غرب ستیزی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
وقایعاتفاقیه، 28/2/83
این مقاله گزارشی است از کتابی که عنوان فرعی آن غرب از نگاه دشمنان آن میباشد. ابتدای مقاله مربوط به توجیهات نویسنده برای ترجمه نام اصلی کتاب(1) به «غربستیزی» است. نکات مهم این کتاب را میتوان چنین فهرست کرد: 1. غربستیزی نه پدیدهای جدید است و نه اختصاص به اسلام و عربها دارد؛ بلکه در تفکر رومانتیک آلمان، ناسیونالیسم روسی و شووینیسم ژاپنی نیز حضور دارد؛ 2. غربستیزان گروههای ناهمگونی هستند که وجه مشترک آنها خصومت با ماتریالیسم، کلنیالیسم و ابتذال فرهنگی غرب است؛ 3. برخی از غربستیزان اصولاً غرب را فاقد خصایص بنیادی انسانی میدانند؛ 4. غربستیزان هرچند به سنت متوسل میشدند، ولی غربستیزی به معنی سنتگرایی نیست؛ بلکه پدیدهای مدرن و بخشی از گسترش مدرنیت است؛ 5 . همه غربستیزان، «شهر» را مرکز انحطاط اخلاقی و مادیگری تجاری میدانند که همه چیز آن فدای آسایش میشود؛ 6. دشمنان غرب جلوههایی از مدرنیته را پذیرفتهاند و سپس خود را در تقابل بنیادی با مدرنیته تعریف کردهاند؛ 7. در اندیشه ایشان، مرز مدرن و ضدمدرن کاملاً روشن نیست؛ 8 . غربستیزی سکولار با غربستیزی اسلامی و مذهبی متفاوت است؛ 9. پیوریتیانیسم اسلامی با اسلام سیاسی تفاوت دارد و همه غربستیزان اسلامی طرفدار اسلام سیاسی نیستند و 10. طبقه متوسط هم کانون مدرنیته است و هم پیشتاز غربستیزی.
ایراد اصلی این کتاب آن است که غربستیزی را بسیار وسیع تعریف میکند و از اسلام
______________________________
1. occidentalism
______________________________
سیاسی تا فاشیسم، سوسیالیسم و مارکسیسم، را شامل میشود. در این کتاب، به اشاره، نظریاتی از سید قطب، دکتر شریعتی، جلال آل احمد، آیتاللّه طالقانی و برخی از متفکران ژاپنی و آلمانی مطرح شده است. و مائو به عنوان یک غربستیز معرفی میشود.
این مقاله گزارشی است از کتابی که عنوان فرعی آن غرب از نگاه دشمنان آن میباشد. ابتدای مقاله مربوط به توجیهات نویسنده برای ترجمه نام اصلی کتاب(1) به «غربستیزی» است. نکات مهم این کتاب را میتوان چنین فهرست کرد: 1. غربستیزی نه پدیدهای جدید است و نه اختصاص به اسلام و عربها دارد؛ بلکه در تفکر رومانتیک آلمان، ناسیونالیسم روسی و شووینیسم ژاپنی نیز حضور دارد؛ 2. غربستیزان گروههای ناهمگونی هستند که وجه مشترک آنها خصومت با ماتریالیسم، کلنیالیسم و ابتذال فرهنگی غرب است؛ 3. برخی از غربستیزان اصولاً غرب را فاقد خصایص بنیادی انسانی میدانند؛ 4. غربستیزان هرچند به سنت متوسل میشدند، ولی غربستیزی به معنی سنتگرایی نیست؛ بلکه پدیدهای مدرن و بخشی از گسترش مدرنیت است؛ 5 . همه غربستیزان، «شهر» را مرکز انحطاط اخلاقی و مادیگری تجاری میدانند که همه چیز آن فدای آسایش میشود؛ 6. دشمنان غرب جلوههایی از مدرنیته را پذیرفتهاند و سپس خود را در تقابل بنیادی با مدرنیته تعریف کردهاند؛ 7. در اندیشه ایشان، مرز مدرن و ضدمدرن کاملاً روشن نیست؛ 8 . غربستیزی سکولار با غربستیزی اسلامی و مذهبی متفاوت است؛ 9. پیوریتیانیسم اسلامی با اسلام سیاسی تفاوت دارد و همه غربستیزان اسلامی طرفدار اسلام سیاسی نیستند و 10. طبقه متوسط هم کانون مدرنیته است و هم پیشتاز غربستیزی.
ایراد اصلی این کتاب آن است که غربستیزی را بسیار وسیع تعریف میکند و از اسلام
______________________________
1. occidentalism
______________________________
سیاسی تا فاشیسم، سوسیالیسم و مارکسیسم، را شامل میشود. در این کتاب، به اشاره، نظریاتی از سید قطب، دکتر شریعتی، جلال آل احمد، آیتاللّه طالقانی و برخی از متفکران ژاپنی و آلمانی مطرح شده است. و مائو به عنوان یک غربستیز معرفی میشود.