نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

خردنامه، ش 69، 13/7/84
در این مقاله نویسنده سعى کرده است که افکار و اعتقادات گروه صوفیه و دراویش را به بوته نقد بگذارده و تصوف صوفیه را با تصوف شیعه مقایسه کند. وى زهد و عرفان را از دیدگاه ابن‏سینا چنین تعریف مى‏کند، که هر کس از تنعم دنیا روگردانده باشد زاهد نامیده مى‏شود و آنکه ضمیرش را از توجه به غیر حق بازداشته و متوجه عالم قدس کرده تا نور حق بدان بتابد عارف شناخته مى‏شود. ولى در اصطلاح صوفیه، زهد با رهبانیت است.
ایشان به یازده مورد از اعتقادات صوفیه اشاره مى‏کند و تفاوت‏هاى آن‏را با اعتقادات شیعه تبیین مى‏کند: 1. اسقاط تکالیف هنگام رسیدن به مراحل بالا به استناد آیه «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتّى یَأْتِیَکَ الْیَقینُ»(1) پاسخ آن از نظر تصوف شیعه این است که مراد از یقین در این مقام موت است چنان‏که در آیه دیگر صریح در این معنا است که خداوند در حکایت قول کفار در دارالبوار مى‏فرماید: «وَ کُنّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضینَ*وَ کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ* حَتّى أتانا الْیَقینُ* فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشّافِعینَ»(2) امام متقین و پیشواى موحدان تا شب شهادت اعمال موظفه و نوافل مقرره خود را ترک و اهمال نفرموده یا عبادت از حضرت عیسى علیه‏السلام مادام الحیات ساقط نشد، چنان‏که مى‏فرماید: «واوصانى بالصلاة والزکاة مادمت حیا»؛
2. صوفیه معتقد به جبرند، علماى شیعه مى‏فرمایند: «لاجبرو لاتفویض بل امر بین الامرین»؛ 3. بى‏اعتبارى عبادات در نظر صوفیان؛ 4. تعشق به زیبارویان و عشق‏هاى نامشروع و افراطى به خدا و حضرت على علیه‏السلام و... ؛ 5 . واجب نبودن امر به معروف و نهى از منکر بلکه جایز نبودن
______________________________
1. حجر، 15: 99
2. مدثر، 74: 45 ـ 48
______________________________
آن؛ 6. عدم وجوب جهاد و صلح کل؛ 7. عدم جواز لعن احدى ولو اینکه به هر معصیتى تظاهر کند چون در صورت احتمال اتحاد او، بالطبع تکالیف از او ساقط است؛ 8 . اعتقاد به اقطاب به جاى امام، اما اقطاب صوفیه کجا و امامت شیعه کجا؟ زیرا قطب آنها اصلاً به امور دینى و سیاسى مسلمین کارى ندارد و از اجتهاد و اقامه عدالت بین اقویا و ضعفا در دولت اسلامى صحبتى نیست. یک بام و دو هواى صوفیان اینکه مى‏گویند دو قطب در یک زمان معنى ندارد و حتما یکى باطل است اما مقابل عوام مى‏گویند هم على علیه‏السلام و اولاد او اقطاب طریقت بودند هم حسن بصرى و... با اینکه نام بردگان با ائمه هم‏عصر بوده‏اند و اگر واقعا ائمه را اقطاب زمان مى‏دانید پس حسن بصرى و معروف‏ها چه کاره‏اند؟
9. تصور صورت در عبادت، صورت‏پرستى در اسلام جز شرک نامى ندارد. اسلام مى‏گوید حتى صورت پیغمبر و امام را نباید در عبادت در نظر گرفت، اما رهبران طریقت صوفیه مى‏گویند مرید باید صورت قطب را در عبادات به نظر آورد؛ 10. اعتقاد صوفیان درباره ابلیس و دفاع از او در آثارشان؛ 11. رقص سماع و غنا را عبادت مى‏دانند در صورتى که مجتهدین رقص را حرام و بدعت در عبادت مى‏دانند و حتى به سر و سینه زدن و روضه‏خوانى در عزا را اگر موجب مفسده کثیر و اضرار زیاد به بدن نباشد نه تنها مکروه نمى‏دانند بلکه به عنوان شعائر اسلامى نیکو مى‏شمارند.
نویسنده در پایان مقاله اشاره مى‏کند که برخى از علماى ما، عرفان را از طریق اهل بیت سرمشق مى‏گیرند و اگر برخى از سخنان ایشان با بعضى از سخنان صوفیه توافق دارد دلیل برتصوف آنها نمى‏شود، زیرا ممکن است حرف خوب و اسلام را مشترکا چند گروه بگویند اما این حرف و اعمال و گفتار آیا مذهب صوفیه را تأیید کرده یا نه؟ مسلما زوائد انحرافى صوفیه را که با دستورات ائمه سازگار نیست دور ریخته و باقى را تأیید مى‏نمایند.
بر ضد فمینیسم
رابرت. اچ. بورک/الهه هاشمى‏حائرى
کیهان، ش 18345، 9/7/84
فمینیسم افراطى، مخرب‏ترین و عقب‏افتاده‏ترین جنبشى است که از دهه شصت میلادى به دوران ما رسیده است. این جنبش بدون آنکه جنبه اصلاحى داشته باشد با روحى مستبدانه و عمیقا مخالف کلیه ارزش‏ها و سنت‏هایى است که از دیرباز حتى در فرهنگ غرب مورد احترام بوده‏اند. با این اعتقاد که منبع کلیه ستمکارى‏ها و پلیدى‏ها جنس مرد است و روابط متعارف زندگى اجتماعى پدر سالارى است.

تبلیغات