جایگاه انسان شناسانه زن در ادیان الهی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
جامجم، 6/2/83
این مقاله در گام اول با اشاره به جایگاه انسانشناسی و ارتباط آن با جهانبینی نتیجه میگیرد که بهترین شیوه شناخت انسان و نیز جایگاه زن، مراجعه به کتاب خداست سپس، در مقایسهای بین قرآن، عهد عتیق و عهد جدید، تفاوت بینش این ادیان نسبت به زن بررسی میشود و به این نتیجه میرسد که بر اساس آیات قرآن، مقامات علمی و عملی، ناظر به انسانیت است و زن و مردبودن دخالتی در آن ندارند و لذا، هر دو جنس در رسیدن به خلیفةاللّهی و نفس مطمئنه و نیز نزول به مقام حیوانی مشترکاند. ولی داستان خلقت انسان در تورات و حکایت آفرینش فرعی زن نسبت به مرد و فریفته شدن زن توسط شیطان که برخی از آنها در عهد جدید هم آمده است، دیدگاه دیگری را نسبت به زن تبیین میکند. همین نکات دلیل کجفهمیهای فراوان در دنیای غرب است؛ چنانکه حتی در گرایشهای مدرن فمینیستی نیز اثر آن هویداست. قرآن کریم آفرینش زن و مرد را یکسان میداند و هر دو را گرفتار اغوای شیطان معرفی میکند. در روایات نیز مطالب عهدین نفی شده است. نویسنده با نقل عباراتی از شهید مطهری، ادعای خود را تأیید میکند. همچنین آیه 71 سوره توبه و بیعت زنان با پیامبر و هجرت با ایشان به مدینه را شاهد نقش مؤثر زن در تاریخ و جامعه سازی او میداند.
این مقاله در گام اول با اشاره به جایگاه انسانشناسی و ارتباط آن با جهانبینی نتیجه میگیرد که بهترین شیوه شناخت انسان و نیز جایگاه زن، مراجعه به کتاب خداست سپس، در مقایسهای بین قرآن، عهد عتیق و عهد جدید، تفاوت بینش این ادیان نسبت به زن بررسی میشود و به این نتیجه میرسد که بر اساس آیات قرآن، مقامات علمی و عملی، ناظر به انسانیت است و زن و مردبودن دخالتی در آن ندارند و لذا، هر دو جنس در رسیدن به خلیفةاللّهی و نفس مطمئنه و نیز نزول به مقام حیوانی مشترکاند. ولی داستان خلقت انسان در تورات و حکایت آفرینش فرعی زن نسبت به مرد و فریفته شدن زن توسط شیطان که برخی از آنها در عهد جدید هم آمده است، دیدگاه دیگری را نسبت به زن تبیین میکند. همین نکات دلیل کجفهمیهای فراوان در دنیای غرب است؛ چنانکه حتی در گرایشهای مدرن فمینیستی نیز اثر آن هویداست. قرآن کریم آفرینش زن و مرد را یکسان میداند و هر دو را گرفتار اغوای شیطان معرفی میکند. در روایات نیز مطالب عهدین نفی شده است. نویسنده با نقل عباراتی از شهید مطهری، ادعای خود را تأیید میکند. همچنین آیه 71 سوره توبه و بیعت زنان با پیامبر و هجرت با ایشان به مدینه را شاهد نقش مؤثر زن در تاریخ و جامعه سازی او میداند.