آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

 کیهان، 24/1/82
در اصطلاح علوم قرآنى، جاودانگى قرآن در دو حوزه لفظ و محتواى آیات، قابل تعریف است. جاودانگى در عرصه الفاظ، به معناى باقى ماندن الفاظ قرآن بر همان صفات، زیبایى‏ها و مشخصات اولیه زمان نزول، براى همیشه تاریخ است. جاودانگى در عرصه محتوا (که مراد از جاودانگى قرآن بیشتر همین قسمت است) به معناى دوام قرآن بر مشخصات محتوایى زمان نزول و پاسخ‏گو بودن آن به تمام پرسش‏ها و نیازهاى هر عصرى به موازات پیشرفت‏هاى آن دوران، در راستاى هدایت و تعالى همه انسان‏ها است.
نویسنده با ارائه شواهدى از آیات و روایات، مدعاى جاودانگى قرآن را اثبات مى‏کند و سپس به بیان راز این جاودانگى مى‏پردازد. در این راستا، خصوصیات و صفات قرآن، از دو منظر صفات و ویژگى‏هاى درونى و صفات و ویژگى‏هاى بیرونى بررسى مى‏شود. در بیان صفات درونى قرآن، ابتدا آیاتى که بیانگر این صفات هستند بیان مى‏شوند؛ مانند آیاتى که قرآن را ارائه دهنده مستحکم‏ترین راه هدایت، به دور از هر گونه تناقض و اختلاف، معیار تشخیص حق از باطل و بیانگر تمام نیازهاى معرفتى و تکاملى بشر معرفى کرده‏اند. از این صفات به خوبى راز جاودانگى قرآن به دست مى‏آید. سپس به چند نمونه از روایات معصومین علیهماالسلام که در آنها صفات بارز قرآن تذکر قرار گرفته و مى‏توان از این صفات به راز جاودانگى قرآن پى برد، توجه مى‏شود و در نهایت، اعجاز قرآن به عنوان اولین و مهم‏ترین نکته در بیان راز جاودانگى قرآن معرفى مى‏شود.
اعجاز قرآن باید در دو بُعد لفظ و محتواى قرآن لحاظ شود. در بعد لفظ، به یقین، بخشى از جاودانگى قرآن مرهون زیبایى و رسایى وصف‏ناپذیر کلماتى است که ساختمان بدیع و بى‏سابقه این کتاب آسمانى را به وجود آورده و تمام ادیبان و سخن‏سرایان زبردست تاریخ را در مقابل خود به ستایش و شگفتى واداشته است. در این مقاله برخى از ویژگى‏هاى اعجازى الفاظ قرآن کریم که راز جاودانگى این کتاب الاهى را برملا مى‏سازند، بیان گردیده است. و سپس اعجاز قرآن در بعد محتوایى مورد تأکید قرار گرفته که در این بعد نیز صفاتى از قرآن معرفى شده است.
در پایان از صفات بیرونى قرآن به عنوان صفاتى که مى‏توانند بیانگر راز جاودانگى قرآن باشند یاد شده است؛ صفاتى مانند اینکه قرآن معجزه‏اى اندیشه‏اى است و نیز اینکه کتاب خاتم است.

تبلیغات