آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

خردنامه، ش 69، 13/7/84
نویسنده در ابتداى مقاله به بیان واژه عرفان و تصوف اشاره کرده و مى‏گوید عموما واژه عرفان و تصوف را مترادف با یکدیگر به‏کار مى‏برند. اصطلاح صوفیسم در کلمات بسیارى از غربیان مترادف با عرفان اسلامى است؛ ولى با تتبع در آثار عرفا و متصوفه مى‏توان تفاوت‏هایى را میان این دو برشمرد وى چهار تفاوت را بیان مى‏کند که عبارتند از:
1. آنهایى را که عرفان را هدف و مقصد نهایى اهل سیر و سلوک مى‏دانند و در این مسیر گام نهاده‏اند، صوفى مى‏خوانند، پس در واقع عرفان، مطلوب نهایى و تصوف، راه رسیدن به این مطلوب است.
2. تفاوت دومى که بیان مى‏شود از قول شهید مطهرى است. فرقه‏هاى مختلفى که در دنیاى اسلام به وجود آمده، صبغه‏اى فرهنگى داشته‏اند و تنها کسانى که توانسته‏اند یک طبقه اجتماعى نیز به وجود آورند اهل تصوف و عرفان بوده‏اند.
3. تفاوت سوم این است که کاربرد عرفان به نحوى است که گستردگى بیشترى دارد و در واقع جهان‏شمول است. ما مى‏توانیم از عرفان یهودى، مسیحى و بودایى نیز سخن بگوییم؛ اما صوفیسم یا تصوف، تنها اختصاص به عالم اسلام دارد. در واقع صوفیسم به عرفان خاصى گفته مى‏شود که در جهان اسلام به وجود آمده است و رنگ و بوى اسلامى دارد.
4. فرق چهارم با تصورى که متدینان از این دو واژه دارند، تناسب بیشترى دارد. به گفته کسانى مانند سیدحسین نصر از زمانى که امثال محمد باقر مجلسى و ملامحمد طاهر قمى با صوفیان شریعت گریز در افتادند، برخى براى اینکه میان صوفیان شریعت گریز و صوفیان پایبند به شریعت خط‏کشى کنند و تفاوت قائل شوند، واژه صوفى را به شریعت گریزان و واژه عارف را به آنانى که شریعت‏گریزى ندارند، اختصاص دادند.
نویسنده در ادامه مقاله به معناى شریعت‏گریزى اشاره کرده و مى‏نویسد شریعت در لغت به راهى اطلاق مى‏شود که در کنار رودخانه است و مسیرى براى دست‏یابى به آب محسوب مى‏شود. در اصطلاح دینى، گاهى دین و شریعت مترادف یکدیگر به‏کار برده مى‏شوند. در سخنان صوفیان شریعت در دو معناى اصلى به‏کار مى‏رود. گاه منظور از شریعت اعمال ظاهرى و بدنى است. یعنى وقتى ما آموزه‏هاى دینى را به اعتقادات، احکام و اخلاقیات تقسیم‏بندى کنیم، طبق این تعریف منظور از شریعت احکام است و شریعت گریز کسى است که اگر چه ممکن است پاى‏بند به اخلاق باشد، اما به آداب و مناسک عبادت تن نمى‏دهد. در کاربرد دیگر، شریعت به معناى جنبه ظاهرى همه تعالیمى است که بر پیامبر نازل شده است. بر این اساس حتى نسبت به اعتقادات نیز مى‏توان از شریعت سخن گفت. پس در کلمات صوفیان هر دو معنایى که ذکر شد، آمده است یعنى هم شریعت به معناى احکام فقهى و هم شریعت به معناى جنبه ظاهرى و پوسته همه چیزهایى که در دین مطرح‏اند.

تبلیغات