آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

همشهری، ش 3703 و 3704، 31/2 و 1/3/84
مقاله حاضر سعی دارد تا به روش‏شناسی تعامل به قرآن به مثابه منبعی برای معرفت انسانی و اجتماعی نزدیک شود، از این رو نویسنده دو قرائت اساسی را در رویکرد خود مورد توجه قرار می‏دهد: قرائت وحیانی و قرائت وجودی. وی معتقد است که این قرائت تنها برای مسلمانان نیست بلکه برای تمام جهانیان، رهیافتی برای برون رفت از بحران‏های معرفتی معاصر و زمینه‏های پیشین‏اش به شمار می‏رود. بحران‏هایی که ناشی از سیطره روش‏شناسی پوزیتیویستی بر جهان است.
نویسنده، قرآن و وحی را به عنوان منبعی برای معرفت انسانی و اجتماعی معرفی کرده و در پی آن است که برای جمع بین قرائت وحیانی و قرائت وجودی اعم از، هستی‏شناسی، اجتماعی، علوم انسانی و... روش‏شناختی معرفتی تدوین نماید. و در هر یک از گونه‏های علوم یا هر یک از انواع مختلف معرفت می‏بایست ردپایی از هر دو قرائت (وحیانی و وجودی) را جست‏وجو کرد و جمع آن دو نیز به روش علمی تکیه دارد. وگرنه تک ساقی بودن، سبب طغیان می‏گردد.
هر گفتمانی برای صورت‏بندی شدن لازم است دو عنصر اساسی را دربرگیرد: اول: رویکرد جهانی را در خود برجسته سازد. دوم: گفتمان به مبنای روش‏شناسی غالب در اندیشه و به روش تجربی سامان یافته باشد. در ادامه می‏افزاید: برای عرضه قرآن به جهانیان ضرورت دارد، روشی متعالی که ریشه در اعجاز قرآن داشته مورد بررسی قرار داده و همچنین ارائه روش‏شناسی قرآن و فهم آن براساس خدا، جهان آفرینش و انسان باشد. ایشان خطوط چشم‏اندازهای روش‏شناسی تعامل با قرآن را به شرح ذیل می‏داند.
محور اول: فهم سرشت زبان قرآن: قرآن به زبان عربی نازل شد، اما عربی متفاوت. زبان قرآن از مقوله اعجاز و چالشگر است، ولی زبان عربی اعجاز و چالشگر نیست. مهم‏ترین مرجع فهم قرآن، خود قرآن است.
محور دوم: وحدت ساختاری قرآن: قرآن پیکر واحدی دارد. حروف و کلمات و واژه‏ها با یکدیگر، سوره‏ها با سوره‏های دیگر در شبکه‏ای همبسته و از روابط ساختارمند قرار گرفته‏اند و با هم ارتباط معناداری دارند.
محور سوم: جمع میان دو قرائت: یعنی جمع بین بازخوانی وحی و بازخوانی هستی است. هستی، کتاب مخلوق مادی و قرآن، کتاب منزل خداست و محتوای هر دو، رهیافتی به سوی یکدیگر است و در ادامه، فرضیه‏هایی درباره جمع میان آن دو مطرح می‏کند. مانند: تعادل میان قرآن و هستی، عناصر سه گانه شناخت: قرآن، هستی، انسان. (انسان هستی را باز می‏خواند تا به قرآن راه یابد). فرجام جدایی میان این دو قرائت، پیامدهای آن فرجام در غرب، آسیب‏شناسی قرائت تک‏ساختی در تاریخ اجتماعی انسان، ضرورت چالشگری و راه‏های درمان را و... مطرح کرده است.
محور چهارم: قرائت مفهومی: با توجه به زمان نزول وحی و شناخت مخاطبان و لغت و واژه‏ها لازم است در عصر کنونی جزئیت خود را در پیشگاه کلیت قرآن عرضه کنیم.

تبلیغات