آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

رسالت اقتصادی، ش 11، تیر 84
نویسنده در این مقاله، دیدگاه امام خمینی قدس‏سره را در خصوص حقوق مردم در حکومت بررسی می‏کند و از آنجا که امام خمینی در مناسبت‏های مختلف، هم به اصل حقوق مردم و هم بر چارچوب‏های کلی آن در دایره حقوق اجتماعی ـ اقتصادی اشاره داشته‏اند، در این منظر دیدگاه‏های ایشان در شش عنوان مطرح می‏گردد:
1. اصل آزادی‏های فردی
حضرت امام درباره آزادی‏های فردی فرموده است: «اسلام، انسان را آزاد خلق کرده است و انسان را مسلط بر خودش و بر مالش و بر نوامیسش خلق فرموده است.... حکم اسلام است که اگر کسی حمله برد به منزل کسی، برای آن کسی که مورد حمله واقع شده جایز است کشتن او، اسلام این قدر با آزادی‏ها موافق است». پس، از ظاهر سیاق سخن امام، این نکته قابل توجه است که منظور ایشان، تجاوز به حریم خصوصی بوده و آزادی انسان در این حریم سلب شده است؛ زیرا سخن وی در مورد آزادی‏ها است. همچنین امام، منزل را به عنوان حریم خصوصی افراد فرض کرده و نکته دیگر اینکه، جمله «اسلام تا این‏قدر با آزادی‏ها موافق است»، ظاهرا اشاره به همان جواز کشتن دارد که در برابر حمله به منزل بوده؛ یعنی حمله به منزل، تعرض به آزادی‏ها فرض شده و عمل کشتن در برابر حمله، نهایت موافقت اسلام با آزادی‏ها را نشان می‏دهد.
2. حدود و قلمرو آزادی
انسان از آغاز به این حقیقت توجه داشته که آزادی مطلق، زندگی اجتماعی را به مخاطره می‏اندازد و همه در این نکته متفق‏القول هستند که آزادی مطلق در خارج از ذهن، امکان بروز ندارد و این‏گونه آزادی، عین هرج و مرج است. به همین علت امام خمینی در سخنان خویش، این‏گونه آزادی‏ها را محدود می‏کند و در واقع چارچوب قانونی و اجرایی می‏بخشد. پس مهم‏ترین مرزهای آزادی از دیدگاه امام خمینی را می‏توان ممنوعیت‏های شرعی و توطئه بر علیه نظام حکومت مشروع اسلامی برشمرد.
حضرت امام در این‏باره فرموده است: «حاکم حقیقت قانون است. مردم و مسلمانان در دایره مقررات شرعی آزادند». همچنین در جای دیگری می‏فرماید: «ما آزادیم هروئین بفروشیم؟ آزادیم تریاک بفروشیم؟... همچو آزادی نیست... آزادی‏ای که در اسلام است در حدود قوانین اسلام است».
دومین حد آزادی در اندیشه امام، آزادی تا مرز توطئه ذکر شد که ایشان در این‏باره می‏فرماید: «در مملکت ما آزادی اندیشه هست، آزادی قلم هست، آزادی بیان هست، ولی آزادی توطئه و آزادی فساد کاری نیست، شما اگر توقع دارید که ما بگذاریم که بر ما توطئه کنند و مملکت ما را به هرج و مرج بکشند، به فساد بکشند و مقصودشان از آزادی این است، در هیچ جای دنیا همچو آزادی نیست».
همچنین آزادی تا مرز فساد و آزادی تا مرز اضرار مردم نیز در حیطه ممنوعیت شرعی قرار می‏گیرند که به بیاناتی چند از ایشان بسنده می‏کنیم، «در یک رژیم اسلامی، آزادی‏ها صریح و کامل نخواهند بود، تنها آزادی‏هایی به ملت داده نخواهند شد که بر خلاف مصلحت مردم باشد و به حیثیت فرد لطمه وارد سازد». پس آزادی در حکومت اسلامی به گونه‏ای است که مضر به حال خود شخص و صلاح و تربیت او هم نباشد و نتیجه رعایت قوانین و مقررات شرعی در حکومت اسلامی، توجه به ضرر، صلاح و تربیت افراد است.
3. حق رفاه اجتماعی برای همه
حضرت امام در بیانات خویش، به ویژگی‏های جمهوری اسلامی اشاره کرده و فرموده است: «با جمهوری اسلامی، سعادت، خیر و صلاح برای همه ملت است. اگر احکام اسلام پیاده شود مستضعفین به حقوق خودشان می‏رسند، تمام اقشار ملت به حقوق خودشان می‏رسند؛ در جمهوری اسلامی زورگویی نیست؛ در جمهوری اسلامی آزادی است، استقلال است. همه اقشار ملت در جمهوری اسلامی باید در رفاه باشند...».
پس، با توجه به سخن ایشان می‏توان به این نکته اشاره کرد که رفاه از حقوق حقه همه مردم است.
4. حق مالکیت
امام خمینی، به عنوان یک مجتهد جامع‏الشرایط هم اصل مالکیت انسان را قبول دارد و هم در مورد حدود مالکیت، با توجه به مقتضیات اجتماعی و مصالحی که به وسیله حکومت مشروع اسلامی تشخیص داده می شود، سخنانی ایراد فرموده‏اند. ایشان یکی از اختیارات ولی فقیه را، محدود کردن اموال مردم در صورتی که مصالح مسلمین اقتضا کند، می‏دانند و در این رابطه فرموده‏اند: «... در اسلام اموال مشروع و محدود به حدودی است... مالکیت را در عین حال که شارع مقدس محترم شمرده است، لکن ولیِ امر می‏تواند همین مالکیت محدودی که بیند خلاف صلاح مسلمین و اسلام است، همین مالکیت مشروع را مخدودش کند به یک حد معینی و با حکم فقیه از او مصادره بشود».
بنابراین، می‏توان گفت آن مصلحتی که حکومت مشروع اسلامی بر پایه آن، حق مالکیت را محدود می‏کند، مهم‏تر از حق شناخته شده مالکیت شخصی است؛ به عنوان مثال اگر کسی اموال هنگفت خود را وسیله‏ای برای تجاوز و تعدی به مردم یا توطئه برعلیه حکومت اسلامی قرار دهد و یا به وسیله آن نظام اقتصادی کشور را در خلاف جهت منافع عمومی مختل سازد، بایستی با رعایت و توجه به شرایط و اوضاع و احوال جامعه با او برخورد گردد که البته ممکن است این برخورد فقط در صورتی که اموال و دارایی‏های او تصرف گردد مؤثر باشد، در این صورت است که حق مالکیت با محدودیت روبه رو می‏گردد.
5. حق آموزشی
امام خمینی در مورد حق آموزشی فرموده است: «همه مردم حق دارند بر حسب استعدادشان از آموزش یکسان به ترتیبی که قانون پیش‏بینی کرده برخوردار گردند... این‏گونه آموزش اجباری و رایگان خواهد بود».
6. حق کار و شغل
حضرت امام، همان‏طور که به حق آموزش و تعلیم و تربیت بها می‏دهند و ارزش قائل می‏شوند، به حق کار نیز اهمیت داده و می‏فرماید: «همه مردم حق دارند و مکلفند که کار کنند». در همین باره در پاسخ به پرسش از آزادی شغل برای مارکیست‏ها فرموده‏اند: «در اسلام آزادی انتخاب شغل بر هر فردی بر حسب ضوابط قانونی محفوظ است».

تبلیغات