آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

دوماهنامه پژوهش، ش 13، مرداد و شهریور 84
نگارنده در این مقاله ارتباط میان جهانى‏شدن و مهدویت را مورد کاوش قرار مى‏دهد. به اعتقاد وى ماهیت جهانى‏شدن بر اساس جهان‏بینى‏ها و مکاتب مختلف، متفاوت بوده و در تعریف حقیقى جهانى‏سازى مى‏توان از آن به کوششى براى ساختن جهان بر مبناى ارزش‏هاى اسلامى تعبیر نمود.
در احادیث رسیده از ائمه معصومین جهانى بودن انقلاب حضرت مهدى(عج) و گسترش اسلام در عصر ظهور آن حضرت پیش‏بینى شده که نمونه‏هایى از این احادیث در این پژوهش بازگو مى‏شود.
در بخش دیگرى از مقاله بحث انفجار و انقلاب اطلاعات در عصر حکومت جهانى امام مهدى(عج) مطرح مى‏گردد. نویسنده در این بخش، ضمن بازخوانى روایاتى که گسترش ارتباطات جهانى را در انقلاب امام زمان مورد اشاره قرار داده‏اند بر این نکته تأکید مى‏کند که اگر جهانى شدن در نگاه تاریخ سیاسى معاصر به عنوان یک ابزار و وسیله تلقى شود، همین انقلاب در رسانه‏ها و وسایل ارتباط جمعى، یکى از راه‏هاى پیروزى دعوت فطرى جهانى آن حضرت به شمار مى‏آید.
بخش دیگرى از این پژوهش به بیان ویژگى‏هاى انقلاب امام زمان از دیدگاه اهل سنت اختصاص یافته است. در این قسمت، نویسنده پس از نقل حدیثى از کتاب التاج که به وسیله شیخ منصور على ناصف دانشمند معروف اهل سنت به نگارش درآمده و در آن به تبعیت حضرت عیسى از امام زمان اشاره مى‏کند، حضور پیامبر الاهى در کنار امام عصر را یکى از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت انقلاب جهانى مهدوى و برقرارى حاکمیت اسلام در سراسر جهان مى‏شمارد.
بررسى نزول حضرت عیسى در زمان ظهور امام زمان و تأثیرگذارى همکارى ایشان با انقلاب جهانى مهدوى در گسترش ارزش‏هاى اسلامى فراز دیگرى از مقاله را به خود اختصاص مى‏دهد.
نزول حضرت عیسى علیه‏السلام در زمان ظهور حضرت مهدى(عج) و همکارى با ایشان در انقلاب جهانى مهدوى، در متن قرآن، احادیث نبوى و ائمه معصومین علیهم‏السلام به صراحت براى همگان بیان شده است و پیام قرآن در ارتباط با این موضوع، با کمک رهنمودهاى ائمه معصومین علیهم‏السلام درک مى‏گردد.
در پایان این‏گونه نتیجه‏گیرى مى‏شود که با استفاده از تعالیم ائمه اطهار و به حکم قرآن کریم جهانى‏شدن اسلام در پرتو حکومت امام مهدى(عج) امرى قطعى است که با توجه به احادیثى که شیعه و سنى در باب فرود آمدن حضرت عیسى علیه‏السلام در عصر ظهور آن حضرت و یارى ایشان نقل کرده‏اند، این حقیقت، بهتر آشکار مى‏گردد.
عرفان اسلامى شریعت گریز نیست
حسن یوسفیان
خردنامه، ش 69، 13/7/84
نویسنده در ابتداى مقاله به بیان واژه عرفان و تصوف اشاره کرده و مى‏گوید عموما واژه عرفان و تصوف را مترادف با یکدیگر به‏کار مى‏برند. اصطلاح صوفیسم در کلمات

تبلیغات