نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

ایران، 7/2/82
در این مقاله، نویسنده نگاهی مختصر به آثار پل کلودل دارد. نوعی سنت ادبی در فرانسه ریشه دارد که در آن، گرایش‏های معنوی قوی است و میان آثار آن و متون دینی مسیحیت، ارتباطی پیوسته و آشکار به چشم می‏خورد. البته مقصود من از متون دینی مسیحیت مشخصاً فصول کتاب مقدس است. این ارتباط گاه مستقیم و صریح است و گاه ضمنی و تلویحی. در این مقاله به مقالات یکی از پیشگامان این سنت که به رابطه معنویت و شعر مربوط می‏شود، پرداخته می‏شود. کلودل مقاله حاضر را در 1928 در شهر بالتیمور ایالت مریلند آمریکا ارائه کرده است. وی که از نویسندگان بزرگ اوایل تا اواسط قرن بیستم فرانسه بوده است، در 1868 به دنیا آمد و در 1955 از دنیا رفت. او عمیقا تحت تأثیر اعتقادات مسیحی بود و اساساً واپسین دوران عمر خود را به‏کار روی کتاب مقدس گذراند. غیر از خصوصیات ادبی، در وجود کلودل مشخصه‏های یک محقق تیزبین نیز دیده می‏شود. مقالات و سخنرانی‏های او فوق‏العاده پر مطلب و خواندنی است. معمولاً از پل کلودل در کنار آندره ژید و پل والری، به عنوان رؤسای خانواده‏های ادبیات قرن بیستم فرانسه یاد می‏شود.
مقاله کلودل که در اینجا به نکاتی از آن پرداخته می‏شود، «دین و شعر» نام دارد. وی در این مقاله اشاره کوتاهی به شعر قرون هفدهم و هجدهم فرانسه کرده می‏گوید که گرچه در این سده شاعران برجسته‏ای در عالم ادبیات فرانسه ظهور کردند، اما در پاره‏ای مضامین شعر این سده وجود داشت که نمی‏توانست باعث اعتلای شعر شود. مضامینی همچون عصیان، یأس و نومیدی و بدبینی که در مواجه با آلام بشری و شرور دنیوی بروز می‏کند.
کلودل در ادامه به دستاوردهای دین و معنویت برای شعر می‏پردازد و از سه مضمون یاد می‏کند. نخست «ستایش» که به اعتقاد وی بزرگ‏ترین نیروی محرک شعر است؛ زیرا بیان ژرف‏ترین نیاز روحی بشر است. دومین مضمون «کلام» است. اعتقاد به وجود جوهر معنوی برای دنیا سبب می‏شود که به جهان به عنوان مجموعه‏ای جهت‏دارنگریسته شود. سومین مضمون، «درام» است که به معنی ایفای نقش بشر در نظام هستی است.

تبلیغات