نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

ایران، 27و28/2/83
هدف اصلی مقاله، ترسیم خطوط کلی شیوه تشکیل و زوال خودفهمی‏ها و هویت‏های سیاسی در پرتو تحولات داخلی و جهانی است. تحولات سیاسی در ایران پس از انقلاب، فراز و نشیب‏های قابل ملاحظه‏ای داشته و از هویت سیاسی غالب برخوردار بوده است. به گونه‏ای که الگوهای بازشناسی متقابل آن بسیار ضعیف شده و یکی از مظاهر این ضعف، در حوزه اصلی هویت ملی آشکار شده است. از آنجا که این الگوهای بازشناسی متقابل، مبنای جامعه سیاسی را تشکیل می‏دهند، در نتیجه جامعه سیاسی نیز تضعیف شده است. طبق استدلال ما، بی‏هنجاری سیاسی و تحولات داخلی به همراه فرآیندهای جهانی شدن در گسترش این ضعف مؤثر بوده‏اند. بنابراین، از این دیدگاه می‏توان فرآیند تشکیل و زوال هویت سیاسی در ایران پس از انقلاب را از نظر گفتمانی به سه مرحله اصلی تقسیم کرد:
1.ایدئولوژی انقلاب اسلامی و خودفهمی‏ها یا هویت اسلامی: در این مرحله، ایدئولوژی اسلامی به عنوان ساختار معنایی، تنها می‏توانست توانایی خود در تولید معنا را با قطع پیوند عملی با ساختارهای معنایی چون لیبرالیسم، دموکراسی، تجدد و غرب‏گرایی عملی سازد. اما به تدریج در عمل، کوشش برای کاربرد این ایدئولوژی در مواجهه با مسائل و مشکلات عمومی، منجر به گسترش نوعی خلأ ارتباطی شد.
2.جهانی شدن، دوران سازندگی و تعدیل در خودفهمی ایدئولوژیک: پس از فروپاشی نظام‏های بلوک شرق و اتحاد شوروی، در ایران کوشش‏هایی برای تطبیق با برخی از فرآیندهای جهانی شدن آغاز شد. یکی از انگیزه‏های این انتخاب که از سال 68 به بعد افزایش یافت، ضرورت بازسازی کشور پس از جنگ و ترمیم وجهه و روابط خارجی ایران بود. علاوه بر این، ایدئولوژیک در این برهه، جهانی را ترسیم می‏کرد که در عمل وجود نداشت.
3.گفتمان دموکراتیک، خودفهمی‏ها و هویت‏های متکثر: در ابتدای این مرحله، شکاف و بیگانگی میان خودفهمی ترسیم شده در ایدئولوژی رایج و خودفهمی‏هایی که بعضا تحت تأثیر فرآیندهای جهانی در حال گسترش بود، به تدریج ابعاد بحرانی به خود می‏گرفت. در نتیجه، طرح مفاهیم و گفتمان جدید، راهی برای نوعی گفت‏وگوی سیاسی در سطح رسانه‏ها و مطبوعات گشود؛ اما به تدریج خودفهمی ایدئولوژیک و محدود گفتمان رسمی به نحو فزاینده‏ای با واقعیت فاصله گرفت و جای خود را به خودفهمی‏های وسیع‏تر و متکثر داد.
هویت ملی ایران شالوده مرکزی و واحدی ندارد؛ بلکه همچون موزاییکی است که عوامل مختلف از تاریخ و فرهنگ ایرانی، مذهب اسلام و تشیع، فرهنگ و تمدن مدرن و فرآیندهای جهانی شدن در شکل‏گیری آن مؤثر بوده‏اند.

تبلیغات