آزادی رسالت پیامبران
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
کیهان، 27/2/83
قرآن رسالت پیامبران را دعوت به توحید و رهایی از هرگونه بردگی، طواغیت اجتماعی و بندگی شیطانهای درونی و بیرونی و آزادی از آنها میداند و با بیان مصادیق عینی و تصویر تاریخی راستینی از این رسالت روشن میسازد که پیامبران موانع تحقق آزادی را در فقدان آزاداندیشی، جباریت، استکبار، خودمحوری، استثمار، کفر و مانند آنها میدانستند و با آنها مبارزه میکردند. با تفکر در گزارههای انسانشناختی و آموزههای دستوری قرآن میتوان به این مهم دست یافت که خاستگاه آزادی، به عنوان یک امر ذاتی و فطری، را باید در فطرت و نهاد انسان جستوجو کرد. انسان در نگرش قرآن در نظام آفرینش موجودی مختار است و میتواند از حقوق فطری خویش بدون دخالت قدرت سلطه گر بیرونی بهرهمند شود. آزادی در قرآن یک مفهوم انتزاعی نیست؛ بلکه یک مفهوم عینی و نام چیزی خارجی و عمل است و برای تبیین و عینیسازی آن به مصادیقی اشاره شده است که عبارتند از:
1. آزادی اندیشه: در نگرش قرآن آزادی اندیشه زیربنای گزینش درست هدف، مسیر و شیوه زندگی و شرط برخورداری از هدایت الاهی است و مراد از آن در اینجا، فراهم آوردن بسترهای مناسب برای زمینههای بروز و ظهور اندیشگی در انسان و برخورداری از تمام ظرفیت انسانها در این امر است.
2. آزادی بیان: بیان در هویتبخشی و ماهیتسازی اندیشه، کارکرد ایجادی دارد. به این معنی که با اظهار اندیشه است که اندیشه جان میگیرد و پا به عرصه وجود میگذارد. قرآن مسئله بیان را به عنوان یک موهبت الاهی برشمرده است و از این مسئله به عنوان استماع قول یاد میکند و بندگان خود را به این صفت میستاید که قول و بیان اندیشگی مردمان را گوش میدهند و پس از ارزیابی و سنجش بر پایه برهان و اصول استدلالی، در مقام عمل از اندیشه نیکوتر پیروی میکنند.
3. آزادی عمل: که بر اساس آن به انسان مسئولیت جانشینی واگذار شده است و مسائلی به نام تکلیف، حق، وظیفه، پاسخگویی، کیفر و پاداش، معنا یافته است؛ زیرا اگر انسان در مقام عمل از آزادی کامل برخوردار نباشد، نمیتوان از او به خاطر رفتار و کردارش بازخواست کرد و دربارهاش به جزا و مکافات اندیشید. اما همین قرآن برای آزادی عمل محدودیتهایی نیز مطرح کرده است که از جمله مهمترین آنها حفظ احترام متقابل است. ازاینرو، پیامبران در راستای تحقق آزادی، سازوکارهایی بهکار گرفتند که از آن جمله است: روشنگری؛ تقویت خردورزی؛ انتقاد از وضعیت موجود؛ معرفی نظام برتر و جامعهسازی.
قرآن رسالت پیامبران را دعوت به توحید و رهایی از هرگونه بردگی، طواغیت اجتماعی و بندگی شیطانهای درونی و بیرونی و آزادی از آنها میداند و با بیان مصادیق عینی و تصویر تاریخی راستینی از این رسالت روشن میسازد که پیامبران موانع تحقق آزادی را در فقدان آزاداندیشی، جباریت، استکبار، خودمحوری، استثمار، کفر و مانند آنها میدانستند و با آنها مبارزه میکردند. با تفکر در گزارههای انسانشناختی و آموزههای دستوری قرآن میتوان به این مهم دست یافت که خاستگاه آزادی، به عنوان یک امر ذاتی و فطری، را باید در فطرت و نهاد انسان جستوجو کرد. انسان در نگرش قرآن در نظام آفرینش موجودی مختار است و میتواند از حقوق فطری خویش بدون دخالت قدرت سلطه گر بیرونی بهرهمند شود. آزادی در قرآن یک مفهوم انتزاعی نیست؛ بلکه یک مفهوم عینی و نام چیزی خارجی و عمل است و برای تبیین و عینیسازی آن به مصادیقی اشاره شده است که عبارتند از:
1. آزادی اندیشه: در نگرش قرآن آزادی اندیشه زیربنای گزینش درست هدف، مسیر و شیوه زندگی و شرط برخورداری از هدایت الاهی است و مراد از آن در اینجا، فراهم آوردن بسترهای مناسب برای زمینههای بروز و ظهور اندیشگی در انسان و برخورداری از تمام ظرفیت انسانها در این امر است.
2. آزادی بیان: بیان در هویتبخشی و ماهیتسازی اندیشه، کارکرد ایجادی دارد. به این معنی که با اظهار اندیشه است که اندیشه جان میگیرد و پا به عرصه وجود میگذارد. قرآن مسئله بیان را به عنوان یک موهبت الاهی برشمرده است و از این مسئله به عنوان استماع قول یاد میکند و بندگان خود را به این صفت میستاید که قول و بیان اندیشگی مردمان را گوش میدهند و پس از ارزیابی و سنجش بر پایه برهان و اصول استدلالی، در مقام عمل از اندیشه نیکوتر پیروی میکنند.
3. آزادی عمل: که بر اساس آن به انسان مسئولیت جانشینی واگذار شده است و مسائلی به نام تکلیف، حق، وظیفه، پاسخگویی، کیفر و پاداش، معنا یافته است؛ زیرا اگر انسان در مقام عمل از آزادی کامل برخوردار نباشد، نمیتوان از او به خاطر رفتار و کردارش بازخواست کرد و دربارهاش به جزا و مکافات اندیشید. اما همین قرآن برای آزادی عمل محدودیتهایی نیز مطرح کرده است که از جمله مهمترین آنها حفظ احترام متقابل است. ازاینرو، پیامبران در راستای تحقق آزادی، سازوکارهایی بهکار گرفتند که از آن جمله است: روشنگری؛ تقویت خردورزی؛ انتقاد از وضعیت موجود؛ معرفی نظام برتر و جامعهسازی.