آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

مردم سالارى، ش 803، 4/8/83
آقاى فرانسیس فوکویاما مبتکر نظریه پایان تاریخ به وسیله لیبرال دموکراسى مدرن، در این مقاله تلاش مى‏کند تا شواهدى را که ناقض نظریه او مى‏باشند حلاجى کرده، راهى دوباره به پایان تاریخ بگشاید.
وى با نظرى به تحولات سیاست جهانى پس از حملات 11 سپتامبر، مدعى مى‏شود که این حملات نشانه استیصال مخالفان جهان مدرن است ولى به هر حال باعث ایجاد پرسش‏هاى جدى در باب اعتبار تمدن غرب مى‏شود. ایشان با اشاره به نظریه برخورد تمدن‏ها تأکید مى‏کند که در جنگ علیه تروریسم، مسائل فرهنگى به وضوح نمایان هستند. وى سپس با بیان ارتباط دموکراسى و نظام سرمایه دارى با مسیحیت سکولار شده و ادعاى جهانى بودن این مفاهیم، عوامل گسترش این ارزش‏ها در جهان غیرغربى را برمى‏شمرد و از علم و تکنولوژى به اقتصاد آزاد و سپس به لیبرال دموکراسى مى‏رسد. وى این منطق را در همه جهان صادق مى‏داند. او در گام بعدى به بررسى موانع فرهنگى مدرن سازى در آسیا مى‏پردازد و با اشاره‏اى به تفاوت کشورهاى مختلف در این زمینه، بحث را به دین اسلام مى‏کشاند و آن‏را مخالف مدرنیسم ارزیابى نمى‏کند، وجود گرایش‏هاى لیبرال در میان مسلمین را مورد تأکید قرار مى‏دهد و در ضمن اذعان مى‏کند که مخالفت اسلام گرایان با مدرنیسم نه به خاطر تساهل جنسى و یا هم جنس بازى، بلکه به خاطر خود سکولاریسم است. لذا جنگ فعلى صرفا جنگ با تروریسم و یا دفاع از سیاست آمریکا در عراق و فلسطین نیست بلکه منازعه‏اى اساسى است که فقط منحصر به گروه کوچکى از اسلام گرایان نمى‏باشد. وى این گرایش را اسلام رادیکال مى‏نامد و به‏طور اجمالى عوامل ایجاد آن‏را برمى‏شمرد همچنین عربستان سعودى را متهم اصلى در گسترش آن معرفى مى‏کند و برخى از فعالیت‏هاى این کشور را فهرست مى‏کند، البته از عوامل اقتصادى، سیاسى و اجتماعى نیز غافل نمى‏ماند.
ایشان به عنوان راه پیروزى بر اسلام رادیکال، ابتدا پیروزى سریع در افغانستان و عراق را پیشنهاد مى‏کند و در مرحله بالاتر تغییر در درون جوامع اسلامى را خواستار مى‏شود. و آنها را به پذیرش مدرنیته با اصل کلیدى دولت سکولار وادار مى‏کند. وى با مقایسه اسلام امروز با مسیحیت قرن هفدهم و با نظر به اختلافات فرقه‏اى مسلمین، امیدوارى خود را نسبت به ظهور نوعى اسلام لیبرال‏تر ابراز مى‏کند، جالب آنکه تنها کشور امیدبخش در این زمینه را ایران مى‏داند. فوکویاما در پایان، این نزاع را ـ به دلیل وجود علم و تکنولوژى و ثروت ـ با پیروزى غرب خاتمه یافته مى‏داند.

تبلیغات