نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

سیاست روز، ش 1317، 14/9/84
این مقاله سخنرانی دکتر بهشتی به مناسبت روز جهانی فلسفه است، که ایشان دو موضوع اصلی را مورد مداقه و تأکید قرار می‏دهند؛ 1. توجه دانشجویان و عالمان فلسفه، نسبت به مشکلات بنیادین زندگی فردی و اجتماعی و اهتمام به حل آن.
2. ضرورت توجه فلسفه به رشته‏های دیگر و ضرورت گسترش شاخه‏های «میان رشته‏ای» فلسفه. ایشان با توجه به این‏که برخی افراد، در همه موضوعات اظهارنظر می‏کنند و می‏گوید، آنهایی که این‏طور وانمود می‏کنند دو دسته‏اند: دسته اول کسانی هستند که واصل‏اند یعنی رسیده‏اند و کاری نمی‏توان با آنها کرد و از این نظر می‏توانند قاطعانه صحبت کنند و دسته دوم کسانی هستند که نمی‏توانند و چون چیزی نمی‏دانند، خیلی قاطعانه صحبت می‏کنند. هیچ فردی نمی‏تواند ادعا کند که در شاخه‏های فلسفه احاطه پیدا کرده است، شاخه‏های متعددی از فلسفه در کشور ما در حال رواج است که فلسفه مضاف نام گرفته است. در این شاخه‏ها موضوعات مهمی مطرح می‏شود که شاید در بحث‏های سنتی فلسفه، وجود نداشته است و متأثر از مسائل کشور خودمان و فلسفه غرب مطرح گردیده است. وی ادامه می‏دهد که: امروزه پرسش‏های بنیادینی در این خصوص مطرح است که، فراتر از دایره مباحث عام فلسفه تلقی می‏شود.
فلسفه باید به موضوعات تازه برخورد کند، موضوعاتی که در حیطه زندگی مطرح می‏شوند مورد سؤال بنیادین فلسفه قرار می‏گیرند. همان‏طور که فلسفه در آغاز خود وسط زمین و آسمان و منقطع از تاریخ، فرهنگ و شرایط زندگی بشر پدید نیآمد. در واقع تاریخچه مفاهیم فلسفی و نظام‏های فلسفی به کوشش و تلاش برای یافتن پاسخ سؤال‏های فلسفی باز می‏گردد.
ایشان در پایان سخنرانی با بیان این‏که طرح مباحث میان رشته‏ای، می‏تواند افق گشایی‏های مشترکی را، برای رشته‏ها ایجاد کند؛ می‏گوید: این طرح و مباحث باعث می‏شود که فلسفه‏خوان‏ها، فلسفه‏دان‏ها و فیلسوف‏ها، کسانی باشند که، در عرصه مسائل زندگی، درست می‏اندیشند. فلسفه‏ای که نتواند در انتها خودش را، به من و زندگی من برساند به چه دردی می‏خورد، غیر از این‏که به عنوان یک تفنن قلمداد شود چه بسا اطلاع و وقوف نسبت به موضوعات، پرسش‏های سایر رشته‏ها، تماس با آنچه که به متن زندگی فردی و اجتماعی آنها باز می‏گردد، به مطالعه تحصیل و تحقیق فلسفه جهت‏دهی کند، که باعث باروری آن رشته‏ها شود.
هایدگر و آینده فلسفه در غرب و شرق (1) و (2)
مسعود سعادتمند
همشهری، ش 3867و3868، 15و16/9/84
در این مقاله گزارشی نستبا تفصیلی درباره شخصیت فلسفی و تفکرات فلسفی هایدگر، ارائه شده است. متن حاضر گزیده‏ای از مقالات و سخنرانی‏های همایش بین‏المللی «هایدگر و آینده فلسفه در غرب و شرق» می‏باشد، که در تاریخ 5/9/84 در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در این گزارش چکیده چند مقاله و سخنرانی ارائه شده، که تحت عناوین مهمی مانند: هایدگر در قرن بیستم، آینده فلسفی غرب، غفلت در جهان مدرن، هایدگر و اصالت جهان، هایدگر و پایان فلسفه ارائه شده است. در این همایش سعی شده است، دیدگاه‏های فلسفی هایدگر، با دیدگاه‏های فلسفی در شرق و اسلام، نزدیک جلوه داده شود

تبلیغات