ظاهر گرایی دینی و جهل در دین داری
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
اطلاعات، 27/8/82
این مقاله نقدی صریح بر برخی مصادیق بارز ظاهرگرایی در جامعه دیندار ایران اسلامی است. متأسفانه جبههگیری این چندساله در برابر فرهنگ غرب، در عین سودمندیهای خود، به نوعی غفلت نیز دامن زده است که زادگاه این غفلت، فرهنگ خاص برخی طبقات اجتماعی است. لذا، مسلمان و شیعه بودن در گرو روآوردن به سبک زندگی و ادبیات خاص آنان قرار داد. شیوع این فرهنگ به دو علت است: یکی گسترش صافی گزینش در برخی ادارات و دیگری عدم حساسیت دانشوران محترم حوزههای علمیه نسبت به فرهنگ عمومی جامعه اسلامی.
تذکار مقاله بدون شرح است: الف) برخی اندیشوران معاصر کوشیدهاند تا فقه را علمی ظاهری و ناظر به اعمال آشکار متشرعان قلمداد کنند؛ غافل از آنکه فقه اسلامی و به خصوص شیعی از عنصر «بصیرت» تهی نیست؛ ب) فقه اسلامی ارزش عبادت عابدی را که بدون شناخت و تأمل صورت گرفته پایین میداند؛ اگرچه شخص مزبور همه عمر را به عبادت و اعتکاف گذرانده باشد؛ ج) فرهنگ اسلامی، یک ساعت تفکر عالم را از عبادت یک ساله برتر میداند؛ د) در چند ساله اخیر شاهد رشد محافل و مراسمی هستیم که بیش از آنکه به مقوله معرفت ناظر باشند، عشق کورکورانه و بعضا مبتذل مخاطبان نسبت به آن ذوات مقدس را هدف غایی خود قرار دادهاند؛ ه ) تأثیر معرفت دینی در تعمیق و جهتدهی به رفتار دینداران روشن شده است؛ درصورتیکه ظاهرگرایی دینی به ما حکم میکند که مثلاً در وصف شجاعت حضرت ابوالفضل، به نحوه اتیان عمل بسنده کنیم؛ و) از جمله وجود ظاهرگرایی در عبادت معاصر، تکیه بر الفاظ قرآن و در حاشیه قرار دادن معنا و مفهوم آن است؛ بیآنکه مفهوم آنچه را میگویند، دریافته باشند؛ ز) حتی ظاهرگرایی در دین را در تبلیغات مؤسسات و بنیادهای فرهنگی شاهدیم؛ ح) تعبیر یکی از علمای ما در نقد شیوههای ظاهرگرایانه تبلیغ دینی این است که ظاهرگرایی بنیاسرائیل باعث شد تا گوساله سامری را همسنگ معجزات نبی گرامی خود تلقی کنند؛ ط) استفاده برنامهسازان و نویسندگان صدا و سیما و به ویژه نویسندگان و کارگردانان سریالهای مذهبی تلویزیون از سلایق شخصی خود؛ ی) اگر هزینهای که در دامن زدن به احساسات افراد عامی صرف میشد، خرج ارتقای فرهنگ ایشان شده بود، کار به جایی نمیرسید که در مراسم تشییع بزرگان یا برخی مراسم سیاسی دست به اعمال مذموم و ناشایست بزنند؛ ک) امید آن بود که اسلامپژوهان متبحر، دین اسلام را آنگونه که هست به دیندارانی که در رفتار و اندیشه دینی از آن دور افتادهاند، معرفی کنند.
این مقاله نقدی صریح بر برخی مصادیق بارز ظاهرگرایی در جامعه دیندار ایران اسلامی است. متأسفانه جبههگیری این چندساله در برابر فرهنگ غرب، در عین سودمندیهای خود، به نوعی غفلت نیز دامن زده است که زادگاه این غفلت، فرهنگ خاص برخی طبقات اجتماعی است. لذا، مسلمان و شیعه بودن در گرو روآوردن به سبک زندگی و ادبیات خاص آنان قرار داد. شیوع این فرهنگ به دو علت است: یکی گسترش صافی گزینش در برخی ادارات و دیگری عدم حساسیت دانشوران محترم حوزههای علمیه نسبت به فرهنگ عمومی جامعه اسلامی.
تذکار مقاله بدون شرح است: الف) برخی اندیشوران معاصر کوشیدهاند تا فقه را علمی ظاهری و ناظر به اعمال آشکار متشرعان قلمداد کنند؛ غافل از آنکه فقه اسلامی و به خصوص شیعی از عنصر «بصیرت» تهی نیست؛ ب) فقه اسلامی ارزش عبادت عابدی را که بدون شناخت و تأمل صورت گرفته پایین میداند؛ اگرچه شخص مزبور همه عمر را به عبادت و اعتکاف گذرانده باشد؛ ج) فرهنگ اسلامی، یک ساعت تفکر عالم را از عبادت یک ساله برتر میداند؛ د) در چند ساله اخیر شاهد رشد محافل و مراسمی هستیم که بیش از آنکه به مقوله معرفت ناظر باشند، عشق کورکورانه و بعضا مبتذل مخاطبان نسبت به آن ذوات مقدس را هدف غایی خود قرار دادهاند؛ ه ) تأثیر معرفت دینی در تعمیق و جهتدهی به رفتار دینداران روشن شده است؛ درصورتیکه ظاهرگرایی دینی به ما حکم میکند که مثلاً در وصف شجاعت حضرت ابوالفضل، به نحوه اتیان عمل بسنده کنیم؛ و) از جمله وجود ظاهرگرایی در عبادت معاصر، تکیه بر الفاظ قرآن و در حاشیه قرار دادن معنا و مفهوم آن است؛ بیآنکه مفهوم آنچه را میگویند، دریافته باشند؛ ز) حتی ظاهرگرایی در دین را در تبلیغات مؤسسات و بنیادهای فرهنگی شاهدیم؛ ح) تعبیر یکی از علمای ما در نقد شیوههای ظاهرگرایانه تبلیغ دینی این است که ظاهرگرایی بنیاسرائیل باعث شد تا گوساله سامری را همسنگ معجزات نبی گرامی خود تلقی کنند؛ ط) استفاده برنامهسازان و نویسندگان صدا و سیما و به ویژه نویسندگان و کارگردانان سریالهای مذهبی تلویزیون از سلایق شخصی خود؛ ی) اگر هزینهای که در دامن زدن به احساسات افراد عامی صرف میشد، خرج ارتقای فرهنگ ایشان شده بود، کار به جایی نمیرسید که در مراسم تشییع بزرگان یا برخی مراسم سیاسی دست به اعمال مذموم و ناشایست بزنند؛ ک) امید آن بود که اسلامپژوهان متبحر، دین اسلام را آنگونه که هست به دیندارانی که در رفتار و اندیشه دینی از آن دور افتادهاند، معرفی کنند.