حقوق بشر و متون اسلامی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
گوناگون، 4/5/82
آنچه امروزه «حقوق بینالملل» نامیده میشود، در ادبیات سنتی اسلامی به «علم سِیَر» معروف بوده است. «سیر» جمع کلمه «سیره» به معنای اخلاق، رفتار، خلق و خوی است. در مسیر زمان، این کلمه تطور یافت و از قرن دوم هجری به بعد، دو معنای اصطلاحی دیگر را به خود اختصاص داد: یکی مفهوم خاص، و دیگری ــ که بیارتباط با معنای اول نیست و در پی آن آمده است ــ مفهوم عمومیتر که شکل حقوقی یافته و پایه و اساس حقوق بینالملل اسلامی را پیریزی کرده است. مفهوم خاص سیره به شرح حال دوره زندگی پیامبر اطلاق میشود. سیره در معنای عام نیز کلیه امور مربوط به جنگهای داخلی و خارجی اسلام و نیز ترتیب برقراری صلح، و سلوک در زمان صلح با همسایگان و مجاورین را شامل میشود. دین اسلام همواره با سیاست و آیین اداره سرزمینهای تحت حاکمیت عجین بوده است. ضابطه این مدیریت، کتاب آسمانی مسلمین و تعالیم و رفتارهای زیربنایی پیامبر است و طبعا لازم بوده تا این ضوابط در یک جا گرد هم آورده شود. ضوابط اعلان جنگ، رفتار با نظامیان و غیرنظامیان، نحوه توزیع غنائم و... همان است که ما به پیروی از محققین و حقوقدانان اسلامی، «سیر» مینامیم.
آقای محقق داماد در ادامه به آرای اندیشمندان مسلمان در باب «سیر» میپردازد؛ از جمله، اندیشههای ابوعبداللّه محمدبن حسن شیبانی، که در کتاب وی، السیرالکبیر، آمده است. در این کتاب به قواعد جنگهای تهاجمی، دفاع از خود، رفتار ممنوع در جنگ، پایان مخاصمات و... پرداخته میشود. پس از او، ماوردی به مخاصمات مسلحانه میپردازد و آن را به دو قسم تخاصمات مسلحانه بینالمللی و تخاصمات مسلحانه غیر بینالمللی تقسیم میکند. در مورد جنگهای بینالمللی، دستور کلی از قرآن گرفته شده است: «فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُوآاْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ». (بقره 2: 194) از این آیه سه اصل کلی استنتاج میشود: (1) اصل مشروعیت دفاع؛ (2) اصل مقابله به مثل؛ (3) اصل منع تجاوز. «حقوق اسیران» و «استرقاق» از جمله مباحثی هستند که در ادامه بررسی میشوند. به نظر آقای محقق در تأیید «برده سازی» یا «استرقاق» مستندی یافت نمیشود. تتبع تاریخی نیز این کار را تأیید نمیکند.
آنچه امروزه «حقوق بینالملل» نامیده میشود، در ادبیات سنتی اسلامی به «علم سِیَر» معروف بوده است. «سیر» جمع کلمه «سیره» به معنای اخلاق، رفتار، خلق و خوی است. در مسیر زمان، این کلمه تطور یافت و از قرن دوم هجری به بعد، دو معنای اصطلاحی دیگر را به خود اختصاص داد: یکی مفهوم خاص، و دیگری ــ که بیارتباط با معنای اول نیست و در پی آن آمده است ــ مفهوم عمومیتر که شکل حقوقی یافته و پایه و اساس حقوق بینالملل اسلامی را پیریزی کرده است. مفهوم خاص سیره به شرح حال دوره زندگی پیامبر اطلاق میشود. سیره در معنای عام نیز کلیه امور مربوط به جنگهای داخلی و خارجی اسلام و نیز ترتیب برقراری صلح، و سلوک در زمان صلح با همسایگان و مجاورین را شامل میشود. دین اسلام همواره با سیاست و آیین اداره سرزمینهای تحت حاکمیت عجین بوده است. ضابطه این مدیریت، کتاب آسمانی مسلمین و تعالیم و رفتارهای زیربنایی پیامبر است و طبعا لازم بوده تا این ضوابط در یک جا گرد هم آورده شود. ضوابط اعلان جنگ، رفتار با نظامیان و غیرنظامیان، نحوه توزیع غنائم و... همان است که ما به پیروی از محققین و حقوقدانان اسلامی، «سیر» مینامیم.
آقای محقق داماد در ادامه به آرای اندیشمندان مسلمان در باب «سیر» میپردازد؛ از جمله، اندیشههای ابوعبداللّه محمدبن حسن شیبانی، که در کتاب وی، السیرالکبیر، آمده است. در این کتاب به قواعد جنگهای تهاجمی، دفاع از خود، رفتار ممنوع در جنگ، پایان مخاصمات و... پرداخته میشود. پس از او، ماوردی به مخاصمات مسلحانه میپردازد و آن را به دو قسم تخاصمات مسلحانه بینالمللی و تخاصمات مسلحانه غیر بینالمللی تقسیم میکند. در مورد جنگهای بینالمللی، دستور کلی از قرآن گرفته شده است: «فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُوآاْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ». (بقره 2: 194) از این آیه سه اصل کلی استنتاج میشود: (1) اصل مشروعیت دفاع؛ (2) اصل مقابله به مثل؛ (3) اصل منع تجاوز. «حقوق اسیران» و «استرقاق» از جمله مباحثی هستند که در ادامه بررسی میشوند. به نظر آقای محقق در تأیید «برده سازی» یا «استرقاق» مستندی یافت نمیشود. تتبع تاریخی نیز این کار را تأیید نمیکند.