آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

همشهری، 31/2/83
این نوشتار گفت‏وگویی است با آقای سید محمد خامنه‏ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، در مورد شخصیت و اندیشه‏های فیلسوف شهیرِ مسلمان ایرانی، «صدرالمتألهین» که به مناسبت همایش جهانی «حکمت متعالیه» صورت پذیرفت. مصاحبه‏شونده بعد از تبیین برخی فعالیت‏ها و اهداف همایش جهانی ملاصدرا، در مورد جایگاه تفکر فلسفی او در جهان معاصر می‏گوید: از آنجا که فلسفه ملاصدرا دارای ویژگی‏هایی چون زنده، پویا، به روز، منطقی و استدلالی بودن و همواره گستردگی دامنه است، می‏تواند تقریبا در تمام مکاتب کنونی وارد شود و از اشتباهات آنها جلوگیری کند و نظر خود را بر کرسی بنشاند و آراء و مکاتب را به هم نزدیک کند. ایشان در مورد نقش فلسفه ملاصدرا در حل و تبیین چالش‏ها و معضلات کنونی ایران می‏گوید: فلسفه در اصل برای بهسازی زندگی بشر به وجود آمده است، چه فلسفه نظری که انسان را با بینش صحیح و حقیقی از جهان آشنا می‏کند و چه فلسفه عملی که مستقیم به اخلاق و شخصیت خود، خانواده و سیاست مربوط می‏شود. فلسفه ملاصدرا هم با ویژگی‏های منحصر به فرد خود و با تفسیر صحیح، می‏تواند راه‏گشای مسائل روز بشر باشد. کتاب‏های «سه اصل»، «کسر اصنام‏الجاهلیه» و «اکسیرالعارفین» نمونه‏هایی از کتب اخلاقی و اجتماعی اوست.
وی در جواب به این پرسش که چه چیزی ملاصدرا را از فلاسفه بزرگی چون ابن‏سینا و شیخ اشراق ممتاز کرده است می‏گوید: در تاریخ فلسفه اسلامی پیش از ملاصدرا، هیچ‏کس به عظمت ابن‏سینا نیست؛ اما همین ابن‏سینا در پاره‏ای از مسائل فلسفی، مانند حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول یا برخی مباحث معاد و یا صفات الاهی و... ضعف و قصورهایی داشته است؛ یا عمدهفعالیت شیخ اشراق، نقل مکتب اشراق است نه ابداع. اما ملاصدرا از این‏گونه ایرادات مبرا است.
وی در مورد رابطه بین شرع و حقیقت دین در اندیشه ملاصدرا می‏گوید: ملاصدرا با الهام از برخی احادیث اهل بیت علیهم‏السلام معتقد به لایه‏دار بودن معارف الاهی است؛ اما از نظر عملی و فقهی و حقوقی باید به ظواهر و نصوص عمل کرد و متعبد بود. با وجود این، حقایقی در معارف دینی وجود دارد که به حسب درک مخاطب، متفاوت است و هر چه روح و درک شخص قوی‏تر و طهارت باطن‏اش بیشتر باشد، درک او از حقیقت دین عمیق‏تر می‏شود. هرچند باید توجه کرد که ذومراتب‏بودن حقایق دینی غیر از نسبی بودن آن است؛ زیرا حقیقت بیش از یک محور ندارد. وی در مورد رابطه بین ایمان و عقل می‏گوید: برخی فلاسفه غرب ایمان را در برابر عقل قرار می‏دهند؛ اما در فلسفه اسلامی و صداریی این‏گونه نیست. ایمان یک حالت روانی است که هم می‏تواند از راه عقل و استدلال حاصل شود و هم از راه‏های دیگر. ازاین‏رو، قرآن برای دعوت کردن مردم به ایمان، ابتدا آنها را دعوت به تعقل و تفکر و تدبر می‏کند و این یکی از اصول مورد قبول ملاصدرا است. رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در مورد مقایسه حرکت جوهری ملاصدرا و نسبیت عام انیشتین می‏گوید: اگرچه ظاهرا میان این دو نظریه شباهت‏هایی وجود دارد، اما تفاوت‏های بسیاری دارند. در نظریه حرکت جوهری، طبیعت جهان دارای حرکتی یک‏نواخت و تکاملی تعریف می‏شود و منکر ایستایی موجودات از لحاظ درون و جوهر است. ولی نسبیت عام به صورت شرطی بیان می‏شود: یعنی اگر جسم دارای درجه و نوعی حرکت باشد، آثار خاصی در جوهر می‏گذارد.
ایشان در مورد وحی از دیدگاه ملاصدرا و کاربرد آن در الاهیات می‏گوید: به نظر ملاصدرا وحی عبارت است از نزول و تغییر شکل حقایق از عالم عقل و عبور از عالم مثال، تا رسیدن به عالم حس و گذر از مراتب عقلانیت و ملکوت بشری تا حس او. لذا، وحی یک پدیده طبیعی این جهانی است که فلسفه به عنوان یک پدیده موجود باید درباره آن بحث کند.

تبلیغات