دین و شعر
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
ایران، 7/2/82
در این مقاله، نویسنده نگاهی مختصر به آثار پل کلودل دارد. نوعی سنت ادبی در فرانسه ریشه دارد که در آن، گرایشهای معنوی قوی است و میان آثار آن و متون دینی مسیحیت، ارتباطی پیوسته و آشکار به چشم میخورد. البته مقصود من از متون دینی مسیحیت مشخصاً فصول کتاب مقدس است. این ارتباط گاه مستقیم و صریح است و گاه ضمنی و تلویحی. در این مقاله به مقالات یکی از پیشگامان این سنت که به رابطه معنویت و شعر مربوط میشود، پرداخته میشود. کلودل مقاله حاضر را در 1928 در شهر بالتیمور ایالت مریلند آمریکا ارائه کرده است. وی که از نویسندگان بزرگ اوایل تا اواسط قرن بیستم فرانسه بوده است، در 1868 به دنیا آمد و در 1955 از دنیا رفت. او عمیقا تحت تأثیر اعتقادات مسیحی بود و اساساً واپسین دوران عمر خود را بهکار روی کتاب مقدس گذراند. غیر از خصوصیات ادبی، در وجود کلودل مشخصههای یک محقق تیزبین نیز دیده میشود. مقالات و سخنرانیهای او فوقالعاده پر مطلب و خواندنی است. معمولاً از پل کلودل در کنار آندره ژید و پل والری، به عنوان رؤسای خانوادههای ادبیات قرن بیستم فرانسه یاد میشود.
مقاله کلودل که در اینجا به نکاتی از آن پرداخته میشود، «دین و شعر» نام دارد. وی در این مقاله اشاره کوتاهی به شعر قرون هفدهم و هجدهم فرانسه کرده میگوید که گرچه در این سده شاعران برجستهای در عالم ادبیات فرانسه ظهور کردند، اما در پارهای مضامین شعر این سده وجود داشت که نمیتوانست باعث اعتلای شعر شود. مضامینی همچون عصیان، یأس و نومیدی و بدبینی که در مواجه با آلام بشری و شرور دنیوی بروز میکند.
کلودل در ادامه به دستاوردهای دین و معنویت برای شعر میپردازد و از سه مضمون یاد میکند. نخست «ستایش» که به اعتقاد وی بزرگترین نیروی محرک شعر است؛ زیرا بیان ژرفترین نیاز روحی بشر است. دومین مضمون «کلام» است. اعتقاد به وجود جوهر معنوی برای دنیا سبب میشود که به جهان به عنوان مجموعهای جهتدارنگریسته شود. سومین مضمون، «درام» است که به معنی ایفای نقش بشر در نظام هستی است.
در این مقاله، نویسنده نگاهی مختصر به آثار پل کلودل دارد. نوعی سنت ادبی در فرانسه ریشه دارد که در آن، گرایشهای معنوی قوی است و میان آثار آن و متون دینی مسیحیت، ارتباطی پیوسته و آشکار به چشم میخورد. البته مقصود من از متون دینی مسیحیت مشخصاً فصول کتاب مقدس است. این ارتباط گاه مستقیم و صریح است و گاه ضمنی و تلویحی. در این مقاله به مقالات یکی از پیشگامان این سنت که به رابطه معنویت و شعر مربوط میشود، پرداخته میشود. کلودل مقاله حاضر را در 1928 در شهر بالتیمور ایالت مریلند آمریکا ارائه کرده است. وی که از نویسندگان بزرگ اوایل تا اواسط قرن بیستم فرانسه بوده است، در 1868 به دنیا آمد و در 1955 از دنیا رفت. او عمیقا تحت تأثیر اعتقادات مسیحی بود و اساساً واپسین دوران عمر خود را بهکار روی کتاب مقدس گذراند. غیر از خصوصیات ادبی، در وجود کلودل مشخصههای یک محقق تیزبین نیز دیده میشود. مقالات و سخنرانیهای او فوقالعاده پر مطلب و خواندنی است. معمولاً از پل کلودل در کنار آندره ژید و پل والری، به عنوان رؤسای خانوادههای ادبیات قرن بیستم فرانسه یاد میشود.
مقاله کلودل که در اینجا به نکاتی از آن پرداخته میشود، «دین و شعر» نام دارد. وی در این مقاله اشاره کوتاهی به شعر قرون هفدهم و هجدهم فرانسه کرده میگوید که گرچه در این سده شاعران برجستهای در عالم ادبیات فرانسه ظهور کردند، اما در پارهای مضامین شعر این سده وجود داشت که نمیتوانست باعث اعتلای شعر شود. مضامینی همچون عصیان، یأس و نومیدی و بدبینی که در مواجه با آلام بشری و شرور دنیوی بروز میکند.
کلودل در ادامه به دستاوردهای دین و معنویت برای شعر میپردازد و از سه مضمون یاد میکند. نخست «ستایش» که به اعتقاد وی بزرگترین نیروی محرک شعر است؛ زیرا بیان ژرفترین نیاز روحی بشر است. دومین مضمون «کلام» است. اعتقاد به وجود جوهر معنوی برای دنیا سبب میشود که به جهان به عنوان مجموعهای جهتدارنگریسته شود. سومین مضمون، «درام» است که به معنی ایفای نقش بشر در نظام هستی است.