نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

سیاست روز، ش 1223، 22/5/84
نویسنده در این مقاله مدعی است که متفکران غربی برای پاسخ به نیازهای معنوی انسان غربی با توجه به رشد روزافزون تمایلات معنا گرایانه در غرب ـ به ویژه در دهه اخیر ـ از سینما به عنوان یکی از استراتژیک‏ترین ابزار انتقال آراء و عقاید بهره‏برداری می‏کنند؛ تمایل روزافزون تولید و ساخت فیلم‏هایی با موضوع توجه به مسائل معنایی و اموز متافیزیکی در سینمای هالیوود، پرده از این واقیعت برمی‏دارد. اما تفسیر متفکران و اندیشمندان غربی از امور متافیزکی و معنوی چیست و اساسا معناگرایی از نگاه آنان به چه چیزهایی اطلاق می‏شود؟
نویسنده در پاسخ به این سؤال می‏گوید نتیجه‏ای که پس از بررسی کتاب‏ها و تولیدات سینمایی غرب به خصوص در دهه اخیر حاصل شده آن است که نگاه جدید انسان غربی، تنها به بعد باطنی انسان و نیروهای روحی او فارغ از ارتباطش با پروردگار معطوف است و در مواقع نقش امور قدسی در سرنوشت انسان همچون گذشته کم‏رنگ است. در باورهایی که از آن با عنوان دین جدید یا عرفان غربی یاد می‏شود، انسان هم‏چنان در مقام رقیب پروردگار که می‏تواند تمامی سرنوشت خود را در دست بگیرد و به پروردگار نه بگوید، معرفی می‏شود. نویسنده برای اثبات این ادعا، به تحلیل و بررسی برخی فیلم‏های تولید شده در سینمای هالیوود می‏پردازد که سعی در کانالیزه کردن این باور بر مخاطبین خود دارند.
آقای شریف‏زاده در ادامه مدعی می‏شود سینمای ایران نیز از سال گذشته به صورت جدی با این پدیده نامبارک روبه رو شد. این پیروی بی‏تدبیرانه از رویکرد غرب در سینمای شرق که براساس باورهایش لحظه لحظه زندگی بشر آمیخته با معنویت است، تقلید کورکورانه و عبثی است که حاصلی جز انحراف عقاید و خارج شدن از مسیر در پی ندارد.
با مروری بر آثار تولید شده و شرکت داده شده در بخش سینمای معناگرای بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به خوبی ادعای یاد شده را ثابت خواهد کرد. «بابا عزیز» عنوان فیلمی از ناصر خمیر کارگردان تونسی‏الاصلی است که با مشارکت کشورهای ایران، تونس، انگلستان و فرانسه به تصویر در آمده است. ناصر خمیر در فیلم خود به نکات ظریف و حساسی اشاره می‏کند که بسیار قابل تأمل است؛ نخست آنکه کارگردان با توجه به تاریخ زندگی بودا، زندگی و شیوه چگونه پیوستن بابا عزیز به مسلک دراویش را به تصویر می‏کشد. دوم آنکه مناسب‏ترین راه تقرب به درگاه الاهی را در تمسک و پیروی از روش دراویش معرفی می‏کند. سوم آنکه از موسیقی به عنوان زبان مشترک در میان تمامی انسان‏ها و شیوه‏ای که به‏وسیله آن می‏توان به خدا رسید، تأکید خاصی شده است.
از دیگر آثار شرکت کننده در بخش سینمای معناگرا می‏توان به فیلم «یک تکه نان» ساخته کمال تبریزی اشاره کرد. کارگردان در این فیلم سعی دارد که مخاطب را با محورهای ذیل آشنا کند:
نخست آنکه شرع تنها راه نجات بشر و رسانیدن او به قرب الاهی محسوب نمی‏شود، بلکه در بیشتر موارد نیز ناتوان ظاهر می‏شود.
دوم آنکه انسان‏های سالک و خداجو، انسان عاجز و گنگی هستند که توان و میل ارتباط با دیگران در آنها دیده نمی‏شود. و سوم پناه بردن به رهبانیت برای یافتن و تقرب به ذات باری تعالی است.
نویسنده در پایان متذکر می‏شود که نکات یاد شده تنها بخشی از مفاهیمی است که در سال‏های اخیر به بهانه پرداختن به سینمای معناگرا در سینمای هالیوود و ایران گسترش یافته است.

تبلیغات