مطهری و ارزش شناخت آزادی
آرشیو
چکیده
متن
پگاه حوزه، ش 129
در این مقاله، دیدگاه استاد مطهری در مورد آزادی، انواع و حدود آن و ... بررسی میشود. گرچه مفهوم آزادی، جزو مفاهیم بدیهی محسوب میشود، لکن رسیدن به حقیقت آن، کاری دشوار و پیچیده است. از منظر استاد، آزادی در قرآن دارای چنان جایگاه والا و ارزشمندی است که در رتبه ایمان و اعتقاد به خدا قرار میگیرد و به همین دلیل، قرآن از آن دفاع میکند. برای آزادی تعاریف بسیاری ذکر شده است. گوناگونی این تعاریف نیز معلول اختلاف اندیشمندان در دو حوزه جهانبینی به طور عام، و انسانشناسی به طور خاص است. در حوزه جهانبینی، دیدگاه اندیشمندان و مکاتب مادی با مکاتب الاهی کاملاً متفاوت است و دیدگاه اندیشمندان در حوزه انسانشناسی نیز به اینکه انسان را موجودی آزاد یا جبری بدانند، بستگی دارد و این تفاوتها، موجب اختلاف در تعاریف آزادی است. شهید مطهری برای مفهوم آزادی، یک معنای سلبی قائل است؛ به معنای نبود مانعی برای بیان؛ یعنی انسان از هر قید و بندی که مانع رشد و تکامل و فعالیتهای او به سوی کمال میشود، رها باشد.
بعد از تعریف آزادی، بحث از مبانی آزادی است که بر اساس این مبانی، آزادی به عنوان یکی از حقوق اساسی فرد به رسمیت شناخته میشود. از جمله مبانی مهم آزادی در اندیشه استاد مطهری، جبر و اختیار، فطرت، عقل و اراده و تکامل میباشد. در بحث حدود آزادی، شهید مطهری از جمله اندیشمندانی است که تنها به آزادی محدود و مشروط ارج مینهد و معتقد است که آزادی مطلق نه دستیافتنی است و نه مطلوب. از نظر ایشان، انسان در عین حال که از موهبتی الاهی به نام آزادی برخوردار است، ولی آزادی در بعضی از امور، محدود و نسبی میشود. ایشان اقسام مختلف آزادی را مورد بحث و بررسی قرار دادهاند که عبارتاند از: آزادی فلسفی، آزادی فکری، آزادی بیان، آزادی اجتماعی و آزادی معنوی.
در این مقاله، دیدگاه استاد مطهری در مورد آزادی، انواع و حدود آن و ... بررسی میشود. گرچه مفهوم آزادی، جزو مفاهیم بدیهی محسوب میشود، لکن رسیدن به حقیقت آن، کاری دشوار و پیچیده است. از منظر استاد، آزادی در قرآن دارای چنان جایگاه والا و ارزشمندی است که در رتبه ایمان و اعتقاد به خدا قرار میگیرد و به همین دلیل، قرآن از آن دفاع میکند. برای آزادی تعاریف بسیاری ذکر شده است. گوناگونی این تعاریف نیز معلول اختلاف اندیشمندان در دو حوزه جهانبینی به طور عام، و انسانشناسی به طور خاص است. در حوزه جهانبینی، دیدگاه اندیشمندان و مکاتب مادی با مکاتب الاهی کاملاً متفاوت است و دیدگاه اندیشمندان در حوزه انسانشناسی نیز به اینکه انسان را موجودی آزاد یا جبری بدانند، بستگی دارد و این تفاوتها، موجب اختلاف در تعاریف آزادی است. شهید مطهری برای مفهوم آزادی، یک معنای سلبی قائل است؛ به معنای نبود مانعی برای بیان؛ یعنی انسان از هر قید و بندی که مانع رشد و تکامل و فعالیتهای او به سوی کمال میشود، رها باشد.
بعد از تعریف آزادی، بحث از مبانی آزادی است که بر اساس این مبانی، آزادی به عنوان یکی از حقوق اساسی فرد به رسمیت شناخته میشود. از جمله مبانی مهم آزادی در اندیشه استاد مطهری، جبر و اختیار، فطرت، عقل و اراده و تکامل میباشد. در بحث حدود آزادی، شهید مطهری از جمله اندیشمندانی است که تنها به آزادی محدود و مشروط ارج مینهد و معتقد است که آزادی مطلق نه دستیافتنی است و نه مطلوب. از نظر ایشان، انسان در عین حال که از موهبتی الاهی به نام آزادی برخوردار است، ولی آزادی در بعضی از امور، محدود و نسبی میشود. ایشان اقسام مختلف آزادی را مورد بحث و بررسی قرار دادهاند که عبارتاند از: آزادی فلسفی، آزادی فکری، آزادی بیان، آزادی اجتماعی و آزادی معنوی.