نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

ابرار، ش 4615، 23/8/83
سؤال اصلى نویسنده این بود که آیا مى‏توان از امکان و اِعمال آزادى سیاسى در اندیشه امام على علیه‏السلام گفت‏وگو کرد و ساز و کارها و مصادیقى در اندیشه و رفتار امام على علیه‏السلام در این‏باره یافت؟ در پى این پرسش دو نظریه مطرح شد. در نظریه نخست که معتقد بود بحث از آزادى سیاسى، بحثى جدید در متون و اندیشه‏هاى اصیل اسلامى است که در دوران امام سابقه نداشت. بنابراین، آزادى سیاسى در اندیشه و عمل امام على علیه‏السلام ممنوع بوده و ساز و کار و مصداقى از آزادى سیاسى در اندیشه آن حضرت و به‏طور کلى اندیشه‏ها و نوشته‏هاى کهن و اصیل اسلامى نمى‏توان یافت این نظریه در ضمن بحث‏هاى انجام شده باطل شد.
بر طبق نظر دوم، امکان و اِعمال آزادى سیاسى در اندیشه و رفتار امام على علیه‏السلام به اثبات رسید و برخى ساز و کارها و مصادیق آزادى سیاسى در ضمن بحث‏ها ارائه شد. وى معتقد است تنها صورت و شکل آزادى سیاسى اندکى تغییر یافته ولى محتوا و مضمون، تغییرى نکرده است. در این نظریه، مسئله بیعت مردم با حاکم، هم‏سطح و همسان با مسئله رأى و انتخابات در عصر حاضر است و تفسیرى آزادى‏گرایانه از آن مى‏شود.
آزادى سیاسى، خواه به معناى آزادى فعالیت مخالفان در محدوده قانون و خواه به معناى نقش و تأثیرگذارى مردم در حکومت و خواه به معناى رابطه متقابل فرد و دولت تفسیر و تعریف شود. در هر صورت در اندیشه امام على علیه‏السلام مى‏توان محتوا و مصادیق این تعاریف را پیدا نمود.
در دوره پنج ساله حکومت امام على علیه‏السلام مخالفان ایشان مجاز به فعالیت بودند و به ابراز رأى و نظر و عقاید مى‏پرداختند. حتى ایشان خود، مردم را به نقد حکومت و حاکمان و بیان کاستى‏ها و انحرافات تحریک و تشویق مى‏کردند و حاکمان را به پذیرش انتقادهاى منتقدین و تأمین امنیت آنان توصیه مى‏نمودند. انتقاد در ذهن آن حضرت امرى نکوهیده و ناپسند شمرده نمى‏شود بلکه راه و روشى است که به وسیله آن، جامعه سامان خواهد یافت که خیر و صلاح رعیت و والى در انتقادگرى و انتقادپذیرى است.
در اندیشه امام علیه‏السلام ، مردم حق تعیین سرنوشت خویش و توانایى پذیرش هر نوع حکومت و شخص حاکمى را که به حکومت وى گردن نهند، دارند. در این نگاه اگر چه امامت و جانشینى حضرت رسول اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم یک امر تعیینى و الاهى است، اما پذیرش خلافت و حکومت آن حضرت، تحمیلى نیست و مردم در رد یا پذیرش حاکمیت امام آزاد هستند. که اقبال و اصرار و توجه مردم براى پذیرش حکومت حضرت على بعد از 25 سال خانه‏نشینى نمونه آن است.

تبلیغات