آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

شرق، ش 309، 16/7/83
این مقاله دیدگاه و مواضع علماى دینى ایران را در عصر مشروطیت درباره آزادى مورد تحلیل و بررسى قرار داده و با مجزا دانستن دو مفهوم سنتى و جدید آزادى، آراء علما را مطرح کرده است. به‏طور کلى، در تلقى سنتى علماى دینى از آزادى، مفهوم رایج و مصادیق آن به‏طور عمده محدود به دو اصل بود: یکى، ضرورت رهایى از ظلم و استبداد حکومت‏هاى داخلى و دیگرى، ضرورت رهایى از نفوذ سلطه‏جویانه قدرت‏هاى خارجى در ایران، با هدف حفظ بیضه اسلام و مصالح مسلمین. این نوع تلقى آزادى‏خواهى سنتى گرچه در محدودکردن استبداد داخلى و جلوگیرى از سلطه‏جویى خارجى بى‏تأثیر نبود، اما این تلقى با مفهوم و قلمرو جدید آزادى در چارچوب دموکراتیک آن از تفاوت‏هایى برخوردار بود. براى مثال مفهوم ملت در آزادى‏خواهى سنتى، در چارچوب سنتى آن و به مفهوم پیروان شریعت به‏کار گرفته شد و مفهوم جدید ملت و حقوق شهروندى در یک جامعه مدنى چندان معنا و جایگاهى نداشت.
نویسنده در ادامه با برشمردن برخى آراء علامه محمد حسین نایینى از علماى برجسته عصر مشروطیت مى‏گوید: وى با تقسیم آزادى به آزادى از استبداد سیاسى و آزادى از شریعت دینى، فقط قسیم اول را مورد حمایت قرار داده است و سپس با تمسک به سخنان نقادانه دکتر حائرى نتیجه مى‏گیرد که سخنان نایینى هم غیرتاریخى و هم غیردموکراتیک است. آقاى محمد اسماعیل غروى محلاتى، یکى دیگر از علماى برجسته عصر مشروطیت، آزادى را به دو نوع، آزادى از استبداد سلطنت و آزادى از بندگى خدا تقسیم مى‏کند و به آزادى نوع اول معتقد است. از دیدگاه محلاتى اصل آزادى در یک نظام مشروطه، به مفهوم آزادى مردم از قید رقیت و عبودیت خدایى نیست. وى معتقد است بر حفظ قانون مشروطیت دو مزیت بزرگ مترتب است: یکى، خلاصى رعیت از ظلم دولت جائز و دیگرى، حفظ بیضه اسلام و خلاصى از قید کفار. ازاین‏رو، میان تلقى محلاتى از آزادى با مفهوم آزادى در یک نظام مشروطیت، همانندى و پیوند چندانى نیست؛ چون آزادى دموکراتیک نه محدود به «آزادى مردم از قید رقیت استبداد سلطنت است» و نه مقید به «حفظ بیضه اسلام». در چنین شرایطى ملاعبدالرسول کاشانى را مى‏توان بهترین روحانى مشروطه‏طلب برشمرد که فراتر از چارچوب مفهوم سنتى آزادى و نزدیک به مفهوم واقعى و جدید آن در یک نظام دموکراتیک، به ویژه در زمینه آزادى اندیشه و آزادى عقاید مذهبى سخن گفته است. او با به رسمیت شناختن آزادى قلم، بیان، شغل، تجارت، اندیشه و اعتقادات دینى، آزادى را طبیعت انسان و لازمه انسان بودن برمى‏شمرد و قلمرو وسیع آزادى را فقط به احترام و رعایت آزادى اشخاص دیگر محدود مى‏کند. کاشانى به شیوه‏اى از آزادى اشاره مى‏کند که هم تا حد زیادى به آن نوع قرائتى که از اسلام در اختیار داشته سازگار است و هم نسبتا از پیوند نزدیکى با مفهوم واقعى آزادى‏هاى دموکراتیک برخوردار است، برخلاف هم‏سلکان مشروطه‏طلب او که با تقلیل مفهوم آزادى در نظام مشروطیت، براى شرعى نشان دادن آن مفهوم تلاش کردند.

تبلیغات