روشن فکری در اندیشه مطهری
آرشیو
چکیده
متن
سیاست روز، 30/9/82
در این مقاله به بررسی اجمالی ماهیت روشنفکری و دستاوردهای آن و تبیین برخی کارکردهای مثبت و منفی آن از منظر شهید مطهری پرداخته شده است. در ابتدا، چیستی و ارکان و ویژگیهای روشنفکری، با توجه به اندیشههای شهید مطهری توصیف میشود: روشنفکر، اعم از طبقاتی، ملی و انسانی، آگاهیای دارد که او را به سوی هدفهای انسانی میکشاند؛ درد طبقاتی، یا ملی یا انسانی را میداند و در تلاش است که خود و دیگران را از اسارتهای اجتماعی رهایی بخشد. ایشان، روشنفکران را به دیندار و سکولار تقسیم میکند و خصوصیات روشنفکران دینی را پرورشیافتگی در فرهنگ غرب، علاقه داشتن به مطالعه اسلامی و تفسیر اسلام با معیارهای جدید، میداند. البته، برخی از مشخصترین نشانههای یک روشنفکر دینی را عشق، به علم و فکر و هنر، مهاجر بودن و نهراسیدن از رویارویی با افقهای جدید، درد دین و توانایی و خلوص داشتن میداند. در مقابل ایشان، روشنفکران سکولار را پدیدهای نامیمون که جامعه بشری را به فساد و تباهی و جهل و بیدینی سوق میدهد، معرفی میکند. دسته دیگری از متفکران روشنفکری دین را پارادوکسیکال میدانند که در نظر آنان، هیچگاه، دین و روشنفکری قابل جمع نیست. مهمترین رسالت و دغدغه روشنفکران دینی، از منظر شهید مطهری، «اسلام و مقتضیات زمان» است.
در بخشی دیگر از این نوشتار به کارکردهای مثبت و محاسن روشنفکری از دیدگاه شهید مطهری اشاره دارد که عبارتاند از: 1. آرمانگرایی؛ احساس دردمندی از ضعف و عقبماندگیهای علمی، اقتصادی و... مسلمین؛ و زُبدگی طبقاتی و آشنایی روشنفکران دینی به زبان علمی جدید و آشتی دادن علوم جدید با مسائل دینی. سپس، معایب و کارکردهای منفی روشنفکری را اینگونه میشمارد: بیگانگی از فرهنگ اصیل اسلامی و معارف دینی و متون اسلامی؛ ترویج از اسلام التقاطی که منشأ آن تطبیق اندیشههای بیگانه و غیردینی بر آیات و روایات است و بدبینی روشنفکری.
در این مقاله به بررسی اجمالی ماهیت روشنفکری و دستاوردهای آن و تبیین برخی کارکردهای مثبت و منفی آن از منظر شهید مطهری پرداخته شده است. در ابتدا، چیستی و ارکان و ویژگیهای روشنفکری، با توجه به اندیشههای شهید مطهری توصیف میشود: روشنفکر، اعم از طبقاتی، ملی و انسانی، آگاهیای دارد که او را به سوی هدفهای انسانی میکشاند؛ درد طبقاتی، یا ملی یا انسانی را میداند و در تلاش است که خود و دیگران را از اسارتهای اجتماعی رهایی بخشد. ایشان، روشنفکران را به دیندار و سکولار تقسیم میکند و خصوصیات روشنفکران دینی را پرورشیافتگی در فرهنگ غرب، علاقه داشتن به مطالعه اسلامی و تفسیر اسلام با معیارهای جدید، میداند. البته، برخی از مشخصترین نشانههای یک روشنفکر دینی را عشق، به علم و فکر و هنر، مهاجر بودن و نهراسیدن از رویارویی با افقهای جدید، درد دین و توانایی و خلوص داشتن میداند. در مقابل ایشان، روشنفکران سکولار را پدیدهای نامیمون که جامعه بشری را به فساد و تباهی و جهل و بیدینی سوق میدهد، معرفی میکند. دسته دیگری از متفکران روشنفکری دین را پارادوکسیکال میدانند که در نظر آنان، هیچگاه، دین و روشنفکری قابل جمع نیست. مهمترین رسالت و دغدغه روشنفکران دینی، از منظر شهید مطهری، «اسلام و مقتضیات زمان» است.
در بخشی دیگر از این نوشتار به کارکردهای مثبت و محاسن روشنفکری از دیدگاه شهید مطهری اشاره دارد که عبارتاند از: 1. آرمانگرایی؛ احساس دردمندی از ضعف و عقبماندگیهای علمی، اقتصادی و... مسلمین؛ و زُبدگی طبقاتی و آشنایی روشنفکران دینی به زبان علمی جدید و آشتی دادن علوم جدید با مسائل دینی. سپس، معایب و کارکردهای منفی روشنفکری را اینگونه میشمارد: بیگانگی از فرهنگ اصیل اسلامی و معارف دینی و متون اسلامی؛ ترویج از اسلام التقاطی که منشأ آن تطبیق اندیشههای بیگانه و غیردینی بر آیات و روایات است و بدبینی روشنفکری.