آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

سیاست روز، ش 1298، 21/8/84
به مبلغان انجیل، ایوانجلیست گویند. قبل از جنگ جهانی دوم و انتشار دوره دوازده جلدی اصول مسیحیت با عنوان بنیادها، آنان به بنیادگرا معروف بودند. در سال 1951 با ایجاد بنیادی به نام اعضای جهانی ایوانجیلی خود را به عنوان محافظه کاران مسیحی معرفی کردند و تا کنون ارتباط نزدیکی میان دیدگاه‏های محافظه‏کاران ایوانجلیست با ایدئولوژی محافظه کاران سیاسی آمریکا مشهود است. آنان با جدیت تمام درباره عملی نمودن خواسته‏های مسیح و تحقق پیشگویی‏های انجیل تبلیغ می‏کنند و اعلام می‏دارند، ظهور دوباره مسیح بسیار نزدیک است و مسیحیان برای ظهور دوباره مسیح وظیفه دارند انجیل را در سراسر جهان تبلیغ نمایند. ایوانجلیست‏ها اعلام می‏دارند که آنان می‏خواهند آمریکا را از سکولار اومانیسم نجات دهند و می‏کوشند با کنار گذاشتن افراد سکولار از مسئولیت‏های حساس در جامعه، مسیحیان طرفدار اعتقادات افراطی دینی را جایگزین کنند. ایوانجلیست‏ها رادیو و تلویزیون را ابزاری معجزه آسا می‏دانند که در تحقق اهداف دینی، دستاوردهای شگفت‏انگیزی داشته است. ازاین‏رو با توسعه رادیو و تلویزیون در آمریکا، آنها برنامه‏های دینی خود را به‏طور بسیار گسترده‏ای از این رسانه‏ها پخش می‏کنند. اکنون در آمریکا بیش از 1550 ایستگاه رادیویی و 350 ایستگاه تلویزیونی وجود دارد که برنامه‏های مسیحی ـ دینی را در شبانه‏روز پخش می‏کنند و هر هفته 14 میلیون نفر این برنامه‏ها را تماشا می‏کنند. شعار مبلغان انجیل در تلویزیون، شکل دادن افکار نوجوانان می‏باشد، آنها در تبلیغ خود اظهار می‏کنند که می‏خواهند اخلاق و معنویت را به کشور آمریکا و عزت را به خانواده‏های از هم پاشیده این کشور بازگردانند. آنها در تبلیغات خود مردم را از دوران عذاب شدید به دست دجّال می‏ترسانند و اظهار می‏کنند که فقط «مسیحیان دوباره تولد یافته» نجات خواهند یافت. آن دسته از ایوانجلیست‏ها، که از طریق تلویزیون برنامه‏های تبلیغی پخش می‏کنند قلی ایوانجلیست نام دارند.
آنان برای تحقق اهداف خود، مؤسسات آموزش عالی زیادی را، برای تربیت متخصصان با اعتقادات دینی افراطی برای احراز پست‏های کلیدی کشور، به وجود آورده‏اند؛ از جمله: دانشگاه‏های رجینت، لیبرتی، اورال رابرتر و انجیل جیمی سواگارات، ایوانجلیست‏ها خود را از پیشگامان مبارزه با سکولار لیبرالیسم در جامعه آمریکا در قرن 20 معرفی می‏کنند و به شدت از مناظرات کلامی با دانشمندان دیگر ادیان پرهیز می‏کنند. طبق آمارها 80 تا 100 میلیون مسیحی طرفدار ایوانجلیست‏ها در آمریکا وجود دارند و اکثریت آنها از حزب محافظه‏کار جمهوری خواه حمایت همه جانبه می‏کنند. ایوانجلیست‏ها با حضور گسترده در برنامه‏های رادیویی قبل و بعد از جنگ جهانی دوم در میان رؤسای جمهوری آمریکا اعمال نفوذ می‏کردند. مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری 1976 از جیمی کارتر کاندیدای حزب دموکرات، که عضو کلیسای بنیادگرایان به نام کنوانسیون بابتیست‏های جنوبی بود و ادعا می‏کرد مسیحی دوباره تولد یافته است حمایت نمودند. بعد از به قدرت رسیدن کارتر، مجله نیوزویک این سال را سال ایوانجلیست‏ها نامید.
از سال 1979 شعار آنها این است که هنگام آن فرا رسیده که برای تغییر مسیر آمریکا و نجات این کشور، مسیحیان متدین از کلیسا وارد کنگره شوند و اکنون از 400 هزار کلیسای مسیحی در آمریکا، حدود 110 هزار کلیسا در اختیار ایوانجلیست‏هاست. آنها در انتخابات 1980 با برگزاری نامه‏های تبلیغاتی گسترده حمایت خود را از ریگان که او هم خود را مسیحی دوباره تولد یافته می‏دانست اعلام کردند. اخیرا هم در انتخابات سال 2000 حمایت قاطع خود را از بوش اعلام کردند. ایوانجلیست‏ها برای پیشبرد اهداف سیاسی و اجتماعی خود تعدادی مؤسسه را در آمریکا تأسیس کرده‏اند از جمله: 1. ائتلاف مسیحیان برای آمریکا، با دو میلیون عضو و بیش از 50000 فعال سیاسی و بودجه سالیانه 25 میلیون دلار که از مسیحیان متعصّب می‏خواهد که در تمامی انتخابات از شورای محلی گرفته تا ریاست جمهوری شرکت فعال داشته باشند و به کاندیدای مورد تأیید مؤسسه رأی دهند. 2. میزگرد دینی: متشکل از فرماندهان ارشد ارتش و سیاستمداران 3. ائتلاف آمریکایی برای ارزش‏های سنتی: با بیش از 43000 کلیسا که ایوانجلیست‏های معروف عضو این ائتلاف هستند. 4. جنگ صلیبی علمی بین المللی برای مسیح: با بیش از 16000 مبلغ و بودجه 300 میلیون دلاری در سال 2000؛ 5 . زنان علاقه‏مند به آمریکا: با 600000 زن عضو و بودجه سالیانه 10 میلیون دلار که برای حفظ خانواده فعالیت گسترده‏ای می‏کند؛ 6. بنیاد میراث: که در شکل دهی سیاست‏های دولت‏های حزب جمهوری خواه نقش اساسی دارد. پروژه‏ای برای قرن جدید آمریکا و انستیتو واشنگتن برای سیاست‏گذاری در خاور نزدیک و چالیددون از مؤسسات هسته مشاوران کاخ سفید می‏باشند که تحت نفوذ ایوانجلیست‏ها فعالیت می‏کنند؛ 7. روزنامه صدای مسیحیت: در کالیفرنیا که مواضع ایوانجلیست‏ها را بیان می‏کند و با فعالیت‏هایی که انجام می‏دهد علیه نمایندگان کنگره، که مخالف افکار ایوانجلیست‏ها باشد، تبلیغات منفی می‏کنند.
شبیه انسانی از دیدگاه فقهای شیعه
سیدحسن اسلامی
فصلنامه فقه، ش 44، تابستان 84
مفهوم و فرآیند شبیه‏سازی
یان ویلموت ـ جنین شناس اسکاتلندی ـ در سال 1997 میلادی اعلام کرد، که بدون کمک گرفتن از سلول جنسی مذکر و از راهی غیر جنسی، موفق به ایجاد گوسفندی شده است. این خبر، بازتاب گسترده‏ای در جهان داشت و صاحب نظران عرصه‏های گوناگون، به اظهار نظر

تبلیغات