آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

خردنامه، ش 59، 5/5/84
در نشست نقد و بررسی اندیشه‏ها و اخلاق سیاسی در اسلام که بر محور کتاب «روضة‏الانوار» ملامحمد باقر سبزواری از علمای بزرگ عصر صفوی برگزار شد، که چهار تن از اساتید دانشگاه به بیان دیدگاه‏های خود درباره این کتاب و مسائل دیگر دوره صفوی پرداختند.
آقای دکتر اکبر ایروانی مدیریت مؤسسه میراث مکتوب درباره اهمیت اخلاق و اندیشه سیاسی در اسلام صحبت کرد و رشد اندیشه و تفکر را در جوامع باز امکان‏پذیر دانست. و افزود که عصر صفوی از این ویژگی برخوردار بود که دانشمندان بزرگی چون سبزواری، فیض کاشانی و شیخ بهائی در آن رشد کرده‏اند. وی تدوین کتاب فوق به وسیله سبزواری را تحت تأثیر و پاسخ به نیازهای زمانه و در راستای نیاز سیاست مداران و اصلاح‏طلبی در جامعه که رسالت بزرگ علما است دانست.
سخنران بعدی دکتر چنگیزی مصصح کتاب روضة‏الانوار سبزواری بود که به بیان انگیزه خود از تصحیح این کتاب پرداخت و در ادامه گفت نویسنده این کتاب شیوه کشورداری بر اساس فرهنگ شیعه را برای عباس دوم تبیین می‏کند. وی درباره اصول مورد نظر مؤلف در تدوین کتاب گفت: سبزواری مسائل مهمی را در کتاب خود مدنظر قرار داده از جمله: تشکیل حکومت در زمان غیبت و نقش فقیهان در حفظ تعادل دولت در آن و بحث وجود و عدم تعارض بین دولت عام و پادشاهی.
دکتر چنگیزی به پیشینه تألیف این‏گونه کتاب‏ها در جهان اسلام اشاره و علمای اهل سنت را دارای سابقه بیشتر دانسته که سبزواری در میان علمای شیعه به جبران این کمبود پرداخته است. وی در پایان به رقابت شدید میان حکومت شیعی صفوی و ازبکان و عثمانیان اشاره نمود. پس از سخنرانی دکتر چنگیزی دکتر صفت گل یادآوری نمود که، رقابت شیعه و سنی در این دوره بر مبنای ایدئولوژیک نبوده، بلکه به عنوان یک رقابت سیاسی و نظامی بوده است که نباید آن را تخاصم شیعه و سنی دانست. (تذکر دکتر صنعت بسیار مناسب و به جا می‏باشد)
سخنران بعدی این نشست دکتر کاظمی بود، وی که استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز است مشکلات حوزه اندیشه سیاسی دانشمندان اسلامی را که علل کاستی‏ها و عدم رشد این حوزه بوده چنین برشمرد: 1. کمبود منابع و تنقیح آنها؛ 2. کمبود پژوهش و پژوهشگر؛ 3. ضعف و ادغام در تقسیم‏پذیری نحله‏ها؛ 4. وجود حب و بغض‏های فرقه‏ای و سیاسی؛ 5 . محدودیت‏هایی که در طول تاریخ برای شیعه وجود داشته؛ 6. عملکرد فردی فقها در این زمینه‏ها.
وی افزود علت رشد اندیشه سیاسی در غرب وجود اختلاف نظر درباره حکومت بود که در عصر سبزواری دانشمندانی مثل مونتسکیو و راسو و هابز و جان‏لاک نظریات مختلف درباره حکومت داشتند و در این دوره بود که اندیشه سیاسی در غرب شکل می‏گرفت اما در ایران و کشورهای اسلامی این زمینه وجود نداشت بلکه دو قدرت اسلامی عثمانی و صفوی از مذهب برای اقتدار خود سودجویی می‏کردند و علمایی مثل سبزواری نیز از این فرصت استثنایی که حکومت حامی اهل بیت در قدرت بود برای گسترش اندیشه‏های شیعی بهره می‏بردند لذا رویکرد فقهایی چون او حمایت از این دولت اهل بیت مدار بود (که در جای خود قابل تقدیر است).
دکتر کاظمی از رویکرد تخریبی برخی از دانشمندان معاصر داخلی نسبت به اندیشه‏های اسلامی انتقاد کرد و افزود: سبزواری حاکم مطلق را امام معصوم می‏دانست و در غیاب او (با توجه به شرایط زمانی) سلطنت را ترجیح می‏دهد و بر محوری بودن بحث عدالت و امنیت تأکید دارد و در مسئله خیرات مشترک و عمومی از فارابی تأثیرپذیر است. وی کتاب سبزواری را برای تدریس در دوره‏های اندیشه سیاسی مناسب می‏داند.
3. استاد رسول جعرفیان نیز یکی از سخنرانان این جلسه بود که درباره اندیشه محقق سبزواری صحبت کرد و مبانی فکری سبزواری را در سه مسئله: 1. سلطنت؛ 2. فیلسوف فقیه بودن؛ 3. فقیه متشرع بودن دانسته که سبزواری با تلفیق این سه نحله فکری می‏اندیشیده و صاحب حکومت را با تأثیرپذیری از فلسفه یونان و بر اساس اولویت به چهار طبقه اختصاص می‏دهد:
1. فیلسوف فقیه؛ 2. مجتهد؛ 3. محدث و فقیه؛ 4. سادات. و حق حاکمیت را از آنِ: 1. پیامبران؛ 2. امامان معصوم و امام عصر؛ 3. سلطان عادل می‏داند. جعفریان افزود سبزواری سلطان حاکم را سنبل عدالت دانسته و در این کتاب از مشروعیت عرفی سلطنت دفاع نموده، وی فکر سبزواری را در این کتاب تلفیقی و اقتباسی دانسته که فاقد نوآوری است.
وی عدم توجه سبزواری را به شرایط حاکم بر حکومت صفوی که بر مبنای تصرف و مرشد کلی بوده و شاه در آن به عنوان مرشد کل است، یادآوری می‏کند. از دیدگاه وی سبزواری دانشمندی آزاداندیش دانسته که از تکفیر و روش‏های منبری در کتابش استفاده نکرده بلکه با استدلال عقلانی و خردگرایانه به تألیف کتابش بپردازد.
آخرین سخنران آقای دکتر صفت گل بود، که درباره علل تألیف این کتاب به وسیله سبزواری با شرایط و موقعیت خاص آن سخن می‏گوید و معتقد است که وی تحت تأثیر شرایط، اقتصادی و فکری و اجتماعی و سیاسی زمان به تألیف این کتاب دست زده است چون در این زمان غلبه تدریجی گرایش‏های اخباری و فکری بر عقل‏گرایی دیده می‏شود و از طرفی ایران از نظر مالی گرفتار ورشکستگی است و وضع خاص سیاسی و نظامی نیز امکان دارد در نوشتن این کتاب تأثیرگذار باشد.
دکتر صفت گل از کتاب روضة الانوار به عنوان کتابی که مطالعه دقیق آن توان تأثیرگذاری در پژوهش کاربردی در زمینه تاریخ اجتماعی و سیاسی دارد یاد کرد.

تبلیغات