آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

ایران، ش 2946 ـ 2947، 28 و 29 /7/83
دکتر کاشى در این مقاله تلاش مى‏کند پدیده روشن‏فکرى دینى را تحلیل کرده و به مطالعه موقعیت فعلى آن در ایران امروز بپردازد. در این مسیر ابتدا از میان تعاریف گوناگون روشن‏فکرى تعریفى از پیربوردیو فیلسوف فرانسوى اخذ کرده و بر اساس آن وظیفه روشن‏فکر را نقش آفرینى در عرصه مفاهیم و ایده‏ها مى‏داند. زیرا در دوران جدید پیوندهاى سنتى گسسته‏اند و افراد نیازمند شناخت وضعیت جدید خود مى‏باشند، رسانه‏ها در روزگار جدید افکارى را منتشر مى‏کنند که مردم مصرف کننده این مفاهیم‏اند، تا هویت خویش را تعریف کنند. روشن‏فکران اما در این میانه، تولید کنندگان این مفاهیم و ایده‏ها مى‏باشند.
در ایران، روشن‏فکرى دینى جریان مسلّط است. همین عامل نویسنده را وامى‏دارد تا ابتدا بازار تفکر در ایران را بررسى کند و از آنجا که ایران جزو کشورهاى پیرامونى است و نیازمند درک دنیاى جدید است، روشن‏فکرى جایگاه ویژه‏اى مى‏یابد. بر همین اساس کارکرد نسل اول روشن‏فکرى ایرانى را درک دنیاى جدید مى‏داند ولى روشن‏فکران دینى عامل ارتباط موقعیتى جدید با گذشته ماست و چون بازار مصرف کلام در ایران از دهه 20 به بعد توده‏اى مى‏شود، نسل جدیدى از روشن‏فکران که همان روشن‏فکران دینى هستند، ظهور مى‏کنند و به مرور ساختار سیاسى ایران را از آن خود مى‏کنند.
نویسنده در ادامه، تحولات روشن‏فکرى دینى و اثرپذیرى آن از حوادث گوناگون هم چون انقلاب اسلامى را مورد اشاره قرار مى‏دهد و تأکید مى‏کند که پس از انقلاب نیز هم چنان جناح روشن‏فکرى دینى است تا محصول روشن‏فکران دینى پیشین را به چالش مى‏کشد. با این تفاوت که نسل جدید به جاى روزآمد کردن پیام دین تلاش مى‏کند با به حاشیه راندن جوهر دینى خود فضاى گسترده‏ترى براى درک مناسبات جهان جدید فراهم آورد.
فراز بعدى این مقاله، تحلیلى از اوضاع فعلى روشن‏فکرى دینى و نیز دین در جامعه است. به نظر نویسنده امروزه کالاى دین رقیب پیدا کرده است و دیگر نمى‏توان هم چون دکتر شریعتى بر اساس باورهاى زنده دینى پیام تولید کرد. آموزه‏هاى دینى دیگر نمى‏توانند به سرعت هویت جمعى تولید کنند. به باور ایشان روشن‏فکرى دینى به پایان خود نزدیک شده است و باید براى بقاى خود تمهیداتى جدید بیاندیشد و در عین حال که خود را معتقد به احیاى میراث پیشین مى‏داند، راه کارهایى را براى این احیاء پیش رو مى‏نهد و مهم‏ترین عامل را در این عرصه بازخوانى میراث گذشته روشن‏فکرى بر اساس یک قرائت فیلسوفانه مى‏داند چرا که به زعم او فقر فلسفى مهم‏ترین شکل روشن‏فکرى دینى است.

تبلیغات