تولید علم زمینه ساز استقلال کشور است
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
رسالت، 4و5/5/83
این مصاحبه طولانی با پرسش و پاسخهایی درباره جایگاه علم و تولید علم در جامعه اسلامی و نیز نقش آن در توسعه آغاز میشود؛ پس از اشاره به علت مهاجرت محققان به کشورهای دیگر، مجددا به بحث جنبش تولید علم از دیدگاه اسلامی بازمیگردد. و به بحث رابطه علم و ایمان میپردازد. علم بدون ایمان نوعی تهدید برای جامعه بشری و در عین حال جزو ابزار دفاعی هر ملتی است و مهمترین نقش را در استقلال کشور دارد. معادله واردات و تولید علم در این زمینه باید با هم مساوی باشند. واردات علم و تکنولوژی به تنهایی کارآمد نیست و بلکه با وابستگی مساوی است. نتیجه واردات علم تغییر در فرهنگ مصرفی کشور است. اینکه مجلات علمی خارجی معیار ارزشگزاری محققان قرار میگیرد باعث تأسف است. برای انتشار دستآوردهای علمی میتوان یک نشریه مستقل بینالمللی ایجاد کرد.
ادامه مقاله را جایگاه تولید علم در سند چشمانداز بیست ساله تشکیل میدهد. سپس، بسترها و زمینههای جنبش نرمافزاری بیان میشود که عبارتاند از: تغییر نگاه مدیران کشور و جدی گرفتن تحقیقات؛ امنیت عمومی از قبیل امنیت شغلی، علمی و فکری که وابسته به قانونمداری نیز میباشد؛ توسعه متوازن و فرهنگ عمومی. فرهنگ عمومی در این عرصه بسیار مؤثر است که بدین وسیله نقش دولت در بازسازی فرهنگ عمومی برجسته میشود. از آسیبهای تولید علم، مدرکگرایی و عدم احترام به عالم در جامعه است.
بخش سوم به ارائه گزارشی از روند شکلگیری فرهنگ عمومی، میپردازد. هیچیک از دستگاهها در این زمینه موفق عمل نکردهاند. و علت آن نیز روشن نشدن اهمیت مقاله برای مدیران است. نارسایی فرهنگی کشور ما چند دلیل عمده دارد که عبارتاند از: نداشتن تربیت اجتماعی و عمومی؛ عدم نظمپذیری افراد و عدم قانونگرایی. آقای منصوری وی هر یک از این موارد را با بیان مثالهایی از اوضاع جاری کشور تبیین میکند و برای اصلاح این مشکلات نیز بیشترین تأکید را بر ساختار نظام آموزشی کشور دارد.
در ادامه، اولویتها در فرهنگ عمومی بررسی شده است، مانند نظام آموزشی؛ شایستهسالاری؛ اعمال قانون؛ اعتماد مردم به دولت؛ روان کردن امور مردم در دستگاههای اداری؛ آموزش مستمر کارکنان؛ تحول کیفی در سازمان آموزشی و پژوهشی کشور. در پایان مجددا بر تربیت اجتماعی تأکید میکند.
این مصاحبه طولانی با پرسش و پاسخهایی درباره جایگاه علم و تولید علم در جامعه اسلامی و نیز نقش آن در توسعه آغاز میشود؛ پس از اشاره به علت مهاجرت محققان به کشورهای دیگر، مجددا به بحث جنبش تولید علم از دیدگاه اسلامی بازمیگردد. و به بحث رابطه علم و ایمان میپردازد. علم بدون ایمان نوعی تهدید برای جامعه بشری و در عین حال جزو ابزار دفاعی هر ملتی است و مهمترین نقش را در استقلال کشور دارد. معادله واردات و تولید علم در این زمینه باید با هم مساوی باشند. واردات علم و تکنولوژی به تنهایی کارآمد نیست و بلکه با وابستگی مساوی است. نتیجه واردات علم تغییر در فرهنگ مصرفی کشور است. اینکه مجلات علمی خارجی معیار ارزشگزاری محققان قرار میگیرد باعث تأسف است. برای انتشار دستآوردهای علمی میتوان یک نشریه مستقل بینالمللی ایجاد کرد.
ادامه مقاله را جایگاه تولید علم در سند چشمانداز بیست ساله تشکیل میدهد. سپس، بسترها و زمینههای جنبش نرمافزاری بیان میشود که عبارتاند از: تغییر نگاه مدیران کشور و جدی گرفتن تحقیقات؛ امنیت عمومی از قبیل امنیت شغلی، علمی و فکری که وابسته به قانونمداری نیز میباشد؛ توسعه متوازن و فرهنگ عمومی. فرهنگ عمومی در این عرصه بسیار مؤثر است که بدین وسیله نقش دولت در بازسازی فرهنگ عمومی برجسته میشود. از آسیبهای تولید علم، مدرکگرایی و عدم احترام به عالم در جامعه است.
بخش سوم به ارائه گزارشی از روند شکلگیری فرهنگ عمومی، میپردازد. هیچیک از دستگاهها در این زمینه موفق عمل نکردهاند. و علت آن نیز روشن نشدن اهمیت مقاله برای مدیران است. نارسایی فرهنگی کشور ما چند دلیل عمده دارد که عبارتاند از: نداشتن تربیت اجتماعی و عمومی؛ عدم نظمپذیری افراد و عدم قانونگرایی. آقای منصوری وی هر یک از این موارد را با بیان مثالهایی از اوضاع جاری کشور تبیین میکند و برای اصلاح این مشکلات نیز بیشترین تأکید را بر ساختار نظام آموزشی کشور دارد.
در ادامه، اولویتها در فرهنگ عمومی بررسی شده است، مانند نظام آموزشی؛ شایستهسالاری؛ اعمال قانون؛ اعتماد مردم به دولت؛ روان کردن امور مردم در دستگاههای اداری؛ آموزش مستمر کارکنان؛ تحول کیفی در سازمان آموزشی و پژوهشی کشور. در پایان مجددا بر تربیت اجتماعی تأکید میکند.