آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

رسالت، ش 5399، 5/7/83
نویسنده مقاله معتقد است کلمه یهودستیزى به طور گسترده‏اى تغییر کرده است. پیش از این، کسانى متهم به این عنوان مى‏شدند که به طور نامعقولى از یهودیان و یهودیت متنفر بودند؛ حال آنکه امروزه این کلمه در تعریف جدید، هرچه را که با سیاست‏ها و علایق اسراییل مخالف باشد دربرمى‏گیرد. این کلمه اولین بار در سال 1974 با انتشار کتاب یهودستیزى جدید این‏گونه تعریف شد. نویسندگان این کتاب معتقد بودند که ماهیت یهودستیزى جدید الزاما کینه‏ورزى و دشمنى با یهودیان یا یهودیت نیست؛ بلکه رویکرد انتقادى به اسراییل و سیاست‏هاى آن را نیز دربرمى‏گیرد. تاکتیک استفاده از اصطلاح یهودستیزى به عنوان ابزارى علیه مخالفان، امر جدیدى نیست. دوروتى تامپسون روزنامه‏نگار برجسته که یکى از نخستین دشمنان نازیسم بود، کمى بعد از ایجاد اسراییل به انتقاد از سیاست‏هاى آن پرداخت. او نیز به رغم نبرد دلیرانه‏اش علیه هیتلر، به «یهودستیزى» متهم شد.
میان صهیونیسم و یهودستیزى رابطه‏اى تنگاتنگ برقرار است. تئودر هرتصل، بنیان‏گذار صهیونیسم سیاسى، روابط نزدیکى با دشمنان اصلى یهودیان در آن روز داشت. او در یک نامه خصوصى به مور تیزبعدیکت که در روزهاى پایانى سال 1982 نوشته شده است مى‏گوید: «من جنبش یهودستیزى را کاملاً زیان‏آور نمى‏دانم. این جنبش خودنمایى تظاهرآمیز ثروت یهودیان را مهار مى‏کند و موجب کنترل رفتار غیراخلاقى سرمایه‏داران یهود مى‏شود و در موارد متعدد به امر آموزش یهودیان کمک مى‏رساند».
نویسنده درباره طرح پیوند صهیونیسم ـ نازى مى‏نویسد: در ژانویه 1941 گروه صهیونیست ال.اى.اچ.آى. که اسحاق شامیز یکى از رهبران آن بود و بعدها نخست وزیر اسراییل شد، به نازى‏ها نزدیک گردید و طرح پیشنهادى آن گروه را به آنان ارائه داد. بخشى از آن پیشنهاد این‏گونه است: «در صحبت‏هاى اغلب سخن‏گویان ارشد آلمان سوسیالیست از حل سریع مشکل یهودیان از طریق ترک اروپا به عنوان لازمه نظم نوین اروپا یاد مى‏شود. مهاجرت توده‏هاى یهودى از اروپا پیش‏شرط حل مشکل یهودیان است. این عمل تنها در صورتى ممکن است که این توده‏ها در فلسطین، خانه ملت یهود، اسکان داده شوند و درون مرزهاى تاریخى این کشور، دولتى یهودى تشکیل دهند». بسیارى از تحلیل‏گران معتقدند که صهیونیسم و نازیسم ارتباطى نزدیک دارند. این دو ایدئولوژى به شیوه‏اى قوم‏گرایانه و ناسیونالیستى به یهودیان مى‏نگرند. در واقع آلفرد روزنبرگ، تئوریسین نازى، براى اثبات طرح خود درباره آلمانى نبودن یهودیان بارها از نویسندگان صهیونیست نقل قول کرده است.
خاخام یاکوب آگوس در مطالعه خود، معناى تاریخ یهودى، ارزیابى خود را این‏گونه بیان مى‏کند: «تقریر افراطى صهیونیسم سیاسى در چنین گزاره‏هاى با یهودستیزى هم‏سویى نشان مى‏دهد:
آزادى یهودیان در اروپا یک اشتباه است؛
فعالیت یهودیان در سرزمین‏هاى اروپایى داراى تأثیر شکننده است؛
تمام یهودیان جهان به رغم تعهدات سیاسى گوناگونى که دارند، یک ملت واحدند؛
تمام یهودیان، به خلاف مردمان دیگر اروپا، یک‏پارچه و جدایى ناپذیرند و یهودستیزى اظهار طبیعى حس ملیت‏پرستى ملت‏هاى اروپایى است و بنابراین غیرقابل اجتناب است.

تبلیغات