نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

شرق، ش 336، 18/8/83
هدف این نوشته، بررسى تأثیرگذارى نظریات «توماس کوهن» در عرصه فلسفه علم مى‏باشد. این تأثیرات با انتشار کتاب «ساختار انقلاب‏هاى علمى» آغاز شد، کتاب او باورهاى گذشته درباره ماهیت علم و تمایز بین شاهد و نظریه را مورد نقّادى قرار دارد. بنا به گزارش نویسنده، کوهن معتقد بود روایت‏هاى دانشمندان از تاریخ علم با روایت‏هاى دانشمندان از تاریخ علم با روایت‏هاى استقراگرایان و ابطال گرایان هماهنگ نیستند و ضمن آنکه شکل ساده و تحریف شده واقعیت، هستند، غالبا نیز سعى در موجه نشان دادن نظریه‏هاى جدید دارند. درحالى‏که به نظر کوهن، تاریخ علم انباشتن تدریجى معرفت علمى نیست و چنین نیست که همه باورهاى متروک، غیرعلمى باشند.
فراز بعدى مقاله اشاره‏اى است به انتقادات کوهن به آزمایش کردن نظریه‏ها و ارتباط آزمون و نظریه با هم و نیز تأکید بر اینکه گاهى نظریه‏ها، شواهد و آزمایش‏ها تحت تأثیر قرار مى‏گیرند.
نویسنده بخش عمده مقاله را به توضیح واژه «پارادایم» اختصاص داده است که اساسى‏ترین مفهوم فلسفه علم کوهن است. وى دو کاربرد پارادایم را تبیین مى‏کند که عبارتند از، «ماتریس زمینه‏اى» و «الگو یا نمونه شاخص» و ضمن توضیح مفصل این مفاهیم مثال‏هایى را نیز ذکر مى‏کند. ماتریس زمینه‏اى، پیش فرضهاى یک علم است که چارچوب و محدوده عمل دانشمندان آن علم را مشخص مى‏کند و الگو بخش‏هاى موفق علم را تشکیل مى‏دهد که هر دانشمندى آنها را فرا مى‏گیرد. در ادامه، مفهوم «علم متعارف» معرفى و تبیین مى‏شود و دلایل کوهن براى جهنمى بودن تکامل علم مورد اشاره قرار مى‏گیرد. گذرى به اختلاف نظر کوهن با «پوپر» درباره ابطال‏گرایى و سنخ گزاره‏هاى علمى، نیز سطورى را به خود اختصاص داده است. نویسنده در بخش بعدى چگونگى تغییر پارادایم در یک علم را توضیح مى‏دهد و مهم‏ترین عامل تغییر آن‏را وجود شواهد متعارض و نامتعارفى مى‏داند که حل نمى‏شوند. و وقتى تعداد آنها افزایش پیدا کرد، بحران پارادایم پیش مى‏آید و سرانجام به تغییر پارادایم یا همان انقلاب علمى منجر مى‏شود.
این بحران در سه حالت رخ مى‏دهد در مقاله آنها را ذکر مى‏کند. البته برخى از انقلاب‏ها فقط باعث تغییر در نظریه‏اى خاص مى‏شوند نه تغییر بنیادى در علمى مبنایى.
سطور پایانى این نوشتار، نوعى نقد و ارزیابى نظریات کوهن توسط نویسنده به شمار مى‏رود.

تبلیغات