نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

نسیم صبا، 26/1/83
این مقاله به دو موضوع «عدالت» و «آزادی» و رابطه آنها با دین اشاره شده و از آن نتیجه گرفته شده است که تمام ادیان آسمانی این دو گوهر گرانبها را به انسان هدیه کرده‏اند؛ لذا هر کس بخواهد این دو را از ادیان جدا سازد، هم به دین و هم به انسان، آزادی و عدالت ستم کرده است.
عدالت و آزادی از اجزای اصلی و قوام دهنده ادیان‏اند و دینی که نه مدافع آزادی است و نه پرچمدار عدالت، دین نیست. متأسفانه مدافعان متعصب ادیان آسمانی از روی جهل و نادانی (گاهی از روی عمد) با نفی آزادی و عدالت از دین، ضربه مهلکی بر پیکر آن وارد کرده‏اند. یکی از نمونه‏های بارز آن، دوران قرون وسطی در اروپاست؛ یعنی دوران حکومت و قدرت پاپ‏ها و روحانیون مسیحی. آنها با اینکه آزادی و عدالت را از دین حضرت عیسی علیه‏السلام آموختند، اما عملاً با تمسک به برخی عقاید خشک و تنگ‏نظرانه، با این دو به مخالفت پرداختند. از جمله یکی از شعارهای آنها این بود که «هرچه در این دنیا بدبخت‏تر باشی، در آخرت خوشبخت‏تر هستی و هرچه در این جهان ذلیل‏تر باشی، در عقبی غنی‏تر خواهد بود».
نویسنده در ادامه با برشمردن برخی صفات و ویژگی‏های حضرت عیسی علیه‏السلام و دین او، ثابت می‏کند که دین آن حضرت هزگز این‏چنین نبوده است؛ چرا که او از میان بردگان برخاست و همواره به دفاع از بیچارگان مشغول بود و این مختص ایشان نبود؛ بلکه همه انبیاء عظام این‏چنین بودند و همگی نسبت به بی‏عدالتی و ظلم و دیکتاتوری معترض بودند و مردم را به تلاش و کوشش برای معاش و زندگی دنیوی خویش و فراهم آوردن رفاه و راحتی برای خود و خانواده خویش ترغیب و سفارش می‏کردند. پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «من لا معاش له، لا معاد له، کسی که معاش ندارد، نمی‏تواند معاد داشته باشد» و یا می‏فرماید: «فقر باعث کفر می‏شود».
به هر حال، پاپ‏ها در طول حکومت هزار ساله خود به عنوان دفاع از دین، به اندازه‏ای بر مردم ستم کردند و با آزادی‏های انسان درافتادند.
گروه مجبره و جبربودن یک نمونه از جمود و تحجر و خشک‏مغزی در اسلام اشاره است. آنها به عنوان دفاع از دین، با «عقل و اندیشه»، «آزادی و اختیار» و «قسط و عدل» به مبارزه برخاستند. این در حالی است که به‏طور مسلم این اعتقاد نزد امامیه و ائمه شیعه علیهماالسلام ، کاملاً باطل و مخالف نظر صریح اسلام و قرآن و روایات است.
نویسنده در آخر با تمسک به نقل برخی روایات ائمه و با اشاره به برخی سخنان شهید مطهری و مرحوم شریعتی در این باب، نتیجه می‏گیرند که انسان بدون آزادی و عدالت، نمی‏تواند به کمال حقیقی برسد. بدین دلیل، فلسفه و مقصود نهایی همه ادیان که کمال نهایی انسان و قرب به خداست، از طریق این دو بال و دو گوهر آزادی و عدالت محقق خواهد شد.

تبلیغات