آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

معارف، ش 17
نویسنده اولاً، روند تألیف مجموعه فقه سیاسی خود را توضیح می‏دهد و ثانیا، به بررسی مبدأ ارتباط دین و سیاست از متون دینی ادیان گذشته می‏پردازد و به این نتیجه می‏رسد که دریافت و سیاست همه انبیا همراه هم. بنابر شهادت قرآن، عدالت جزء اهداف عمده انبیا بوده است که بدون یک سیاست و برنامه و نظام سیاسی عادلانه محقق نمی‏شد. برای بررسی موفقیت حضرت امام قدس‏سره در اجرای فقه جعفری، باید شرایط متفاوت و فراز و نشیب‏های نظام مورد توجه قرار گیرد. نظام به‏طور نسبی موفق است و پیشرفت آن، عامل ایجاد مطالبات بیشتر می‏شود. وحدت، فریب نخوردن از دشمن و تعهد مسئولان، سه عاملی هستند که، بر اساس تأکیدات حضرت امام قدس‏سره باعث تداوم نظام و انقلاب می‏باشند.
سکولاریسم فقط در نوشتار و گفتار وجود دارد؛ چرا که هیچ پدیده اجتماعی دور از دین نیست و دین در تمام قالب‏ها وجود دارد. دین و فرهنگ در تمام امور اجتماعی تأثیر دارند و سیاست نیز تابع دین و فرهنگ است. اینکه سکولارها نیز پس از حاکم شدن، از دین برای پیش‏برد اهداف خود استفاده می‏کنند، نشان از سازگاری دین و سیاست دارد.
انقلاب اسلامی در ارائه الگویی برای جهان اسلام موفق عمل کرده است و گرایش مردم عراق و افغانستان و برخی کشورهای دیگر، به نظامی هم‏چون جمهوری اسلامی شاهد این مدعاست.
امام با وجود قائل بودن به نظریه انتصاب در ولایت فقیه، نظامی تشکیل داده‏اند که کلیه امور آن متکی به آراء عمومی است. این رابطه بر این پیش‏فرض استوار است که جامعه هم دموکراتیک است و هم ولایی. یعنی مردم حاکمیت خدا را خواسته‏اند.
مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاهی در طول مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان دارد. زیرا ممکن است قانونی مخالف قانون اساسی و احکام اولیه و ثانویه شرعی نباشد، ولی عامل تأمین مصلحتی بزرگ شود که در این صورت بر اساس اختیارات ولی‏فقیه و احکام ولایی، مجمع تشخیص مصلحت درباره آن تصمیم می‏گیرد. در سایر کشورها نیز نهادی متناظر با این نهاد وجود دارد. این نهادها اصول پذیرفته‏شده آن جوامع را حفظ می‏کنند؛ حتی اگر چنین اصولی در قانون اساسی ذکر نشده باشند، مانند دکترین حقوق‏بشر انقلاب کبیر فرانسه یا اصول آتاترک در ترکیه.
بحث نهایی این گفت‏وگو، اشاره به نظریات حضرت امام درباره احزاب است. با توجه به این سخنان، امام تخرب را شعبه‏ای از اجتهاد فقهی می‏دانستند و رضایت عمومی و مصلحت جامعه را بر خواست احزاب و وجود آنها ترجیح می‏دادند. البته، ایشان احزاب را در حد کارشناسی مسائل سیاسی و اقتصادی بی‏اشکال می‏دانستند و در عمل نیز با همه جناح‏ها تعامل داشتند.

تبلیغات