جهانی شدن و حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
دوماهنامه پژوهش، ش 13، مرداد و شهریور 84
نگارنده در این مقاله ارتباط میان جهانىشدن و مهدویت را مورد کاوش قرار مىدهد. به اعتقاد وى ماهیت جهانىشدن بر اساس جهانبینىها و مکاتب مختلف، متفاوت بوده و در تعریف حقیقى جهانىسازى مىتوان از آن به کوششى براى ساختن جهان بر مبناى ارزشهاى اسلامى تعبیر نمود.
در احادیث رسیده از ائمه معصومین جهانى بودن انقلاب حضرت مهدى(عج) و گسترش اسلام در عصر ظهور آن حضرت پیشبینى شده که نمونههایى از این احادیث در این پژوهش بازگو مىشود.
در بخش دیگرى از مقاله بحث انفجار و انقلاب اطلاعات در عصر حکومت جهانى امام مهدى(عج) مطرح مىگردد. نویسنده در این بخش، ضمن بازخوانى روایاتى که گسترش ارتباطات جهانى را در انقلاب امام زمان مورد اشاره قرار دادهاند بر این نکته تأکید مىکند که اگر جهانى شدن در نگاه تاریخ سیاسى معاصر به عنوان یک ابزار و وسیله تلقى شود، همین انقلاب در رسانهها و وسایل ارتباط جمعى، یکى از راههاى پیروزى دعوت فطرى جهانى آن حضرت به شمار مىآید.
بخش دیگرى از این پژوهش به بیان ویژگىهاى انقلاب امام زمان از دیدگاه اهل سنت اختصاص یافته است. در این قسمت، نویسنده پس از نقل حدیثى از کتاب التاج که به وسیله شیخ منصور على ناصف دانشمند معروف اهل سنت به نگارش درآمده و در آن به تبعیت حضرت عیسى از امام زمان اشاره مىکند، حضور پیامبر الاهى در کنار امام عصر را یکى از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت انقلاب جهانى مهدوى و برقرارى حاکمیت اسلام در سراسر جهان مىشمارد.
بررسى نزول حضرت عیسى در زمان ظهور امام زمان و تأثیرگذارى همکارى ایشان با انقلاب جهانى مهدوى در گسترش ارزشهاى اسلامى فراز دیگرى از مقاله را به خود اختصاص مىدهد.
نزول حضرت عیسى علیهالسلام در زمان ظهور حضرت مهدى(عج) و همکارى با ایشان در انقلاب جهانى مهدوى، در متن قرآن، احادیث نبوى و ائمه معصومین علیهمالسلام به صراحت براى همگان بیان شده است و پیام قرآن در ارتباط با این موضوع، با کمک رهنمودهاى ائمه معصومین علیهمالسلام درک مىگردد.
در پایان اینگونه نتیجهگیرى مىشود که با استفاده از تعالیم ائمه اطهار و به حکم قرآن کریم جهانىشدن اسلام در پرتو حکومت امام مهدى(عج) امرى قطعى است که با توجه به احادیثى که شیعه و سنى در باب فرود آمدن حضرت عیسى علیهالسلام در عصر ظهور آن حضرت و یارى ایشان نقل کردهاند، این حقیقت، بهتر آشکار مىگردد.
عرفان اسلامى شریعت گریز نیست
حسن یوسفیان
خردنامه، ش 69، 13/7/84
نویسنده در ابتداى مقاله به بیان واژه عرفان و تصوف اشاره کرده و مىگوید عموما واژه عرفان و تصوف را مترادف با یکدیگر بهکار مىبرند. اصطلاح صوفیسم در کلمات
نگارنده در این مقاله ارتباط میان جهانىشدن و مهدویت را مورد کاوش قرار مىدهد. به اعتقاد وى ماهیت جهانىشدن بر اساس جهانبینىها و مکاتب مختلف، متفاوت بوده و در تعریف حقیقى جهانىسازى مىتوان از آن به کوششى براى ساختن جهان بر مبناى ارزشهاى اسلامى تعبیر نمود.
در احادیث رسیده از ائمه معصومین جهانى بودن انقلاب حضرت مهدى(عج) و گسترش اسلام در عصر ظهور آن حضرت پیشبینى شده که نمونههایى از این احادیث در این پژوهش بازگو مىشود.
در بخش دیگرى از مقاله بحث انفجار و انقلاب اطلاعات در عصر حکومت جهانى امام مهدى(عج) مطرح مىگردد. نویسنده در این بخش، ضمن بازخوانى روایاتى که گسترش ارتباطات جهانى را در انقلاب امام زمان مورد اشاره قرار دادهاند بر این نکته تأکید مىکند که اگر جهانى شدن در نگاه تاریخ سیاسى معاصر به عنوان یک ابزار و وسیله تلقى شود، همین انقلاب در رسانهها و وسایل ارتباط جمعى، یکى از راههاى پیروزى دعوت فطرى جهانى آن حضرت به شمار مىآید.
بخش دیگرى از این پژوهش به بیان ویژگىهاى انقلاب امام زمان از دیدگاه اهل سنت اختصاص یافته است. در این قسمت، نویسنده پس از نقل حدیثى از کتاب التاج که به وسیله شیخ منصور على ناصف دانشمند معروف اهل سنت به نگارش درآمده و در آن به تبعیت حضرت عیسى از امام زمان اشاره مىکند، حضور پیامبر الاهى در کنار امام عصر را یکى از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت انقلاب جهانى مهدوى و برقرارى حاکمیت اسلام در سراسر جهان مىشمارد.
بررسى نزول حضرت عیسى در زمان ظهور امام زمان و تأثیرگذارى همکارى ایشان با انقلاب جهانى مهدوى در گسترش ارزشهاى اسلامى فراز دیگرى از مقاله را به خود اختصاص مىدهد.
نزول حضرت عیسى علیهالسلام در زمان ظهور حضرت مهدى(عج) و همکارى با ایشان در انقلاب جهانى مهدوى، در متن قرآن، احادیث نبوى و ائمه معصومین علیهمالسلام به صراحت براى همگان بیان شده است و پیام قرآن در ارتباط با این موضوع، با کمک رهنمودهاى ائمه معصومین علیهمالسلام درک مىگردد.
در پایان اینگونه نتیجهگیرى مىشود که با استفاده از تعالیم ائمه اطهار و به حکم قرآن کریم جهانىشدن اسلام در پرتو حکومت امام مهدى(عج) امرى قطعى است که با توجه به احادیثى که شیعه و سنى در باب فرود آمدن حضرت عیسى علیهالسلام در عصر ظهور آن حضرت و یارى ایشان نقل کردهاند، این حقیقت، بهتر آشکار مىگردد.
عرفان اسلامى شریعت گریز نیست
حسن یوسفیان
خردنامه، ش 69، 13/7/84
نویسنده در ابتداى مقاله به بیان واژه عرفان و تصوف اشاره کرده و مىگوید عموما واژه عرفان و تصوف را مترادف با یکدیگر بهکار مىبرند. اصطلاح صوفیسم در کلمات