نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

فصلنامه نقد و نظر، ش سوم و چهارم، پاییز و زمستان 83
در این مقاله سعى شده است تا ارتباط بین آموزه‏هاى دینى و سلامت روح و روان انسانى اثبات شده و نظرات گوناگون در این زمینه بحث و بررسى شود. نویسنده تلاش دارد تا تأثیر مثبت دین بر بهداشت رونى را با دلایلى مانند ایمان به معاد و نقش آن در مرگ‏اندیشى مثبت، امیدوار شدن و خوش‏بین بودن انسان به وسیله دین، ایجاد سبکى سالم در زندگى از جانب دین و ایجاد نوع احساس فراطبیعى مثبت به وسیله مقوله دین مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
وى همچنین به نقش برجسته دین در مقابله با فشارهاى روانى اشاره کرده و دیدگاه برخى از روان‏شناسان برجسته مانند مکین تاش، پارگامنت و... را در این زمینه مطرح مى‏نماید و دیدگاه انسان‏هاى متدین به دین اسلام، مسیحیت و زرتشت را نیز مى‏آورد. نویسنده همچنین پاسخ‏هاى افراد متدین به مداخله‏هاى مشاوره‏اى و روان درمانى را بیان کرده و از میان آنها به نقش فنون دینى به‏کار رفته در روان درمانى و میزان و نوع اعتقاد متدینان به روان درمانى به روش‏هاى دینى را بررسى مى‏نماید. بررسى نقش نماز در ایجاد نشاط معنوى به وسیله الکسیس کارل، اعتقاد یونگ به نقش باورهاى دینى در بالا بردن یکپارچگى و معنا دادن به شخصیت افراد، اثبات نقش دعا در تعادل روانى اشخاص توسط ویلیام جیمز و مانسون و پژوهش‏هاى متعدد دیگرى در اثربخشى باورهاى دینى در بیماران مبتلا به اختلالات روانى به وسیله محققان ایرانى و غیر ایرانى از دیگر محورهاى مهم این مقاله است که به‏طور جداگانه مورد بحث و بررسى نویسنده قرار گرفته و تحلیل‏هایى نیز بر آنها وارد شده است و پژوهش‏هاى میدانى انجام شده در این زمینه به تفصیل معرفى گردیده است.
تحجر، قشرى‏گرى؛ آسیب‏ها
سید احمد خاتمى
اطلاعات، ش 23455، 9/7/84
این سخنرانى در مجلس خبرگان رهبرى در 16/6/84 ایراد شده است و به گفته استاد خاتمى، در این موضوع قبلاً با چهار تن از مراجع معظم تقلید مشورت شده است.
جایگاه مراسم عزادارى
سخنران ابتدا به جایگاه و اهمیت مراسم عزادارى امام حسین علیه‏السلام مى‏پردازد و مى‏گوید اصل و ریشه این مسئله در قرآن و سیره نبوى و ائمه اطهار علیهم‏السلام است و عزادارى به عنوان تعظیم شعائر الاهى و فریاد مظلوم علیه ظالم، لازم و ضرورى است. مجالس عزاى سیدالشهدا علیه‏السلام سبب ماندگارى پیام اسلام است و ائمه اصرار داشتند که از طریق این مجالس، چراغ نهضت حسینى در طول تاریخ روشن بماند. ائمه از برخى از شعرا و مداحان اهل بیت مانند کمیت و دعبل تجلیل فوق العاده‏اى کردند. این شعرا، نام اهل بیت و مکتبشان را زنده نگه مى‏داشتند و

تبلیغات