آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

شرق، 10/5/83
در این مقاله پیرامون مسئله سقط جنین و طرح مجلس در این زمیه مطالبی مطرح شده است. نویسنده به عوارض سقط جنین‏های غیرقانونی اشاره کرده و مرگ و میر زنان را از جمله این عوارض شمرده است. نویسنده نسبت به طرح مجلس در این زمینه می‏پرسد: آیا این طرح به حدی واقع گرایانه تنظیم شده که از سقط‏های غیر قانونی رو به گسترش جلوگیری کند؟
براساس طرح سقط درمانی، سقط درمانی قبل از ولوج روح (چهارماه و ده روز) و در صورتی که جنین ناقص‏الخلقه باشد و موجب عسر و حرج برای مادر و فرزند شود، مجاز است.
موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تعیین سن دمیدن روح است که پزشکان و فقها با یکدیگر اختلاف نظر دارند. پزشکان بر این باورند زمان خاصی را برای دمیدن روح نمی‏توان تعیین کرد، ولی فقها در مورد چهار ماهگی اتفاق نظر دارند.
به نظر نویسنده طرح سقط درمانی تنها شامل جنین‏های ناقص الخلقه و یا در مواردی که جان مادر در خطر است می‏شود، ولی دخترانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و دچار بارداری ناخواسته می‏شوند چه تکلیفی دارند؟ نویسنده از معاونت آموزش قوه قضاییه نقل می‏کند که وی گفته است با استفاده از قانون عسر و حرج می‏توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد و حتی مجوز سقط جنین‏های ناخواسته ناشی از تجاوز را صادر کرد. نویسنده سپس به اختلاف نظر فقهای دینی در این زمینه اشاره کرده است که برخی از آنان سقط جنین را به هیچ وجه مجاز نمی‏دانند و برخی نیز گفته‏اند قانون عسر و حرج هم به این سادگی قابل اجرا در همه موارد نیست. نویسنده سپس به کشورهای اسلامی در این زمینه اشاره کرده که برخی سقط را کاملاً ممنوع و برخی کاملاً مجاز و بعضی تنها در موارد خاصی مجاز می‏دانند. مسئله دیگری که مورد توجه نویسنده قرار گرفته است، مشکلات فراوان ناشی از سقط جنین‏های غیربهداشتی در اماکن غیر بهداشتی است.

تبلیغات