آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

کیهان، ش 18206 و 18207، 27 و 28/1/84
راه‏های متعدد و متکثری برای رسیدن به همبستگی ملی وجود دارد. ولی با استفاده از مشارکت دینی که در جامعه ما جلوه‏های ملموس و مستحکمی دارد و ایجاد مشارکت اجتماعی، بهتر می‏توان به این مهم دست یافت.
جامعه‏شناسان معتقدند برای جلب اطمینان و اعتماد مردم در مشارکت‏های اجتماعی، مردم باید در همه مراحل طراحی، برنامه‏ریزی و اجرای تصمیمات اجتماعی دخالت داشته باشند و برای رسیدن به این اصل باید به نقش نهادهای اجتماعی و مردمی در ایجاد همبستگی ملی توجه شود. اگر مردم از میزان اثرگزاری عدم مشارکت خود و فواید مشارکت خود در رشد و بهبود روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی اطلاع داشته باشند، احساس نیاز به مشارکت خواهند کرد و خودانگیخته وارد عرصه توسعه ملی، مشارکت عمومی و وفاق و همبستگی خواهند شد.
در پاسخ به این سؤال که چگونه می‏توان این آگاهی را در افراد جامعه به وجود آورد باید گفت ضمن اینکه بسط فرهنگ کار و تلاش، وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، رعایت قوانین و مقررات و... از جمله راهکارهای افزایش مشارکت عمومی در جامعه است، نقش نخبگان و رسانه‏ها در ایجاد این آگاهی مورد تأکید است.
در قسمت دوم مقاله به آسیب‏شناسی مشارکت عمومی و همبستگی ملی پرداخته می‏شود. کشور ما از قومیت‏ها و اقلیت‏های مختلف و متفاوتی تشکیل شده است که در یک منطقه حساس به نام خاورمیانه قرار دارد و اگر مشارکت عمومی مردم و حس و حال همبستگی ملی به وجود نیاید، دشمنان خارجی و یا افراد ناآگاه داخلی با مطرح کردن مسائلی، سعی در عدم انسجام اجتماعی و ممانعت از مشارکت مردمی خواهند کرد. برای جلوگیری از این امر، علاوه بر استفاده از قدرت‏های موجود در بعد مشارکت فرهنگی جامعه که ریشه در سابقه تمدن ما ایرانیان دارد، باید روند بی‏تفاوتی برخی را در مقابل مسائل فرهنگی تغییر داد و با از میان بردن شکاف میان مردم و مسئولین از راه تمرکززدایی در دستگاه‏های حکومتی، می‏توانیم ضمن جلب اطمینان و اعتماد مردم، به توسعه مشارکت عمومی و در نهایت همبستگی ملی امیدوار باشیم.

تبلیغات