آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

سیاست روز، 3/6/82
اساسا ضرورت مقوله تولید علم و دانش به دلیل متفاوت بودن شرایط دنیای کنونی و زمان‏های گذشته است. این تفاوت در دو ویژگی قابل بحث است: 1) رقابت در حوزه نظر، 2) کارآمدی در حوزه عمل. آنچه امروزه به عنوان تولید اندیشه دینی مطرح است به دو نیاز برمی‏گردد: اول، بازاندیشی در میراث اسلامی و تنقیح افکار و معارف دینی از امور زائد و احیانا چیزهایی که باز بسته به دین و فرهنگ دینی بوده است. دوم، طراحی و مهندسی نظام‏های اجتماعی، بر اساس فرهنگ و آرمان‏های دینی. در مقوله تولید علم، تولید در مقابل توزیع و ترویج است. یعنی تولید طبیعتا با گسترش علم همراه است. با این نگاه نقل علوم و ترجمه آنها را نمی‏توان تولید علم به حساب آورد. ساخت تولید علم باید نسبتش را با حوزه‏های مقدس تعیین کند. ما قائل به تجدید نظر در اصول و منابع دینی نیستیم، بلکه بحث‏مان در بازشناسی فعال و فراگیر معارف دینی و نحوه به کارگیری درست از منابع و کارآمد کردن معارف دینی در صحنه عمل است. پس با مراجعه به منابع و بر اساس آنها، اگر ما به نظریات جدیدی برسیم، تولید صورت گرفته است. پس ملاک نظریه‏هاست. همان‏طور که برای تولید برنامه‏ریزی می‏کنیم، برای توزیع هم نیاز به برنامه‏ریزی وجود دارد. این تولید و تحول باید یک شاخص داشته باشد تا بتوان بر اساس آن، تولید را سنجید. این علم دینی باید دارای سه ویژگیِ جهت دینی علم، عقلانیت، عینیت بیرونی باشد و بر خلاف نظر برخی، این سه معیار جدای از هم نیست، بلکه حجیت با عقلانیت و کارآمدی هماهنگی دارد. امّا تحولات دو سده اخیر، به دلیل این که میان بستر اجتماعی و حوزه نظریه‏سازی فقه ما فاصله انداخته، این معیارهای سه گانه از هم بریده است. مقوله تولید علم، باید دارای راهبردی کلان باشد و برای تحول علوم در حوزه و دانشگاه، باید نگاه کلان داشته باشیم. برای بازشناسی آفت‏های عرصه تولید علوم دینی باید از جهات مختلف مثل نظام آموزشی، روش‏شناسی، مدیریت پژوهش وارد بحث شد.
همانطور هم که در متن نامه مقام معظم رهبری هست، ما برای رسیدن به تولید فکر دینی باید به مواردی مانند: توجه به ظرفیت‏های درونی و شرایط بیرونی، لحاظ کردن عنصر زمان، توجه به کیفیت تولید علم، ارزش و هنجار عمومی شدن مقوله تولید علم، سوق دادن فضای حوزه به سمت تولید علم، بحث بیشتر روی مأموریت‏های حوزه توجه بیشتر نماییم.

تبلیغات