تفسیر و علوم قرآنی در چندین رویکرد
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
فصلنامه پژوهش و حوزه، سال پنجم ش 19و20، تیر 84
در نشریه وزین پژوهش حوزه، شمارههای 19 و 20، تحت عنوان «تفسیر و علوم قرآنی در چندین رویکرد» گفتوگویی با آیتاللّه محمد هادی معرفت انجام گرفت که در جای خود دقیق، علمی و خواندنی است. در این نشست علمی، ابتدا سیمایی از زندگینامه و زندگی علمی آیتاللّه معرفت بیان و سپس به گفتوگو و پرسش و پاسخ علمی اشاره شد. در این نشست علمی، تلاش شد تا به بحثهای کلیدی مانند تعامل پیوند میان علوم قرآنی و تفسیر، جغرافیای علوم قرآنی و مرزهای آن، اجتهادی بودن امر تفسیر، انواع رویکردها در تفسیر، مقایسه انواع تفسیر و میزان اعتبار آنها، اشکالات وارده بر تفاسیر عرفانی، تفاوت میان تفسیر و نقل معصوم علیهالسلام با تفسیر غیر معصوم و... اشاره شود. از آن جایی که گوینده بر موضوعات وارده تسلط علمی داشته است، با یک تحلیل دقیق و بیان علمی، آن را دنبال کرد و پاسخ شایسته و در خور شأن به آن داده است. در بخش پایانی این نشست علمی، به چگونگی و جایگاه تفسیرنقلی یا تفسیر اثری اشاره در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی دارد که دوباره تفسیر اثری زنده شود و حضرت عالی با چه انگیزهای به نوشتن «تفسیر الاثری الجامع» و پیدایش و احیای آن دست زدهاید؟؛ آمده است: چه ضرورتی بالاتر از احیا و طرح دوباره متون اصیل و معتبر؟ یکی از امتیازات اسلام همین است که منابع اصیل و نخست آن باقی مانده است. آنچه مرا وا داشت که «التفسیر الاثری» یا [تفسیر روایی] را بنویسم، کمکاری در روایات تفسیری است. نه شیعه و نه اهل سنت، روی روایاتی که به تفسیر قرآن میپردازند، کار علمی و دقیق نکردهاند. اگر همینطور بماند، ممکن است عدهای ناشیانه دست به پیرایش بزنند و از این رهگذر به روایات ناب تفسیری نیز آسیب وارد شود. سعی من این بود که شبیه کاری را که روی روایات فقهی کردهاند، روی روایات قرآنی و تفسیری بکنیم.
روایات ما در کتابهایی مانند نورالثقلین روی هم انباشته شده است. باید کمکم در فکر حک و اصلاح، [جرح و تعدیل] و سازماندهی آن باشیم.
برتریهای دموکراسی ایرانی در جهان امروز
حمید مولانا
جامجم، ش 1529، 20/6/84
به عقیده پروفسور مولانا، نظام دموکراسی که در ایران حاکم است، از جهات گوناگون بر نظام دموکراسی غربی برتری دارد. برای نمونه، سیستم انتخاب رئیس جمهور و دولت در ایران امتیازات زیر را بر نظام تشکیل دولت در دنیای غرب دارد:
1. شور و نشاط انتخاباتی مردم که در ایران به ظهور میرسد، کاملاً استثنایی است. از زمان تبلیغات انتخاباتی، این جنب و جوش آغاز شده و تا پایان تشکیل کابینه وزرا با حساسیت دنبال میشود. درحالیکه در اروپا و آمریکا، جریان مردمسالاری که هر چهار سال یک بار در سطح ملی مطرح میشود، با مبارزات انتخاباتی شروع و با انتخاب رئیس جمهور پایان مییابد.
2. سیستم انتخاب وزرا در آمریکا چنین است که کنگره، رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران نمیدهد و همین که کمیته ویژه کنگره با وزیری موافقت کرده، کار تمام است. در
در نشریه وزین پژوهش حوزه، شمارههای 19 و 20، تحت عنوان «تفسیر و علوم قرآنی در چندین رویکرد» گفتوگویی با آیتاللّه محمد هادی معرفت انجام گرفت که در جای خود دقیق، علمی و خواندنی است. در این نشست علمی، ابتدا سیمایی از زندگینامه و زندگی علمی آیتاللّه معرفت بیان و سپس به گفتوگو و پرسش و پاسخ علمی اشاره شد. در این نشست علمی، تلاش شد تا به بحثهای کلیدی مانند تعامل پیوند میان علوم قرآنی و تفسیر، جغرافیای علوم قرآنی و مرزهای آن، اجتهادی بودن امر تفسیر، انواع رویکردها در تفسیر، مقایسه انواع تفسیر و میزان اعتبار آنها، اشکالات وارده بر تفاسیر عرفانی، تفاوت میان تفسیر و نقل معصوم علیهالسلام با تفسیر غیر معصوم و... اشاره شود. از آن جایی که گوینده بر موضوعات وارده تسلط علمی داشته است، با یک تحلیل دقیق و بیان علمی، آن را دنبال کرد و پاسخ شایسته و در خور شأن به آن داده است. در بخش پایانی این نشست علمی، به چگونگی و جایگاه تفسیرنقلی یا تفسیر اثری اشاره در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی دارد که دوباره تفسیر اثری زنده شود و حضرت عالی با چه انگیزهای به نوشتن «تفسیر الاثری الجامع» و پیدایش و احیای آن دست زدهاید؟؛ آمده است: چه ضرورتی بالاتر از احیا و طرح دوباره متون اصیل و معتبر؟ یکی از امتیازات اسلام همین است که منابع اصیل و نخست آن باقی مانده است. آنچه مرا وا داشت که «التفسیر الاثری» یا [تفسیر روایی] را بنویسم، کمکاری در روایات تفسیری است. نه شیعه و نه اهل سنت، روی روایاتی که به تفسیر قرآن میپردازند، کار علمی و دقیق نکردهاند. اگر همینطور بماند، ممکن است عدهای ناشیانه دست به پیرایش بزنند و از این رهگذر به روایات ناب تفسیری نیز آسیب وارد شود. سعی من این بود که شبیه کاری را که روی روایات فقهی کردهاند، روی روایات قرآنی و تفسیری بکنیم.
روایات ما در کتابهایی مانند نورالثقلین روی هم انباشته شده است. باید کمکم در فکر حک و اصلاح، [جرح و تعدیل] و سازماندهی آن باشیم.
برتریهای دموکراسی ایرانی در جهان امروز
حمید مولانا
جامجم، ش 1529، 20/6/84
به عقیده پروفسور مولانا، نظام دموکراسی که در ایران حاکم است، از جهات گوناگون بر نظام دموکراسی غربی برتری دارد. برای نمونه، سیستم انتخاب رئیس جمهور و دولت در ایران امتیازات زیر را بر نظام تشکیل دولت در دنیای غرب دارد:
1. شور و نشاط انتخاباتی مردم که در ایران به ظهور میرسد، کاملاً استثنایی است. از زمان تبلیغات انتخاباتی، این جنب و جوش آغاز شده و تا پایان تشکیل کابینه وزرا با حساسیت دنبال میشود. درحالیکه در اروپا و آمریکا، جریان مردمسالاری که هر چهار سال یک بار در سطح ملی مطرح میشود، با مبارزات انتخاباتی شروع و با انتخاب رئیس جمهور پایان مییابد.
2. سیستم انتخاب وزرا در آمریکا چنین است که کنگره، رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران نمیدهد و همین که کمیته ویژه کنگره با وزیری موافقت کرده، کار تمام است. در