آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

اعتماد، 4 و 5/6/82
سرآغاز پست‏مدرنیسم، اگر به عنوان یک نظریه و اندیشه مدرن لحاظ شود، به دهه‏های هفتاد و هشتاد میلادی باز می‏گردد؛ اما پیش از آن نیز می‏توان مضامین و رگه‏هایی از اندیشه پست‏مدرن را در عرصه‏های هنر، ادبیات، جامعه‏شناسی و تاریخ یافت. آقای نوذری علاوه بر ذکر این مضامین و رگه‏ها در غرب، از وجود چنین مفاهیم و مضامینی در آثار گذشته ایرانی سخن می‏گوید. برای مثال، در آثار هدایت، حمیدی یا بیهقی به بن‏مایه‏هایی برمی‏خوریم که پست‏مدرن‏ها نیز به آنها تکیه داده‏اند.
بعضی بر این باورند که تا مدرنیته را سپری نکنیم، نمی‏توانیم پست‏مدرنیته را تجویز کنیم؛ اما بنا بر این گفته لیوتار که «برای مدرن بودن، ابتدا باید پست‏مدرن بود» و نیز با توجه به معرفی کسانی چون کافکا، جویس، الیوت یا... به عنوان هنرمندان پست‏مدرن، به این نتیجه می‏رسیم که برای پست‏مدرن شدن، لزوما نباید مدرن بود. البته پست‏مدرنیته، به عنوان یک «صورت‏بندی»، حتما باید بر صورت بندی ماقبل خود، یعنی صورت‏بندی مدرنیته، استوار باشد. پست‏مدرنیته نوک پیکان حمله خود را متوجه مضامینی ساخته است که ستون‏های اصلی انقلاب مدرنیته به شمار می‏روند؛ مضامینی چون پیشرفت، تکامل، انقلاب علمی، روشنگری و... . پس اگر پست‏مدرنیته بخواهد به عنوان یک صورت‏بندی در جامعه ما مطرح شود، باید سمت و سوی خود را متوجه عقلانیت ابزاری، روشنگری دکارتی، روشنگری کانتی، جامعه مدنی و... کند. ما در عرصه‏های اجتماع، اقتصاد و آموزش و پرورش، به نمونه‏هایی برمی‏خوریم که به هیچ وجه به جامعه مدرن مربوط نیستند. در چنین جامعه‏ای، نمی‏توان از صورت‏بندی پست‏مدرنیته سخن گفت؛ چون این صورت‏بندی برای بقای خود، به ارکان و بسترهای مدرنیته نیاز دارد تا آن را زیر سؤال ببرد. اما این بدان معنا نیست که گرایش یا تفکر یا جریانی موسوم به پست‏مدرن در جامعه ما وجود ندارد، بلکه صرفا می‏توان گفت در ایران، چیزی به نام صورت‏بندی مدرنیته وجود ندارد.
برخی معتقدند که سرآغاز اندیشه‏های پست‏مدرنیستی را در ایران، می‏توان در آرای کسانی چون سهروردی یافت. آقای نوذری ضمن رد این باور، اظهار می‏دارد که وجود مضامین و بن‏مایه‏های پست‏مدرن در تاریخ بیهقی و... یک چیز است و جست‏وجوی اندیشه پست‏مدرن در آرای آنان، امری دیگر. اندیشه آن دوران قطعا با اندیشه مدرن تقابل معنایی دارد؛ و در دوران سهروردی و بیهقی و دیگران، چیزی به عنوان اندیشه مدرن وجود نداشته است.

تبلیغات