاله گزارشی نستبا تفصیلی درباره شخصیت فلسفی و تفکرات فلسفی هایدگر، ارائه شده است. متن حاضر گزیده‏ای از مقالات و سخنرانی‏های همایش بین‏المللی «هایدگر و آینده فلسفه در غرب و شرق» می‏باشد، که در تاریخ 5/9/84 در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در این گزارش چکیده چند مقاله و سخنرانی ارائه شده، که تحت عناوین مهمی مانند: هایدگر در قرن بیستم، آینده فلسفی غرب، غفلت در جهان مدرن، هایدگر و اصالت جهان، هایدگر و پایان فلسفه ارائه شده است. در این همایش سعی شده است، دیدگاه‏های فلسفی هایدگر، با دیدگاه‏های فلسفی در شرق و اسلام، نزدیک جلوه داده شود و هایدگر به عنوان یک فیلسوف شرقی، معرفی گردد. نگاه ویژه هایدگر به هستی و اصالت وجود، از مهم‏ترین این رویکردها در همایش می‏باشد که درصدد است، عمق دیدگاه فلسفی هایدگر را بکاود.
در بخش دیگری از این گزارش به ریشه‏های هایدگرشناسی در ایران پرداخته شده و دیدگاه هایدگر درباره آینده فلسفه، در جهان تبیین گردیده است. بررسی امکان وجود تفسیری عرفانی، از اندیشه‏های هایدگر و نقش هایدگر در جامعه جهانی کنونی، هایدگر و متافیزیک و فهم نادرست از اندیشه‏های هایدگر نزد ایرانیان، از دیگر موارد مورد بحث در همایش مذکور می‏باشد که عناوین برجسته این گزارش را شامل می‏شود.
نگاهی به اسلامی‏سازی معرفت (1) و (2)
عبدالجبار رفاعی/ سیدیاسر قزوینی
همشهری، ش 3861 ـ 3863، 8و9/9/84
جناب آقای عبدالجبار رفاعی در مقاله‏ای که، روزنامه همشهری آن را به چاپ رسانده، به موضوع اسلامی‏سازی معرفت اشاره و ضمن بیان این نکته، که اسلامی‏سازی، شناخت امروزه، دایره گسترده‏ای یافته و علاوه بر علوم انسانی، علوم طبیعی و تطبیقی را نیز دربرگرفته و به اصطلاحی برای صورت‏بندی اسلامی تمام علوم و دانش‏ها بدل شده و آوازه این بحث، مرزهای اسلامی را در نور دیده و به اقصی نقاط جهان و دانشگاه‏ها و مراکز تحقیقاتی کشیده شده است، به تعریف و کلاً چیستی اسلامی‏سازی شناخت می‏پردازد و نظریه اندیشمندان را، در این زمینه، مورد بررسی قرار داده است، می‏گوید: این پروژه و بحث بدین معنی نیست که، تمام موضوعات را، ذاتا منسوب به دین کنیم تا مشروعیتی دینی بر فرآورده‏های علم بشری بیفزاییم و بر مبنای منطق فراگیر لاهوتی و زبانی، نتایج علم را، برای دین مصادره کنیم، بلکه سخن از باز تعریف صورت‏بندی روش‏شناختی و معرفت‏شناختی علوم و قوانین آن است.
نویسنده در ادامه، نظریه و تعریف عمادالدین خلیل و دکتر عرفان عبدالحمید را، در این مورد آورده و می‏گوید: این رویکردها تلاش می‏کنند تا ابعاد این نظریه را، از رهگذر بیان منابع معرفت اسلامی و کشف فضا و ارزش این منابع روشن سازند و ابتنای این نظریه را، بر دو قرائت، یعنی قرائت کتاب الاهی و قرائت هستی نشان دهند. این رویکردها علاوه بر این در تلاش‏اند، تا برخی عناصر زنده و پویای میراث اسلامی را با علوم انسانی غربی پس از غربال و خارج کردن از صبغه الحادی، درهم آمیزند.

تبلیغات