زن در پهنه تاریخ
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
همشهری، ش 3725، 28/3/84
نویسنده با طرح این سؤال که چه شباهت یا تفاوتی میان دیدگاه اسلام نسبت به منزلت زن و روح حاکم بر این موضوع قبل از ظهور اسلام وجود دارد، به حقوق زن در تمدن قدیم و کتب مقدس اسلامی و غیره میپردازد. در دایرةالمعارف بریتانیا جایگاه و قانون زنان در تمدن روم چنین بیان میشود: «زن در ادوار تاریخی کاملاً وابسته بوده است و قدرت انتخاب کردن، برگزیده شدن، تصمیمگیری و یا انعقاد قرارداد را ندارد».
طبق حقوق عرفی انگلستان، «شوهر نسبت به اموال شخصی همسرش قدرت بسیار دارد». و جان استوارت میل هم در مقاله خود با عنوان «فرمانبرداری زنان» به این نکته اشاره میکند. در قانون «موسایی»، زن نامزد میشد. در دایرةالمعارف Biblica نامزدی زن به معنای تصاحب داراییها و خود او با پرداخت وجه خرید است. ولی دین اسلام از جنبههای گوناگونی به وضعیت زن در جامعه میپردازد:
الف) جنبه روحی: قرآن میفرماید: «هر کس کار شایستهای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، درحالیکه مؤمن است، او را با حیاتی پاک زنده میداریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد».(1)
ب) جنبه اجتماعی: اولاً، به عنوان یک کودک یا نوجوان، قرآن سنت نوزادکشی دختران را ممنوع کرد و ثانیا، به عنوان یک همسر، قرآن آشکارا اشاره دارد که ازدواج، علاوه بر پیوند دو نیمه جامعه، رفاه عاطفی و سازگاری روحی را به دنبال دارد و پایههای آن مودت و رحمت است. همچنین بر اساس قانون اسلامی، رضایت زن برای ازدواج شرط لازم است.
ج) جنبه اقتصادی، اسلام به زنان حق مالکیت مستقل داده است. بررسی قانون ارث در قانون اسلامی، نه تنها نشاگر عدالت، بلکه نشانه محبت بسیار به زنان است. کار زن در خانه و نقش او به عنوان مادر، «بطالت» تلقی نمیشود.
نویسنده با طرح این سؤال که چه شباهت یا تفاوتی میان دیدگاه اسلام نسبت به منزلت زن و روح حاکم بر این موضوع قبل از ظهور اسلام وجود دارد، به حقوق زن در تمدن قدیم و کتب مقدس اسلامی و غیره میپردازد. در دایرةالمعارف بریتانیا جایگاه و قانون زنان در تمدن روم چنین بیان میشود: «زن در ادوار تاریخی کاملاً وابسته بوده است و قدرت انتخاب کردن، برگزیده شدن، تصمیمگیری و یا انعقاد قرارداد را ندارد».
طبق حقوق عرفی انگلستان، «شوهر نسبت به اموال شخصی همسرش قدرت بسیار دارد». و جان استوارت میل هم در مقاله خود با عنوان «فرمانبرداری زنان» به این نکته اشاره میکند. در قانون «موسایی»، زن نامزد میشد. در دایرةالمعارف Biblica نامزدی زن به معنای تصاحب داراییها و خود او با پرداخت وجه خرید است. ولی دین اسلام از جنبههای گوناگونی به وضعیت زن در جامعه میپردازد:
الف) جنبه روحی: قرآن میفرماید: «هر کس کار شایستهای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، درحالیکه مؤمن است، او را با حیاتی پاک زنده میداریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد».(1)
ب) جنبه اجتماعی: اولاً، به عنوان یک کودک یا نوجوان، قرآن سنت نوزادکشی دختران را ممنوع کرد و ثانیا، به عنوان یک همسر، قرآن آشکارا اشاره دارد که ازدواج، علاوه بر پیوند دو نیمه جامعه، رفاه عاطفی و سازگاری روحی را به دنبال دارد و پایههای آن مودت و رحمت است. همچنین بر اساس قانون اسلامی، رضایت زن برای ازدواج شرط لازم است.
ج) جنبه اقتصادی، اسلام به زنان حق مالکیت مستقل داده است. بررسی قانون ارث در قانون اسلامی، نه تنها نشاگر عدالت، بلکه نشانه محبت بسیار به زنان است. کار زن در خانه و نقش او به عنوان مادر، «بطالت» تلقی نمیشود.