نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

سیاست روز، 26/5/83
سرآغاز این مصاحبه را تبیین لغوی و اصطلاحی مفهوم لیبرالیسم و مبانی و مؤلفه‏های آن تشکیل می‏دهد. موضوعاتی که در ادامه می‏آید، مباحثی است که به ترتیب در این گفت‏وگو بدان پرداخته شده است: 1. یکی از بنیان‏های این مکتب، فردگرایی و اصالت انسانی است که در پی فراهم آمدن آزادی بیشتر برای فرد انسانی است؛ 2. تاریخچه لیبرالیسم و تأثیر دوران قرون وسطی در شکل‏گیری آن و نقش جریان اصلاح دینی در این مورد بررسی می‏گردد و نتیجه گرفته می‏شود که لیبرالیسم روایتی این‏جهانی از پروتستانتیزم است؛ 3. حضورلیبرالیسم در عرصه‏های مختلف و رابطه آن با سرمایه‏داری و فردگرایی تبیین می‏شود؛ 4. توضیح بار معنایی و آزادی‏های فردی و اجتماعی در مکتب لیبرالیسم؛ 5 . لیبرالیسم در عرصه فرهنگ، نسبیت اخلاق، آزادی بیان، نابودی تقدس‏ها و ارتباط این موارد با هم روشن می‏شود؛ 6. ارتباط منطق علم و منطق لیبرالی و در این راه از نظریه پوپر مبنی بر ابطال‏پذیری گزاره‏ها استفاده می‏شود؛ 7. ارتباط روشنگری کانتی با لیبرالیسم و نسبت عقل و دین و این نسبت در دو دین اسلام و مسیحیت با هم مقایسه شده است؛ 8 . با ذکر مثال‏های متعدد و استناد به آموزه‏های اسلام در زمینه تعقل و علم‏آموزی نتیجه می‏شود که عقل ابزاری با عقل مورد نظر اسلام، تفاوت ماهوی دارد. چراکه عقل ابزاری محدود به اصالت تجربه است؛ 9. تفاوت آزادی در لیبرالیسم و اسلام. سپس، آزادی لیبرالی با تکیه بر اینکه موهبتی خدایی نیست، بلکه امری و قراردادی است به چالش کشیده شده است. این آزادی به استبداد منجر شده و در برآوردن نیازهای اخلاقی بشر ناتوان است و تلاش‏های کانت در این زمینه بی‏فایده بوده است. آزادی در مکتب لیبرالیسم‏به دلیل آنکه شناخت صحیحی از انسان ندارد، اشتباه معنا شده است؛ 10. آشکارسازی معنای صحیح آزادی در رابطه آن با دین و اخلاق و 11. هر تفکر بشری که با واقعیت‏ها و حقایق منطبق نباشد، شکست خواهد خورد.

تبلیغات