اصلاح واقعی، راه تداوم انقلاب است
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
رسالت، 21/4/83
این مصاحبه با تعریف مفهوم «اصلاح» و بیان تفاوت آن با مفهوم «انقلاب» آغاز میشود. آقای فارسی متذکر میشود که اصطلاح قرآنی اصلاح، با کاربرد سیاسی آن تفاوت دارد؛ ضمن انتقاد از کسانیکه اصلاح را فراتر از قانون اساسی میخواهند، تأکید میکند که اصلاح واقعی، راه تداوم انقلاب است؛ خواست و هدف مردم از انقلاب و نیز سایر تحولات کشور و انتخاباتهای مختلف را رفع نقصها، ضعفها و حل معضلات کشور میداند و تصریح میکند که همه این موارد در سیر تکامل قرار دارند.
آموزههای وحیانی در جهت معرفی معیاری برای اصلاح واقعی، به سه بخش تقسیم میشوند: آموزههای هستی شناسی، آموزههایی برای زندگی و طرح سازماندهی اجتماعی حکومت، که هدف انقلاب اسلامی اجرای آموزههای بخش سوم است. لذا انقلاب، ابتدای راه سازماندهی اجتماعی است که با رهبری امام خمینی قدسسره آغاز شد. بنابراین، معیار اصلاح واقعی را باید از کلمات ایشان به دست آورد که مهمترین آن، انسان سازی معرفی شده است و اصل مهم آن، معنویات است و توسعه اقتصادی به تنهایی مشکلی را حل نخواهد کرد. آقای فارسی توسعه اقتصادی را نفی نمیکند؛ آنرا مقدمه انسانسازی برمیشمرد و با بیان مشکلات 25 سال اخیر، توسعه اقتصادی کشور ما را ضعیف نمیداند.
ایشان در ادامه بحث، ولایت خردمندان را در کنار ولایت پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله مطرح میکند؛ آنرا با متخصصین رشتههای مختلف تطبیق میکند و آیه شورا را نیز در همین راستا قابل تفسیر میداند و میگوید: «شورا یعنی بسیج تمام مهارتها، و تجارب و دانشها، و همه آنها باید نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند». در همین زمینه موردی تاریخی را نیز برای مثال ذکر میکند و تصریح میکند که قانون اساسی در این مورد ابهام دارد. در پایان نیز با مقایسه قبل بعد و از انقلاب، نتیجه میگیرد که نسل کنونی آمادگی حرکت به سوی حیات طیبه را دارد.
این مصاحبه با تعریف مفهوم «اصلاح» و بیان تفاوت آن با مفهوم «انقلاب» آغاز میشود. آقای فارسی متذکر میشود که اصطلاح قرآنی اصلاح، با کاربرد سیاسی آن تفاوت دارد؛ ضمن انتقاد از کسانیکه اصلاح را فراتر از قانون اساسی میخواهند، تأکید میکند که اصلاح واقعی، راه تداوم انقلاب است؛ خواست و هدف مردم از انقلاب و نیز سایر تحولات کشور و انتخاباتهای مختلف را رفع نقصها، ضعفها و حل معضلات کشور میداند و تصریح میکند که همه این موارد در سیر تکامل قرار دارند.
آموزههای وحیانی در جهت معرفی معیاری برای اصلاح واقعی، به سه بخش تقسیم میشوند: آموزههای هستی شناسی، آموزههایی برای زندگی و طرح سازماندهی اجتماعی حکومت، که هدف انقلاب اسلامی اجرای آموزههای بخش سوم است. لذا انقلاب، ابتدای راه سازماندهی اجتماعی است که با رهبری امام خمینی قدسسره آغاز شد. بنابراین، معیار اصلاح واقعی را باید از کلمات ایشان به دست آورد که مهمترین آن، انسان سازی معرفی شده است و اصل مهم آن، معنویات است و توسعه اقتصادی به تنهایی مشکلی را حل نخواهد کرد. آقای فارسی توسعه اقتصادی را نفی نمیکند؛ آنرا مقدمه انسانسازی برمیشمرد و با بیان مشکلات 25 سال اخیر، توسعه اقتصادی کشور ما را ضعیف نمیداند.
ایشان در ادامه بحث، ولایت خردمندان را در کنار ولایت پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله مطرح میکند؛ آنرا با متخصصین رشتههای مختلف تطبیق میکند و آیه شورا را نیز در همین راستا قابل تفسیر میداند و میگوید: «شورا یعنی بسیج تمام مهارتها، و تجارب و دانشها، و همه آنها باید نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند». در همین زمینه موردی تاریخی را نیز برای مثال ذکر میکند و تصریح میکند که قانون اساسی در این مورد ابهام دارد. در پایان نیز با مقایسه قبل بعد و از انقلاب، نتیجه میگیرد که نسل کنونی آمادگی حرکت به سوی حیات طیبه را دارد.